گردشگری بین المللی به روند بهبود پس از بدترین بحران تاریخ خود ادامه داده و به ۸۴ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده است. در این میان، خاورمیانه تنها منطقه با رشد مثبت نسبت به دوران پیش از کروناست.
به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین داده‌های منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گردشگری بین‌المللی به روند بهبود از بدترین بحران در تاریخ خود ادامه داده است؛ زیرا تعداد سفرهای بین‌المللی بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ به ۸۴ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده است و در این میان، خاورمیانه، اروپا و آفریقا پیشتاز این بهبود در عرصه سفر و گردشگری هستند.
تقاضای گردشگری حتی در مواجهه با چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان انعطاف‌پذیری قابل توجه و بهبود پایدار را نشان می‌دهد. گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، بهبود این بخش را در طول سال ۲۰۲۳ تا پایان جولای دنبال کرده است که نشان می‌دهد:
تا پایان جولای ۲۰۲۳ (هفت ماه نخست سال جاری میلادی) سفر گردشگران بین‌المللی به ۸۴ درصد از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است.
۷۰۰ میلیون گردشگر بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ سفرهای بین‌المللی داشته‌اند که ۴۳ درصد بیشتر در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.
جولای (اوایل تابستان) شلوغ‌ترین ماه با ۱۴۵ میلیون مسافر بین‌المللی بوده که حدود ۲۰ درصد از کل آمار هفت‌ماهه نخست ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهد.
«زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ـ در این باره گفت: داده‌های سازمان جهانی گردشگری بار دیگر نشان می‌دهد که چگونه گردشگری در هر بخش از جهان به شدت در حال بهبود است، اما همانطور که بخش ما بهبود می‌یابد، باید خود را تطبیق دهد. رویدادهای آب و هوایی شدیدی که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و همچنین چالش‌های اساسی مدیریت افزایش گردشگران، بر نیاز به ایجاد یک بخش فراگیرتر، پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر تاکید می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که بهبود با بازنگری در بخش ما همراه است.

نتایج بر اساس منطقه
همه مناطق جهان در هفت‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ از نرخ بالایی از بهبود گردشگری برخوردار بودند که ناشی از تقاضا برای سفرهای بین المللی از چندین منبع بزرگ بوده است:
خاورمیانه بهترین نتایج را در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ با ورود ۲۰ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری گزارش کرد. این منطقه همچنان تنها منطقه‌ای است که تاکنون از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.
اروپا، بزرگترین مقصد جهان برای سفر، به ۹۱ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است، که به واسطه تقاضای قوی درون‌منطقه‌ای و سفر از ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.
طبق داده‌های موجود، آفریقا ۹۲ درصد از بازدیدکنندگان قبل از بحران را در این دوره هفت‌ماهه و قاره آمریکا ۸۷ درصد از بازدیدکنندگان را بازیابی کردند.
در آسیا و اقیانوسیه، پس از باز شدن بسیاری از مقاصد و بازارهای مبدأ در پایان سال ۲۰۲۲ و اوایل سال جاری، بهبودی به ۶۱ درصد از سطوح ورود قبل از همه‌گیری افزایش یافت. (در دسته‌بندی سازمان جهانی جهانگردی، ایران معمولا در منطقه آسیا قرار دارد.)

نگاه به آینده
این نتایج نشان می‌دهد که گردشگری بین‌المللی همچنان در مسیر رسیدن به ۸۰ تا ۹۵ درصد سطوح پیش از همه‌گیری در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. بر اساس آخرین شاخص اعتماد سازمان جهانی گردشگری، چشم‌اندازهای سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ حاکی از ادامه بهبود در فصل اوج سفر، یعنی ژوئن تا آگوست خواهد بود. این نتایج ناشی از پتانسیل افزایش تقاضا و بهبود اتصالات هوایی بویژه در آسیا و اقیانوسیه است که در آن بهبود هنوز ضعیف است.
انتظار می‌رود بازگشایی چین و دیگر بازارها و مقاصد آسیایی به افزایش سفر هم در منطقه و هم به سایر نقاط جهان بینجامد. به گفته کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، محیط اقتصادی چالش‌برانگیز همچنان یک عامل مهم در بهبود موثر گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ است.
تداوم تورم و افزایش قیمت نفت به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اقامت منجر شده است. این امر می‌تواند بر الگوهای هزینه‌ها در باقی‌مانده سال تأثیر بگذارد، به طوری که گردشگران به طور فزاینده‌ای به دنبال ارزش پولی، سفرهای نزدیک به خانه و انجام سفرهای کوتاه‌تر هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *