17:49

تابلو نقاشی «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» یکی از محبوب‌ترین آثار هنری جهان است که سالانه میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند. از این نقاشی به عنوان گل سرسبد موزه «لوور» پاریس یاد می‌شود، یک نقاشی مشهور رنسانس که نمی‌توان ارزشی برای آن تعیین کرد. اما این نقاشی مشهور بارها هدف سرقت و یا حمله قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، تابلو نقاشی «مونالیزا» از سال ۱۷۹۷ توسط فرانسه خریداری شد و از اوایل قرن بیستم، با اسپری رنگ هدف حمله قرار گرفته است و حتی با فنجان به آن حمله شده است. در هفته جاری نیز یک مرد با کیک به این تابلو نقاشی حمله کرد. در سال ۱۹۵۶، دو نفر سعی کردند با استفاده از تیغ و سنگ به این نقاشی حمله کنند. در هر بار به «مونالیزا» آسیبی وارد نشد.

این نقاشی در مجموع پنج بار هدف سارقان و مورد حمله قرار گرفته است. در ادامه با تاریخچه‌ای که توسط «آرت‌نیوز» گردآوری شده است، آشنا می‌شوید:

۱۹۱۱: سالی که مونالیزا ربوده شد
بخشی از شهرت جهانی «مونالیزا» با به سرقت رفتن آن در سال ۱۹۱۱ توسط «وینچنزو پروجا» یکی از کارمندان ایتالیایی موزه به وجود آمده است. در آن سال «پروجا» و دو نفر دیگر خود را در یکی از کمدها لوور پنهان کردند تا موزه تعطیل شود و سپس این تابلو نقاشی را ربودند. البته «مونالیزا» در آن زمان تابلو نقاشی چندان ارزشمندی محسوب نمی‌شد. با پررنگ شدن خبر سرقت این نقاشی در پاریس و سایر کشورها، «پروجا» ناچار شد این نقاشی را در آپارتمانش پنهان کند و حدود دو سال بعد «پروجا» سعی کرد این نقاشی را در فلورانس به فروش برساند تا به این طریق بتواند این گنجینه را به ایتالیا بازگرداند. این اقدام موفقیت‌آمیز نبود؛ چراکه خریدار به مدیر گالری «اوفیتزی» اطلاع داد و او نیز این نقاشی را در اختیار گرفت و پلیس را مطلع کرد. در نهایت «پروجا» به شش سال حبس محکوم شد و این نقاشی نیز به لوور بازگردانده شد.

۱۹۵۶: سالی که یک تکه سنگ به سمت شاهکار «لئوناردو» پرتاب شد
در سال ۱۹۵۶، تابلو نقاشی «مونالیزا» نه یک بار بلکه دو بار هدف حمله قرار گرفت. نخست فردی سعی کرد به این نقاشی آسیب برساند که البته نتیجه‌ای نداشت. سپس یک مرد بولیویایی یک تکه سنگ را به سمت این نقاشی پرتاب کرد. آن مرد در آن زمان گفته بود: «یک تکه سنگ در جیبم داشتم و ناگهان به ذهنم رسید که آن را پرتاب کنم». خوشبختانه نقاشی در آن زمان پشت شیشه محافظ قرار داشت. البته این سنگ باعث شد در نقطه‌ای از نقاشی رنگ جدا شود. کارشناسان در آن زمان موفق شدند این نقاشی را مرمت کنند و آن را پس از چند روز به محل نمایش بازگردانند.

۱۹۷۴: سالی که شاهکار «لئوناردو» در توکیو هدف حمله قرار گرفت
«مونالیزا» به ندرت از لوور خارج شده است و به همین دلیل است که ۱.۱۵ میلیون نفر از این نقاشی در موزه ملی توکیو بازدید کردند. یکی از این افراد زن ۲۵ ساله ژاپنی بود که از ویلچر استفاده می‌کرد و سعی کرد در نخستین روز نمایش این نقاشی، در اعتراض به فراهم نبودن شرایط مناسب در موزه برای شهروندان معلول، روی آن را با اسپری قرمز رنگ بپاشد. در نهایت این نقاشی سالم باقی ماند و شیشه محافظ جلوی این کار را گرفت.

۲۰۰۹: سالی که با فنجان به جان «مونالیزا» افتادند
در سال ۲۰۰۹، در یک روز عادی در موزه لوور یک زن روس به گالری که «مونالیزا» در آن نمایش داده می‌شد، وارد شد و فنجانی را به سمت این نقاشی پرتاب کرد. او با فنجانی که زیر کیفش پنهان کرده بود وارد موزه شده بود. بار دیگر به لطف شیشه محافظ، «مونالیزا» در امان ماند.

و اما ۲۰۲۲، سالی که با کیک به «مونالیزا» حمله شد
بعد از گذشت بیش از یک قرن از زمانی که «مونالیزا» ربوده شد، در هفته جاری مردی در لباس یک پیرزن در موزه لوور بر روی نقاشی معروف مونالیزا اثر «لئوناردو داوینچی» کیک مالید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *