11:22

کاوش کتیبه سه زبانه داریوش در صفه جنوبی تختگاه تخت جمشید توسط گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، وحید بارانی سرپرست هیئت باستان‌شناسی 22 اسفند 1400با اعلام این خبر گفت: معمولا آثار تاريخي پس از مدتی به دليل تغيرات مداوم آب و هوا، جذب و تبخير رطوبت و … دچار فرسايش زود هنگام شده و به سرعت آسيب مي‌بينند.
او افزود: باستان‌شناساني كه از 80 سال پيش، كاوشها را در تخت جمشيد آغازکردند تا حدودي از فرايند فرسايش آگاه بوده و از همان ابتدا تلاشهاي زيادي براي جلوگيري از تخريب نقوش برجسته پلكان شرقي آپادانا و پلكان كاخ شوراو… انجام داده اند.
بارانی تصریح‌کرد: اين باستان‌شناسان با نصب سايه‌بانهاي موقت و حتي دايمي تلاش در جلوگيري از تخريب نقوش برجسته و کتیبه ها كرده‌اند اما با اين حال تمامي عوامل آسیب‌رسان حذف نشده و نقوش روز به روز وضعيت بدتري پيدا مي‌كردند.
این باستان‌شناس با بیان اینکه يكي از دلايل آسيب‌هاي سطحي در سنگ های رسوبی و آهکی نفوذ، آب ناشي از بارندگي در بالاي پلكانها بوده كه به پايين نفوذ كرده و سپس به جداره داخلي سنگها مي‌رسد افزود: اين رطوبت املاح موجود در خاك را به سنگها منتقل كرده و پس از عبور از داخل سنگ و حمل املاح دروني سنگ به سطح مي‌رسد و پس از تبخير آب از سطح بيروني، املاح مضر روي سطح سنگ باقي مي‌مانند.
او گفت: اين پديده باعث می‌شود در مدت كوتاهي سطح بيروني سنگها كه داراي نقش برجسته و کتیبه هستند دچار آسيب و فرسایش شوند.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: نبشته داریوش بزرگ هنگامی که ورودی در قسمت جنوبی تخت جمشید بود به مناسبت پی‌بنای کاخ تخت جمشید هک شده است که این سنگ نبشته بر روی تخته سنگی بزرگ و یک پارچه به طول 8.15 متر(متن کتیبه 7.20) و ارتفاع 2.05 متر واقع در نمای جنوبی صفه حک شده است.
او تصریح‌ کرد: از اين رو كارشناسان گروه باستانشناسی، با همکاری دفتر فنی و حفاظت و مرمت پایگاه توجه خود را معطوف به حذف عامل آسیب‌رسان خصوصاً رطوبت و به بررسي امكان ايجاد كانال ناکش دفع رطوبت (با حداقل دخل و تصرف ممکن ) پشت کتیبه جنوبی صفه تختگاه پرداختند.
این باستان‌شناس با بیان اینکه ایجاد اين كانال مي‌بايست با توجه به پر شدگی و انباشت خاک در فضاهای معماری در بناهای هخامنشی به روش علمی باستان‌شناسی و با هدف حذف خاک‌های پشت کتیبه که انتقال رطوبت را به اصل کتیبه است اقدام شود گفت: این امر مهم توسط گروه باستان شناسی و به سرپرستی نگارنده انجام شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *