20:05

یک چالش جالب سینمایی در اسپانیا به یاد «بونوئل» فیلمساز فقید این کشور برقرار است که طی آن، ۶ گروه جوان فیلمسازی ۴۸ ساعت فرصت دارند تا یک فیلم کوتاه را از صفر تا صد تولید کنند.

به گزارش فارس، شهر کوچک تروئل واقع در منطقه خودمختار آراگون، سالانه شاهد برگزاری یک مسابقه سینمایی برای فیلمسازان جوان اسپانیایی و بین‌المللی است. در این برنامه که با عنوان «چالش بونوئل» برگزار می‌شود، ۶ گروه جوان فیلمسازی به این شهر سفر می‌کنند و ۴۸ ساعت فرصت دارند که با استفاده از فضای شهری تروئل و امکاناتی که برگزارکنندگان در اختیار آنها قرار می‌دهند، یک فیلم کوتاه را از صفر تا صد تولید کنند.

از چالش سینمایی «بونوئل» در اسپانیا چه می‌‌دانید + عکس

گروه‌های فیلمسازی فقط اجازه دارند یک بازیگر حرفه‌ای و یک عضو فنی حرفه‌ای (فیلمبردار یا تدوینگر یا صدابردار یا …) در گروه داشته باشند و بقیه اعضای گروه باید آماتور و تجربه‌گرا باشند. همچنین موضوع کلی فیلم‌ها باید عاشقانه یا کمدی باشد. به این ترتیب در طول این ۴۸ ساعت، فضای شهری تروئل مملو از گروه‌های پر انرژی جوانی می‌شود که مشغول فیلمبرداری و هدایت صحنه‌های فیلم‌هایشان هستند و تماشاچیان علاقه‌مندان به سینما که این فعالیت را از نزدیک نظاره می‌کنند.

به بیان دیگر، گروه‌های فعال فیلمسازی در یک رقابت فشرده و جذاب، تجربه‌ای مهم در سطوح مختلف کار حرفه ای را از سر می‌گذرانند. از طرفی همه کارها باید ظرف ۴۸ ساعت با کیفیت مناسب به انجام رسد، از طرف دیگر باید شور و نشاط و فضای روشن در فیلم ها حاکم باشد و نیز تیم‌ها در فشار کاری جدی محک بخورند. همچنین کار تیمی و جمعی به دلیل زمان‌بندی فشرده تبدیل به مهمترین عامل موفقیت خواهد شد و تمرینی برای یک تجربه حرفه‌ای فیلمسازی ایجاد خواهد کرد.

۶ فیلم تولید شده پس از پایان مهلت ۴۸ ساعته به هیأت داوری سپرده می‌شود تا یک فیلم از میان آن‌ها به عنوان برنده اعلام شده و جایزه ۵ هزار یورویی را به خانه ببرد. جایزه‌ای که اغلب به عنوان بودجه برای فیلم بعدی گروه فیلمسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تارنمای رسمی این رخداد فرهنگی، لینک‌هایی نیز قرار داده شده تا کسانی که علاقه‌مند هستند به عنوان بازیگر در این فیلم‌ها ظاهر شوند در آن ثبت نام کنند. مشخصات این افراد به گروه‌های فیلمسازی داده می‌شود و آنها به فراخور نیاز از میان افراد ثبت‌نام کننده بازیگرانی که نیاز دارند (اغلب بازیگران نقش‌های فرعی) را انتخاب می کنند.

* بهانه‌ای برای گردشگری یک شهر کوچک

مسابقه امسال از روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۵ آگوست/۳ شهریور) آغاز شد و شنبه (۲۸ آگوست/ ۶ شهریور) به پایان رسید و فیلم «عشای ربانی / Eucaristía» عنوان بهتری اثر را به خود اختصاص داد و ۵۰۰۰ یورو (هزار یورو جایزه و چک ۴ هزار یورویی برای اجاره تجهیزات ساخت فیلم بعدی) دریافت کرد. دو روز وسط روزهای متعلق به ساخته شدن فیلم‌ها هستند و دو روز اول و آخر هم برای افتتاحیه و اختتامیه در نظر گرفته شده است.

این رخداد توسط «بنیاد دوستداران تروئل» برگزار می‌شود و نهادهای مختلفی از جمله دولت منطقه‌ای آراگون، نمایندگان تروئل در پارلمان، شهرداری تروئل، بانک ایبرکاخا و چند شرکت محلی در آن مشارکت دارند. در واقع، چالش سینمایی «بونوئل» بهانه‌ای که طی آن یک شهر کوچک که در شرایط عادی کمتر نامی از آن به گوش اهالی شهرهای بزرگتر اسپانیا می‌خورد، در کانون توجه رسانه‌ای قرار می‌گیرد و فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شوند، محصولاتی تبلیغی برای دیدن جذابیت‌های این شهر هستند.

از طرفی گروه‌های فیلمسازی حاضر در مسابقه هم تجربه‌ای فراموش نشدنی از این شهر با خود به شهرهای خود خواهند برد. به این ترتیب تروئل نه تنها دارای برند و شناسه‌ای در فضای فرهنگی اسپانیا می‌شود، که به تدریج گردشگران بیشتری را به خود جذب می‌کند.

* چالشی به یاد فیلمساز فقید اسپانیا

تروئل شهر محل تولد «لوئیس بونوئل» فیلمساز برجسته و صاحب‌نام اسپانیایی است. او متولد سال ۱۹۰۰ در این شهر است و پس از ورود به کالج در مادرید به یکی از نسل‌های طلایی هنر اسپانیا پیوست که در دهه بیست قرن بیستم هنر اروپا را متحول کردند. در کنار او شاعر بزرگ اسپانیایی «گارسیا لورکا»و نقاش مشهور «سالوادور دالی» هم به تولید آثار هنری پرداختند. این سه نفر از پیشگامان هنر جنبش سوررئالیسم به شمار می‌روند. از مهمترین فیلم‌های بونوئل می‌توان به «سگ آندلسی»، «جذابیت پنهان بورژوازی»، «فراموش شدگان»، «ملک الموت» و «ویردیانا» اشاره کرد.

چالش سینمایی «بونوئل»، یک فیلمساز و چهره ملی اسپانیا که ممکن است در میان نسل‌های جدید فراموش شده یا اهمیت تاریخی و فرهنگی او کمرنگ شده باشد، دوباره برجسته شده و هر سال با رویکردی تازه به او پرداخته می‌شود. ضمن اینکه هزینه برگزاری چنین رخدادی با برگزاری جشنواره‌های بزرگ فیلم قابل مقایسه نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *