12:32

پروژه کاوش،مطالعه و حفاظت از آثار تاریخی در مسیر لوله گذاری گاز رسانی به روستای سرابکلان در شهرستان سیروان استان ایلام با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهزاد فریادیان سرپرست هیأت کاوش سه شنبه 8 تیر 1400با اعلام این خبر گفت: روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان استان ایلام از دیر باز بر روی شهرتاریخی سیروان قرار گرفته و امروزه با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰خانوار بر روی این شهرتاریخی ساکن مانده است.
او افزود:در پی پیگیری های اهالی روستا و تصمیمات مقامات استان، سیستم گازرسانی به این روستا در مراحل اجرایی قرار گرفت و در این راستا از محل اعتبارات شرکت گاز استان اعتباری برای کاوش ، مطالعه و حفاظت آثار در مسیر گاز رسانی به روستا بصورت هم زمان (هم حفاری دستی و هم لوله گذاری)در نظر گرفته شد.
این باستان شناس با بیان اینکه کل مسیر اصلی گاز کشی در سه خط اصلی ۲۸۰۰ متر است و تا کنون بیش از ۹۰۰متر از مسیر پیش بینی شده در مسیر گاز رسانی مورد ارزیابی ، حفاری و در نهایت لوله گذاری قرار گرفته گفت: در مکان هایی که در مسیر لوله گذاری به آثار تاریخی غیرمنقول رسیده ایم با حفظ اصالت اثر درمسیرهای کمترآسیب پذیر اقدامات لازم‌ بعمل آمده است.
فریادیان اظهار داشت :بدیهی است به منظور آسیب پذیری کمتر به آثار تاریخی در مسیر علمک هایی که از لوله اصلی انشعاب می گیرند تا تعدادحدود پنجاه علمک تاعمق ۴۰ سانتیمتری حفاری و بقیه لوله گذاری فرعی بصورت روکار نصب بر روی دیوار ها تا درب منازل انجام می گیرد.
سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: اهمیت و جایگاه شهرتاریخی ساسانی سرابکلان سیروان بقدری چشمگیر است که قابلیت تبدیل به سایت گردشگری در سطح ملی را دارد، لذا نباید اجرای شبکه گاز رسانی به روستا، مسئولین امر رادر اقدام به جابجای و سبک سازی حجم منازل جدیدالاحداث غافل کند که البته مسئولیت این مهم در درجه نخست بعهده بنیاد مسکن استان است.
او خاطرنشان کرد:ترک خوردگی زودهنگام خانه های جدیدالاحدات بر روی بناهای تاریخی قدیمی که اغلب بدون پی ریزی و فنداسیون غیر اصولی بناشده اند خطرات انسانی زیادی در آینده نه چندان دور بدنبال خواهد داشت.
این باستان شناس در ادامه نبود معابر مناسب جهت دسترسی به منازل و همچنین نداشتن سیستم دفع فاضلاب مناسب را از دیگر مشکلات اجتمایی و بهداشتی این روستا خواند و گفت:پروژه گاز رسانی به روستا در صورت همراهی و همکاری کارشناسان شرکت گاز با هیئت کاوش(حفاری) در مسیر لوله گذاری گازدر یک روند ۳ ماهه قابل انجام خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *