10:21

مصطفی رحماندوست، با اشاره به افزایش قیمت کتاب و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها گفت: تنها امیدی که اکنون برای گسترش کتابخوانی وجود دارد، تجهیز و توسعه کتابخانه هاست.
مصطفی رحماندوست، در گفت وگو با ایرنا بزرگترین مشکل حوزه کتاب و کتابخوانی را مسائل اقتصادی دانست و گفت: اوضاع اقتصادی خانواده‌ها اجازه نمی دهد کتاب بخرند و تیراژ کتاب ها به شدت پایین آمده است. نویسندگان نمی توانند بر اساس حق التالیف کتاب ها زندگی کنند و نه امیدی دارند که کتاب شان به چاپ بعدی برسد.
دبیر جایزه کتاب سال و ماه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: از نظر اقتصادی، وضعیت خانواده ها خوب نیست و به همین دلیل کتابی هم فروش نمی رود. کتاب هم به قدری گران شده که خرید آن کاری غیرلازم به نظر می‌آید.
اخیرا کتابی از من منتشر شده است که ۸ صفحه دارد و ۶۵ هزار تومان قیمت خورده است. خودم خجالت می کشم این کتاب به دست مردم می رسد. ولی بررسی که می کنم چاره ای نیست، ناشر هم باید پول کاغذ و چاپ و انتشار کتاب را دربیاورد.
وی افزود: تنها امیدی که اکنون برای گسترش کتابخوانی وجود دارد، تجهیز و توسعه کتابخانه هاست. من دبیری جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش را به این دلیل قبول کردم که حاصل آن به کتابخانه ها می رود و کانون برای تهیه کتاب های برگزیده و ارسال آن به کتابخانه ها تلاش می کند.
نویسنده بیست افسانه ایرانی با تاکید بر تشویق کودکان و نوجوانان به حضور در کتابخانه ها، اظهار داشت: با توجه به خانه نشینی های کرونا، این کار هم ارتقای فعالیت های اجتماعی است و هم دیگر کتاب نمی خرند که فشار مضاعفی به خانواده تحمیل شود. کتاب ها را امانت می گیرند و برمی گردانند که خود یک راه ارتقای مهارت فردی هم هست.
وی درباره آینده جوایز ادبی کتاب کودک و نوجوان گفت: اصلا نمی توان آینده را پیش بینی کرد، به قدری رویدادها تند و پشت سر هم و غیرمنتظره روی می دهد که درباره هیچ جایزه ای نمی توان نظر داد. من در خانه نشسته ام و کتاب هایم را می نویسم، چون چاره دیگری ندارم.

نویسنده کتاب زال و سیمرغ در مورد آثار خود نیز توضیح داد: چند کتاب در دست نوشتن و در حال انتشار دارم. ترجیح می دهم پس از آن که به سامان رسیدند، درباره شان حرف بزنم. چون وقتی از آنها حرف زده ام، تنبل شده ام و نتوانستم ادامه بدهم.

شاعر قصه‌گو
مصطفی رحماندوست، شاعر، قصه‌نویس و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، یکم تیرماه سال ۱۳۲۹ در همدان به دنیا آمد. او پس از گرفتن مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد.
رحماندوست، پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد و در سمت‌های مختلفی چون مدیربرنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه، مدیر مسئول نشریات رشد، مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت های فرهنگی، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیرسروش‌ کودکان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به کودکان و نوجوانان خدمت کرده است. از او تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
او هم اکنون به تدریس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان مشغول و دبیر جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری (مرغک سیمین و زرین) است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *