بازیگرانی که بی‌دلیل پیر و جوان می‌شوند

16:03

نوید فرح‌مرزی طراح چهره‌پردازی فیلم سینمایی «پیتوک» ضمن تأکید بر اهمیت انتخاب درست بازیگران برای نقش‌های مختلف از پیر و یا جوان سازی بی‌دلیل برخی بازیگران انتقاد کرد.
نوید فرح‌مرزی طراح چهره‌پردازی فیلم سینمایی «پیتوک» به کارگردانی سیدمجید صالحی که این روزها روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کارگردان این فیلم از دانشجویان فعال و خلاقش بوده است، بیان کرد: من سال هاست که اعلام کرده‌ام هم با فیلمسازان فیلم کوتاه و هم با دانشجویانی که مشغول تحصیل در این رشته هستند و یا فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانم همکاری کنم چراکه معتقدم فکر نو و خلاقیت آن‌ها با حفظ حرمت بزرگان این عرصه می‌تواند در ساختار و نوع نگاه و همچنین تغییر مسیر سینمای کهن موثر واقع شود.
وی گفت: فیلمنامه این اثر را که امیررضا نوری‌پرتو و صادق خوشحال نوشتند و ژانر فیلم را دوست داشتم. همچنین فضای آکادمیک بر کار حاکم بود و دوستانی که دور هم جمع شده بودیم از باورها و فضای بازاری فاصله داشتیم که توانستیم باهم همکاری داشته باشیم.
طراح چهره‌پردازی «پیتوک» ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم که هیچ اثری از بین صفر تا صد، صد نخواهد بود چراکه در همه کارها لغزش‌ها و کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد و اگر اینگونه نبود با اولین ساختار در هر ژانری کار به پایان می‌رسید و ساختار دیگری اتفاق نمی‌افتاد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برای حضور در یک کار ابتدا نگاه کارگردان برایش موضوعیت دارد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر ما درگیر یکسری گرفتاری‌ها با نام شوآف شدیم. از سوی دیگر ما دو نوع بازیگر در سینمای فعلی ایران داریم. یکسری بازیگر هستند که خاک صحنه خوردند، از فضای آکادمیک عبور کردند و با تلاش فراوان وارد عرصه حرفه‌ای شدند که آن‌ها صاحب تفکر، اندیشه و اهل تعامل چه در زمینه بازیگری و چه در زمینه پرداختن به سروشکل، پوشش و آرایششان هستند.
این چهره‌پرداز افزود: در مقابل یکسری بازیگر داریم که اگرچه بی‌احترامی نمی‌کنند اما بنا به دلایل و شرایطی بر اساس نیاز بازار فروش فیلم وارد این عرصه شدند که همه بچه‌های سینما می‌دانند. این اتفاق در مشاغل دیگر نیز صدق می‌کند به عنوان مثال تمام فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی حق زدن مطب نخواهند داشت و باید شرایطی را دارا باشند.
فرح‌مرزی تاکید کرد: برای من مهم این است که کارگردان گریم را در انتخاب شخصیت‌ها و تیپ‌ها در نقش دخیل بداند. موضوع مهم بخش عمده‌ای از فیلم‌ها که رئال در تعریفشان جا دارد، انتخاب درست بازیگر است. در موارد متعدد دیده‌ایم که یکسری بازیگر بی‌دلیل با گریم پیر و جوان می‌شوند در حالی که بازیگرانی داریم که هرکدام سر جای خودشان می‌توانند نقش‌هایی را ایفا کنند.
وی مطرح کرد: سیدمجید صالحی به عنوان کارگردان فیلم‌اولی به یکسری مسایل آگاه بود، روی کار، توقعاتش از قصه و خاستگاه آن اشراف داشت و خوشبختانه در تعاملاتی که با کارگردان داشتیم، توانستیم به مواردی که می‌خواستیم، برسیم.
فرح‌مرزی ادامه داد: چالش زمانی به وجود می‌آید که ما بخواهیم تفکرات خود را القا کنیم. من سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام وقتی قرار است با فیلم‌اولی کار کنم قطعاً باید کوله‌بار تجربه‌ام را به اندازه خودم ببرم و با توقعات کارگردان تقسیم کنم. نه اینکه به واسطه اینکه او کار اولش است و من کار پنجم روی آن نفوذ پیدا کنم و هرآنچه را از ذهنم می‌گذرد به او تلقین کنم. از سوی دیگر نگاه هنرپیشه هم مهم است که اگر تمامی این موارد در کنار هم چیده شود، می‌توان به همدلی و همزیستی خوش آب‌ورنگ رسید که حاصل آن ایستادن همه عوامل پای کارست.
این طراح چهره‌پردازی با بیان اینکه پیش از «پیتوک» با اکثر بازیگران پروژه تجربه همکاری در صحنه نمایش و فیلم و سریال داشته است، گفت: من با هادی حجازی‌فر تجربه همکاری در صحنه نمایش دارم و به اصطلاح نگاه دراماتیک، نمایش‌گونه و درام‌شناسی باهم داریم. با مهتاب کرامتی، الناز حبیبی، حسن پورشیرازی و بقیه دوستان نیز بارها در آثار مختلف همراه بودیم.
فرح‌مرزی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ام سه چهره متفاوت از مهتاب کرامتی را در پرونده کاری خودم ثبت کنم و ایشان با بازی درخشانش در «پیتوک» به گریم ما جان تازه‌ای داد. تغییر هادی حجازی‌فر برای صرف تغییر کردن خودش نبود بلکه برای این بود که به نقش مورد نظر در فیلم نزدیک شود. در نهایت توانستیم به نتیجه‌ای برسیم که امیدوارم مورد قبول واقع شده باشد.
وی در پایان مطرح کرد: «پیتوک» جزو آثار سینمای مستقل است؛ سینمایی که نه بیلبوردی در سطح شهر دارد و نه تیزرهای آن از تلویزیون پخش می‌شود. من از مخاطبانی که اگر نباشند، حضور ما بی‌دلیل است و حامی و مشوق ما هستند، دعوت می‌کنم که این فیلم شریف را که یک جوان با عشق ساخته است، در سینما ببینند. ما در این روزگار سخت با این همه بلاهای آسمانی و زمینی، بی‌معرفتی‌ها، بی‌پولی‌ها و بی‌وفایی‌ها نیاز داریم فلسفه عشق را آبیاری کنیم و آن را از بیخ و بن حذف نکنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *