18:18

یافتن نسخه کاغذی آثار «عبدالرزاق گورنا» برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱، در برخی کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا دشوار شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، آکادمی سوئد طبق روالی که در چند سال اخیر در پیش گرفته، امسال هم نویسنده‌ای نه چندان شناخته شده در سطح بین‌المللی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی کرد و در نهایت «عبدلرزاق گورنا» نویسنده متولد تانزانیا به این عنوان مهم دست یافت.
سال گذشته و هنگامی که «عبدالرزاق گورنا» دهمین کتاب خود را با عنوان «زندگی پس از مرگ» منتشر کرد، ویراستار او مطمئن بود که اولین کتاب پرفروش او بالاخره از راه رسیده است، نویسنده‌ای که برای بیش از سه دهه، با آثارش نقدهای درخشانی دریافت کرده بود اما هرگز نتوانسته بود مخاطبان زیادی جذب کند.
«الکساندرا پرینگل» مدیر اجرایی انتشارات بلومزبری که برای بیش از ۲۰ سال آثار این نویسنده را منتشر کرده نیز می‌گوید فکر می‌کرده کتاب «زندگی پس از مرگ»، اثری است که بالاخره «گورنا» رابه مخاطبان زیادی معرفی خواهد کرد اما این کتاب که به وحشیگری حکومت استعماری آلمان‌ها در شرق آفریقا می‌پردازد در سپتامبر ۲۰۲۰ در بریتانیا منتشر شد و در ابتدا به عنوان یک شاهکار مورد استقبال قرار گرفت، اما باز هم نتوانست خوانندگان زیادی را به دست آورد و حتی در آمریکامنتشر نشد.
یک سال بعد، بالاخره لحظه مهم برای «عبدالرزاق گرونا» فرا رسید و او برنده جایزه نوبل ادبیات شد و نامش در کنار بزرگانی چون «گابریل گارسیا مارکز»، «آلبر کامو» و »ویلیام فاکنر» قرار گرفت. ضمن این که او نخستین برنده سیاهپوست این جایزه پس از «تونی موریسون در سال ۱۹۹۳ بود.
خبر اعطای جایزه نوبل به «گورنا» موجب شد کتابفروشان در سراسر جهان به دنبال خرید آثار او باشند و جنب و جوش فراوانی برای کسب حقوق ترجمه و انتشار مجدد آثار او به راه افتاد.
«پیتر استراوس» نماینده «گورنا» اعلام کرده حقوق خارجی کتاب های او تاکنون به بیش از ۳۰ منطقه فروخته شده و این روند در حال افزایش است.
با افزایش پیشنهادات از سوی مؤسسات انتشاراتی بین‌المللی، بسیاری از مخاطبانی که مشتاق خواندن آثار گورنا بودند، ناامید شدند. اشتیاق مخاطبان برای آثار این نویسنده ناگهان افزایش یافت اما نسخه‌هایی از کتاب‌های موجود نبود و در چند مورد، حتی نسخه‌های کتاب الکترونیکی و صوتی نیز در دسترس نیستند.
دلایل چندگانه‌ای برای کمبود آثاراین نویسنده مطرح شده است. به دلیل تقاضای کم برای آثار «گورنا» در طول چند دهه‌ اخیر، بسیاری از آثار او در آمریکا منتشر نشده بود و در بریتانیا هم موجود نبود. همچنین مشکلات زنجیره تامین در کارخانه‌های کاغذ، ماشین‌های چاپ، حمل و نقل و انبارها – چاپ نسخه‌های جدید را با افزایش تقاضا دشوار کرده است. بسیاری از کتاب‌های گورنا نیز در سایر کشورها چاپ نمی‌شدند و حق انتشار آنها در طول این سال‌ها به خود نویسنده بازگردانده شده بود.
انتشارات «ریورهد» در آمریکا که از زیر مجموعه‌های انتشارات پنگوئن است،‌اخیرا حق انتشار سه عنوان از رمان‌های «عبدالرزاق گورنا» را در اختیار گرفته است و قرار است در قدم اول رمان «زندگی پس از مرگ» را از تاریخ ۲۳ اگوست سال ۲۰۲۲ روانه بازار کند و پس از آن نیز دو رمان «فرار از خدمت» و «کنار دریا» از آثار این نویسنده را منتشر خواهد کرد ،گرچه هنوز تاریخ دقیق انتشار آن اعلام نشده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *