19:01

نسخه دست‌نویس «جان اشتاین بک» از رمان «خوشه‌های خشم» برای اولین بار در تاریخ منتشر می‌شود.
به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، نسخه اولیه و دست‌نویس خوشه‌های خشم که معروف‌ترین رمان جان اشتاین بک است، هفتم اکتبر امسال (پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۰) برای اولین بار منتشر خواهد شد.
رمان خوشه‌های خشم که از مه تا اکتبر سال ۱۹۳۸ و در کمتر از ۱۰۰ روز نوشته شد، تلاش اشتاین بک برای روایت مهاجرت بین شهری آمریکایی‌ها بود که او به عنوان روزنامه نگار برای نشریه سانفرانسیسکو نیوز پوشش می‌داد. این نویسنده که تا سن ۳۶ سالگی رمان کوتاه موش‌ها و آدم‌ها را منتشر کرده بود، احساس فشار و مسئولیت زیادی را تحمل می‌کرد تا این داستان را به خوبی منتقل کند. آن زمان در دفتر خاطرات خود در این باره این‌طور نوشته بود: (خوشه های خشم) باید یک کتاب خوب باشد. باید اینطور باشد. گزینه دیگری ندارم. باید با اختلاف بهترین چیزی که نوشته‌ام باشد، باید آرام اما مطمئن جزئیات را روی هم بگذارم تا یک تصویر و یک تجربه از دل آن ظاهر شود.
انتشارات مستقل اس پی بوکز/ SP Books نسخه دست نویس این رمان را که با دستخط ریز اشتاین بک نوشته شده، منتشر خواهد کرد. این رمان دست نویس با عبارت شروع تازه (NEW START) آغاز شده است. اشتاین‌بک در آغاز این نسخه همچنین عبارت درشت بنویس (Big Writing) را آورده است تا احتمالا به خود یادآوری کند که باید دست خطش را برای تایپیست و ویراستار کارش یعنی همسر اولش، کارول استاین بک، خوانا نگه دارد. اما هر چه جلوتر می‌رود، دست خطش ریز و ریزتر می‌شود و کاربرد ویرگول، نقطه و دیگر نشانه‌گذاری‌ها را فراموش می‌کند.
انتشارات اس پی که تاکنون رونوشت‌هایی از نسخه دست‌نویس رمان‌هایی چون فرانکشتاین مری شلی و پیتر پن و وندی جیمز متیو بری را نیز منتشر کرده است، درباره نسخه دست نویس خوشه های خشم می‌گوید: نسخه دست نویس اشتاین بک، از ابتدا تا انتها، بر تمرکزی که وی در نوشتن این رمان داشت و عزم و انضباط بی امانش گواهی می‌دهد.
این نسخه که تنها نسخه دست‌نویس به جا مانده از خوشه‌های خشم است در آرشیوهای دانشگاه ویرجینیا نگهداری می‌شود.
سوزان شیلینگلو محقق اشتاین بک در این باره گفت: دیدن دست خط نویسنده نزدیک شدن به منبع الهام است.
وی افزود: این نوشته با دستخط بزرگ شروع شده و رفته رفته ریز می‌شود بنابراین می‌توان اضطرار و عجله اشتاین بک را احساس کرد. او می‌خواست تاریخ را همانطور که اتفاق می‌افتد، ثبت کند و واقعا هم به آن چیزی که می‌خواست رسید. نسخه دست‌نویس خوشه‌های خشم بار کاری که اشتاین بک بر عهده گرفته بود یعنی ثبت رنج مهاجران در کالیفرنیای اواخر دهه ۱۹۳۰ و عجله‌ای را که برای روایت آن داشت نشان می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *