12:33

یک کارشناس رسانه درباره جایگاه و آینده تلویزیون‌های اینترنتی در کشور مطرح کرد: این تلویزیون‌ها در آینده‌ای نزدیک طیف وسیعی از مخاطب را با خود همراه می‌سازد و ما باید در این زمینه برای نیازهای مخاطب ارزش و احترام قائل باشیم.
افزایش تلویزیون‌های اینترنتی باعث شده تا با قالب جدیدی از رسانه‌ها در کشور روبه‌رو شویم. تلویزیون‌هایی که با موضوعات خاص خود سعی کرده‌اند برای هر نوع سلایقی برنامه‌سازی کنند و نیازهای مخاطبانشان را پاسخ دهند.
در کنار نیازسنجی، قابلیت تعاملی که در این رسانه‌ها نهفته است باعث شده تا مخاطب دیگر نقش منفعل نداشته باشد، بلکه با رسانه‌ها همسو شود و نظرات خود را برای پیشبرد آن‌ها بیان کند.
از این‌رو نیاز به رسانه‌های جدید و به ویژه شبکه‌های اجتماعی در روزگار فعلی بیش از هر چیز در زندگی ما احساس می شود. درواقع اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که در یک نظرسنجی معتبر توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام شد که تقریباً ۷۰ درصد مردم اولین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند، چک کردن شبکه های اجتماعی و پیگیری آخرین تحولات روز جامعه از طریق اینترنت است.
پیرو همین موضوع سامان مرادحسینی، کارشناس رسانه، کارگردان، تهیه کننده و مدیر تلویزیون اینترنتی روستایی کشور (روستا تی وی) در زمینه ظهور تلویزیون های اینترنتی و جایگاه آینده آن ها در کشور توضیحاتی ارائه داد.
او در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینکه آینده تلویزیون های اینترنتی و میزان استقبال مردم از آن ها چطور است؟ گفت: فکر می‌کنم در آینده نزدیک شاهد انقلاب Vod ها باشیم و با توجه به قابلیت تعاملی بودن این تلویزیون ها و اینکه مردم خودشان دوست دارند انتخاب کنند که چه چیزی ببینند، نه اینکه برای آن‌ها انتخاب کنند، این تلویزیون‌ها در آینده‌ای نزدیک طیف وسیعی از مخاطب را با خود همراه می‌سازد. به نظرم در روزگار فعلی و گسترش فناوری، دوره انتخاب کردن محتوا و نمایش آن توسط دیگران گذشته است، بلکه باید برای نیازهای مخاطب احترام و ارزش قائل شد.
این کارشناس رسانه اظهار کرد: بدون شک راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی که از عمر آن‌ها کمتر از یک دهه می‌گذرد، حرکتی در جهت عصر ارتباطات است اما ایرادی که در میان مردم و مسئولان نسبت به تلویزیون‌های اینترنتی وجود دارد این است که این رسانه را فقط مختص فیلم و سریال می‌دانند؛ در حالی‌که ما تلویزیون‌های اینترنتی بسیاری داریم که به صورت تخصصی و موضوعی کار می‌کنند و در کار خود نیز موفق هستند.
وی سپس درباره این موضوع که چرا به سراغ راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی با موضوع روستا رفتید؟ پاسخ داد: باید بگویم که خلأ توجه به جامعه روستایی به عنوان قشر مولد جامعه در میان رسانه ها به شدت وجود داشت و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص توجه به روستاها، به سراغ برنامه‌سازی و تولید اخبار برای این طیف وسیع جامعه که تقریباً جمعیتی بالغ بر ۲۵ میلیون نفر را در بر می گیرند، رفتیم.

مراد حسینی تاکید کرد: حتی اوایل و زمانی که برای راه‌اندازی این رسانه اقدام کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند که چرا به سراغ راه‌اندازی شبکه‌ای با موضوعات اقتصادی و پر سود نمی‌رویم، ولی این صحبت ها ذره ای ما را از رسالت خدمت به روستاییان مأیوس نکرد و مصمم شدیم تا در نبود رسانه ای تخصصی برای روستائیان پا در این صحنه بگذاریم.
این فعال رسانه همچنین خواستار تغییر نگاه برخی مسئولان و مردم که روستاها را مساوی با نقاط محروم کشور در نظر می گیرند، شد و خاطرنشان کرد: در روستا امید و زندگی جریان دارد و اینکه ما گاه در عنوان های برخی سازمان ها، روستا را با نقطه محروم تعریف کردیم، از اساس اشتباه است، بلکه روستاها جایی هستند که ویژگی های مثبت زیادی دارد که خیلی از ما برای این که حالمان خوب شود آخر هفته ها را در آن جا سپری می کنیم.
این تهیه کننده و کارگردان سپس به نبود رسانه ای تخصصی برای مطرح شدن مشکلات بسیار روستائیان اشاره کرد و در همین زمینه توضیح داد: در مدت نزدیک به یک سالی که از راه اندازی روستا تی وی می گذرد، مشکلات بسیاری از جانب روستاییان مطرح شد که خیلی از آن ها با کمتر از ۵۰ میلیون تومان حل می شد ولی از آن جایی که رسانه ای تخصصی برای بیان این موارد وجود نداشت، خیلی از آنها به فراموشی سپرده شد.
وی ادامه داد: از طرفی خیلی از مشکلات روستاییان در بروکراسی‌های اداری که وجود دارد، گاهی خیلی کند پیش می‌روند ولی وقتی می‌بینیم گروه‌های جهادی پا به میدان می‌گذارند و برای حل آن مشکل عملیاتی عمل می‌کنند، خیلی سریع آن مشکل حل و گره از کار روستاییان باز می شود.
مدیر روستا تی وی یادآور شد: روستاییان کشور نزدیک به دو دهه است که علاوه بر حوزه‌های کشاورزی و دامپروری، در حوزه‌های بوم‌گردی ایجاد کسب و کارهای نوین و … فعالیت های بسیاری را راه اندخته اند که این فعالیت ها نیاز به معرفی دارد و ما سعی کردیم تا در این شبکه پلی برای معرفی این توانمندی ها در روستاها به مردم کشورمان باشیم.
مراد حسینی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت‌های مسئولان ارشاد و سازمان صداوسیما، شاهد تولید فیلم و سریال‌های روستایی مانند «پس از باران»، «گل پامچال»، «دنیای شیرین دریا» و … که رنگ و بوی روستایی دارند، در شبکه تخصص روستا تی وی باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *