18:41

اگرچه فیلم‌های ترسناک پای ثابت جوایز اسکار نیستند؛ برخی از شاهکارهای این ژانر طی دهه‌های گذشته موفق شدند در شاخه‌های مختلف به جایزه اسکار برسند.

به گزارش ایرنا، آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۲۸ جوایزی را به پاس شایستگی هنری و فنی در صنعت فیلمسازی به نامزدهای برگزیده اهدا کرده است. بردن جایزه اسکار یکی از بزرگترین افتخاراتی است که می‌تواند نصیب یک فیلم شود.

ژانر وحشت معمولا از آن ژانرهایی نیست که معمولا به فهرست نامزدهای اسکار راه می‌یابند. فیلم های ترسناک ترس را در دل بیننده بیدار کرده و به بدترین کابوس های او جان می‌بخشند و این قطعا چیزی نیست که با جایزه دادن از آن تجلیل کرد! با وجود این، بسیاری از فیلمهای ترسناک در دهه های گذشته به جایزه اسکار رسیده و حتی در این مراسم تاریخ‌ساز نیز شده‌اند. پایگاه اطلاع رسانی سی بی آر/ CBR در مطلبی ۱۰ فیلم ترسناک را که تاکنون برنده جایزه اسکار شده‌اند، معرفی کرده است. در ادامه به این فهرست نگاهی خواهیم انداخت:

فیلم دکتر جکیل و آقای هاید (۱۹۳۱)، اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم دکتر جکیل و آقای هاید اقتباسی سینمایی از رمان پرونده عجیب دکتر جکیل و آقای هاید (۱۸۸۶) نوشته رابرت لوئیس استیونسون درباره دکتری است که دارویی برای جدا کردن جنبه های خوب و بد وجودش می‌سازد. فردریک مارچ در این فیلم نقش اول را بازی کرده است. فیلم دکتر جکیل و آقای هاید موفق بزرگی به دست آورد و نامزد سه جایزه اسکار شد. مارچ برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد.

فیلم بچه رزماری (۱۹۶۸) ، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

بچه رزماری یک فیلم ترسناک روانشناختی درباره مادر جوانی به نام رزماری وودهاوس با بازی میا فارو است که به این باور می‌رسد همسایگان مسنش عضو یک فرقه شیطانی هستند. روث گوردون که نقش یکی از این همسایگان را بازی کرده بود، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن دریافت کرد.

فیلم جن‌گیر (۱۹۷۳)، اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

جن‌گیر که یکی از بهترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ است، در زمان خود نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد و اولین فیلم ترسناکی بود که نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شد. اگرچه این فیلم از دریافت اسکار بهترین فیلم بازماند اما اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین صدا را دریافت کرد.

فیلم طالع نحس (۱۹۷۶)، اسکار بهترین موسیقی متن

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم طالع نحس به کارگردانی ریچارد دانر یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۱۹۷۶ بود. این فیلم درباره یک زوج جوان است که در انتظار تولد نخستین فرزند خود هستند اما این نوزاد به هنگام تولد می‌میرد و مرد خانواده برای جایگزین کردن وی بچه دیگری را به فرزندی قبول می‌کند اما طولی نمی‌کشد که اتفاقات عجیبی برای این خانواده می‌افتد. این فیلم موفق شد اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کند.

فیلم بیگانه (۱۹۷۹)، اسکار بهترین جلوه‌های بصری

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

بیگانه یک فیلم علمی تخیلی و ترسناک به کارگردانی ریدلی اسکات درباره یک موجود فضایی است که وارد یک فضاپیمای باری شده و خدمه آن را از بین می‌برد. اگرچه در زمان اکران این فیلم منتقدان دید خوبی نسبت به ژانر علمی تخیلی نداشتند اما این فیلم جایزه اسکار بهترین جلوه های بصری را برد.

فیلم مگس (۱۹۸۶)، اسکار بهترین گریم

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم مگس با بازی جف گلدبلوم نسخه بازسازی شده یک فیلم قدیمی براساس داستانی کوتاه به همین نام از جرج لانگلان است. گلدبلوم در این فیلم نقش دانشمندی را بازی می‌کند که در پی آزمایشی ناموفق کم کم به یک مگس تبدیل می‌شود. این فیلم از لحاظ جلوه‌های ویژه و گریم مورد تحسین قرار گرفت و کار تیم گریم این فیلم برای تبدیل گلدبلوم به یک مگس غول پیکر، جایزه اسکار بهترین گریم را برای آنها به ارمغان آورد.

فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱)، اسکار بهترین فیلم

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم سکوت بره ها یک فیلم ترسناک روانشناختی محصول آمریکاست که در ابتدا در گیشه چندان موفق نبود اما به خاطر نقش‌آفرینی فوق العاده آنتونی هاپکینز و جودی فاستر مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

این فیلم در هر ۵ شاخه اصلی اسکار یعنی بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد، بهترین هنرپیشه نقش اول زن و بهترین نمایشنامه اقتباسی جایزه برد.

سکوت بره ها تنها فیلم ترسناک تاریخ است که جایزه اسکار بهترین فیلم را در کارنامه دارد.

فیلم میزری (۱۹۹۰)، اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم میزری اقتباس سینمایی از رمانی به همین نام نوشته استیون کینگ است. این رمان به داستان کاراکتری به نام آنی ویلکس (با بازی کتی بیتس) می‌پردازد، هوادار وسواسی یک نویسنده که او را زندانی کرده و مجبور به نوشتن یک داستان می‌کند.

نقش‌آفرینی موفق بیتس در نقش ویلکس جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای وی به ارمغان آورد. کینگ از میزری به عنوان اقتباس موردعلاقه خود از آثارش یاد کرده است. میزری تنها اقتباس سینمایی از آثار کینگ است که شانس برد جایزه اسکار را به دست آورد.

فیلم دراکولای برام استوکر (۱۹۹۲)، اسکار بهترین طراحی لباس

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم دراکولای برام استوکر اقتباسی سینمایی از رمان گوتیک و ترسناک دراکولا نوشته برام استوکر، نویسنده معروف ایرلندی، است. این فیلم در چهار شاخه نامزد جایزه اسکار شد و اسکار بهترین طراحی لباس، بهترین گریم و بهترین تدوین صدا را از آن خود کرد. این فیلم تنها اقتباس سینمایی از داستان دراکولاست که توانسته جایزه اسکار ببرد.

فیلم برو بیرون (۲۰۱۷)، اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی

کارنامه ژانر وحشت در تاریخ اسکار

فیلم برو بیرون یک فیلم ترسناک آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی جوردن پیل است. این فیلم داستان کاراکتری رنگین پوست و جوان به نام کریس را روایت می‌کند که همراه با نامزدش به دیدار خانواده سفیدپوست او می‌رود و رفته رفته اسراری شوکه کننده درباره آنها کشف می‌کند.

فیلم برو بیرون در چهار شاخه نامزد جایزه اسکار شد و جایزه بهترین فیلنامه غیراقتباسی را به دست آورد. پیل با برد این جایزه تاریخ ساز شد چون اولین مرد آمریکایی آفریقایی بود که این جایزه را دریافت می‌کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *