11:30

ریچارد دانر کارگردان فیلم‌های «گونیز»، «سوپرمن» و «اسلحه مرگبار» در ۹۱ سالگی درگذشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر، ریچارد دانر کارگردان کهنه کار آثار تلویزیونی که اولین فیلم سینمایی «سوپرمن» با نقش آفرینی کریستوفر ریو را کارگردانی کرد و چهار فیلم سینمایی «اسلحه مرگبار» را ساخت، در ۹۱ سالگی جان خود را از دست داد.


زمانی که دانر فیلم سینمایی «طالع نحس» را در سال ۱۹۷۶ کارگردانی کرد، جهش قابل توجهی در حرفه کاری او در زمینه آثار بلند سینمایی ایجاد شد. این فیلم با بودجه‌ ۲ میلیون دلاری، در حدود ۶۰ میلیون دلار در آمریکا فروخت و دو دنباله دیگر نیز از آن ساخته شد. او در سریال «تحت تعقیب: زنده یا مُرده» با استیو مک کوئین همکاری کرد.
دانر در بین کار‌های تلویزیونی اش، شش قسمت نیز از سریال «منطقه گرگ و میش» را کارگردانی کرد که هر شش قسمت آن مربوط به سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ میلادی است.

ریچارد دانر - مارلون براندو - «سوپرمن»

دانر پس از فیلم «طالع نحس» اولین فیلم سینمایی «سوپرمن» با بازی کریستوفر ریو و مارلون براندو را در سال ۱۹۷۸ کارگردانی کرد. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۶ گفته بود که تهیه کنندگان می‌خواستند از بازیگران مشهوری مثل رابرت ردفورد و نیومن برای نقش مرد پولادین بهره بگیرند، اما دانر می‌خواست از بازیگری نا آشنا استفاده کند.
اگرچه این فیلم او با ۳۰۰ میلیون دلار فروش جهانی به اثری موفق تبدیل شد و او کارگردانی ۷۵ درصد از فیلم «سوپرمن ۲» را هم انجام داد، اما پس از مدتی از کارگردانی این فیلم کنار گذاشته و ریچارد لستر جایگزین او شد.
هر چهار فیلم از مجموعه سینمایی «اسلحه مرگبار» به کارگردانی دانر فیلم‌های محبوبی بودند و مجموعاً ۹۵۵ میلیون دلار در گیشه جهانی فروختند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *