21:52

بانی‌فیلم: ژیل ژاکوب، منتقد و رئیس قبلی جشنواره کن و میشل سیمان نویسنده و سردبیر ماهنامه سینمائی پزیتیف در نقدهای جداگانه‌ای دیدگاه‌شان را در مورد فیلم مستند «تقصیر لانگلوا شد» ساخته محمد حقیقت منتقد و فیلمساز بیان کردند.
فیلم مستند/داستانی «تقصیر لانگلوا شد» به مدت ۵۲ دقیقه، درسال ۲۰۲۲ در پاریس به دو زبان فرانسوی و فارسی ساخته شد.
این فیلم در شصت و سومین دوره جشنواره سینمائی پراد- فرانسه (15 تا 23 ژوئیه 2022) به نمایش درآمد.
بعد از جلسه نمایش آن دراین جشنواره، جلسه بحث و گفت‌وگو تماشاگران با حضور محمد حقیقت کارگردان و نوئمی استونس بازیگر این فیلم آن،برگزار شد.
پیش از برگزاری این جشنواره، ژیل ژاکوب و میشل سیمان که «تقصیر لانگلوا شد» را در پاریس دیده بودند نظرات‌شان را چنین ابراز کردند:
ژیل ژاکوب در مورد این فیلم گفت:
فیلم “تقصیرلانگلوا شد” خیلی برایم جالب بود که به شیوه زیبا و احساس‌برانگیز عشق به سینما در آن نشان داده می‌شود. یک گام قابل توجه برای کشف آغاز تاریخ سینمای ایران به شکرانه مصاحبه‌ای که با او (فرخ غفاری) کرده‌اید هم هست. خوبی کار شما این است که مصاحبه خشک با این فیلمساز انجام نشده. او پرسوناژ فوق‌العاده‌ای است که قبلا نمی‌شناختم. خوشبختانه شما به آرشیوهای خوبی برای تصویری کردن مصاحبه با او آورده‌اید. زیرا گفت‌وگو با افراد اگر فقط دوربین فیکس روی آنها باشد، هرچند که حرفهای‌شان حائز اهمیت باشد، باز خسته کننده می‌شود.
فیلم خوب شروع می‌شود، و از طریق اسناد سینمائی، بدون اینکه بودجه بزرگی داشته باشید، تبدیل به یک حس خوب بر دنیای مردگان مورد احترام سازنده (و به طورکلی مردگان) می‌شود، و نفوذ این دختر جوان زیبا به قبرستان با تداعی تاریخ شخصی او بسیار جذاب است…. تبریکات مرا بپذیرید.

میشل سیمان:
از فیلم واقعا خوشم آمد، به ویژه اینکه خیلی خوب هانری لانگلوا، لوته آیسنر و فرغ غفاری را می‌شناختم،
غفاری کار نقد‌نویسی را در مجله پزیتیف آغاز کرده بود. به نظرم مونتاژ شما بسیار هوشمندانه است،
همچنین سوال و جواب‌ها که البته همان زمان خودشان انجام نشده، خوب به هم چفت شده،… خیلی دوست دارم بدانم اصل گفت‌وگوها با غفاری کجاست که خیلی خوب و طولانی است و توانسته، شاخص فیلم هم بشود.
صحبت های او واقعا هیجان‌انگیز است.
این فیلم به نظرم هم طنز دارد و هم احساس‌برانگیز است، آفرین.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *