11:38

کتابخانه جهان آرا به مناسبت فرا رسیدن هفته کتابخوانی برنامه‌هایی را ویژه کودکان تدارک دیده است.
به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 6 و فرهنگسرای سرو ؛ همزمان با فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه شهید جهان آرا زیر نظر مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 برنامه‌های متنوعی را برای کودکان تدارک دیده است. پیوند بیات مدیر این کتابخانه، جزئیاتی از این برنامه‌ها را تشریح کرد.
او با اشاره به برنامه ویژه این کتابخانه برای دانش‌آموزان گفت: کتابخانه عمومی شهید جهان‌آرا برای دانش‌آموزان برنامه های ویژه‌ای دارد و با برگزاری یک طرح متفاوت، تلاش دارد آنها را به کتابخوانی و مطالعه ترغیب کند.
کودکان، قهرمان داستان‌ها می‌شوند!
بیات از برگزاری یک کارگاه متفاوت همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های کتابخانه شهید جهان آرا در هفته کتاب، ویژه برنامه‌ای با عنوان «من قهرمان داستانم» است که در قالب بازی، سرگرمی و کتابخوانی، قدرت تخیل و خلاقیت در کودکان را پرورش می‌دهد.
وی بیان داشت: در این برنامه یک کارشناس کودک، کتاب موردنظر خود را برای بچه‌ها روایت کرده و سپس از آنان می‌خواهد با استفاده از قدرت تخیل و خلاقیت هنری خود داستان را به صورت نمایش خلاق بازگو کنند. در بخش بعدی، از کودکان دعوت می‌شود تا خود را به جای قهرمان داستان گذاشته و احساسات خود را بیان کنند. این فرآیند، ضمن اینکه کودکان را با داستان‌ها و کتاب‌های جدید آشنا می‌کند، سبب تقویت قدرت خلاقیت و خیال‌پردازی در آنان می‌شود. این ویژه برنامه ۲۹ آبان ماه از ساعت 10 الی 11 برگزار می‌شود.
رئیس کتابخانه شهید جهان آرا بیان داشت: همزمان با هفته کتاب، طرح «کارشناسان کتاب» توسط کتابخانه شهید جهان آرا برگزار می‌شود. در این ویژه برنامه، یک کتاب به دلخواه کودکان انتخاب شده و کودکان به عنوان کارشناس کتاب، آن را به شیوه بلندخوانی و جمع‌خوانی برای کودکان روایت می‌کند. این کار کمک می‌کند تا کودکان بتوانند ضمن تصویرسازی داستان در ذهن خود آن را نقد و بررسی کنند. همچنین در قالب این برنامه مهارت گفت‌وگو، تفکر و صحبت کردن همراه با استدلال و تفکر انتقادی به کودکان آموزش داده می‌شود.
یک کارگاه جذاب قصه‌گویی با عروسک انگشتی
بیات از برپایی کارگاه قصه‌گویی با استفاده از عروسک انگشتی و دستکشی خبر داد و گفت: به منظور استفاده از ظرفیت هنر برای ترغیب کودکان به کتابخوانی و مطالعه، کارگاه قصه‌گویی با عروسک انگشتی و دستکشی توسط کتابخانه شهید جهان آرا برگزار می‌شود.
وی ضمن توضیح این ویژه برنامه گفت: یکی از بهترین ابزارها برای بیان یک قصه، استفاده از قالب نمایش به ویژه عروسک‌های انگشتی و دستکشی است. این عروسک‌ها می‌توانند نزدیک‌ترین ارتباط را با کودکان برقرار کرده و حس تخیل در کودکان را به واقعیت نزدیک کند. برهمین اساس، همزمان با هفته کتاب قصد داریم کارگاه قصه‌گویی متفاوتی را همراه با خود کودکان برگزار کنیم تا ضمن قصه‌گویی و آشنایی با داستان‌ها، یک نمایش عروسکی جذاب نیز برای آنان اجرا شود.
«کارت قصه‌گویی» برنامه دیگر کتابخانه شهید جهان آرا به مناسبت هفته کتاب است. استفاده از تصاویر یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای انتقال پیام است و بیان یک قصه در این قالب می‌تواند در ذهن کودک بسیار اثرگذار باشد. از این رو، در قالب یک کارگاه همراه با نمایش کارت‌ها، یک قصه برای کودکان بیان می‌شود.
در این کارگاه، قصه‌گو با نشان دادن تصویرها و خواندن متن پشت آن، ماجرا را پشت سر هم در مقابل دیدگان کودکان قرار می‌دهد. آنها نیز با شنیدن محتوا تطبیق آن با تصویر، ماجرا را دنبال می‌کنند. این کار می‌تواند به هماهنگ‌کردن بین دیده‌ها و شنیده‌ها منجر شود.
براساس این گزارش، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به شهید جهان آرا مراجعه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *