17:34

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از سال 1393 به عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی درآمده و هم‌اکنون به عنوان عضو توانمند این مجموعه در حال فعالیت است.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که امروز 16 آبان 1401 در نهمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: هسته اولیه پژوهشگاه با ایجاد موسسه و مرکز مردم‌شناسی و اداره باستان‌شناسی در دهه دوم سال1300 و در امتداد آن در سال 1353 اندیشه ایجاد مرکزی تحقیقاتی و پژوهشی، با هدف انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و شناخت علمی آثار تاریخی و فرهنگی و شیوه‌های حفاظت و مرمت آنها پایه‌ریزی شد.
او خاطرنشان ساخت: سپس در دی‌ماه 1376 احداث مرکزی تحت عنوان پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در بافت تاریخی شهر و مقابل موزه ملی ایران(مکان فعلی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری) ایجاد و نهایتاً در سال 1384 گشایش و امکان بهره‌برداری از آن فراهم شد.
رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: در این راستا مجموعه‌ای تحقیقاتی و مطالعاتی در ابعاد گسترده‌تر به‌منظور پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در زمینه میراث‌فرهنگی و گردشگری بعنوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری وابسته به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال 1383 تاسیس شد.
امیری گفت: براساس رده تشکیلاتی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دارای 5 پژوهشکده باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی، ابنیه و بافت‌های فرهنگی-تاریخی، زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون ، 3 گروه پژوهشی هنرهای سنتی، گردشگری و میراث‌طبیعی و 2 پایگاه پژوهشی ثبت آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی و پایگاه پژوهشی دفاع مقدس است.
او اظهارکرد: علاوه بر این و به منظور فراهم کردن ساختار پژوهشی مناسب، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متعدد در قالب سه گروه پژوهشی با زمینه‌های تخصصی مرمت( شامل بخشهای پژوهشی مرمت آثار بافته،کاغذ، سفال، شیشه، چرم، استخوان، فلز، نقاشی فرش و تزئینات وابسته به معماری)، شناخت مواد و فن آوری(آزمایشگاه شیمی، پراش سنجی پرتو ایکس، فلورسانس پرتو ایکس، الکتروشیمی، طیف سنجی مادون قرمز، ) و سالیابی محیط و فرسودگی( فرسودگی زیستی، سالیابی ترمولومینسانس، مواد و مصالح، مطالعات میکروسکوپی، پتروگرافی و گوهرشناسی) در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی فعالیت می‌کنند.
امیری در پایان خاطرنشان‌کرد: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی از سال 1393 به عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی درآمده و هم‌اکنون به عنوان عضو توانمند این مجموعه در حال فعالیت است.

علم و فناوری گفتمان اصلی کشور برای پیشرفت

در ادامه این نشست روح‌ا… دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، علم و فناوری را گفتمان اصلی کشور برای پیشرفت دانست و افزود: در گذشته کمتر کسی به این موضوع باور داشت، اما مقام معظم رهبری همواره بر این گفتمان تاکید دارند و اکثر مسئولان نیز به این امر واقف شده‌اند که تنها نقطه‌ قابل اتکاء برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان، حوزه فناوری و دانش‌بنیان است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری تصریح‌کرد: از تصویب قانون دانش‌بنیان ۱۳ سال می‌گذرد و اکنون اجرای قانون مترقی جهش دانش‌بنیان در دستور کار این معاونت قرار دارد و نیاز است که حداقل ۱۰ سال در این زمینه گام برداریم تا از گفتمان دانش‌بنیان به واقعیت‌های این حوزه برویم.
او با طرح این پرسش که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی چگونه می‌توانند در توسعه اقتصادی دانش‌بنیان مؤثر باشند، افزود: در این شبکه ۱۴۰۰ آزمایشگاه عضو هستند و ۳۰ هزار تجهیزات آزمایشگاهی خدماتی را به متقاضیان ارائه می‌دهند بطوریکه تاکنون این شبکه ۱۲۵ هزار خدمت و یک میلیون و ۷۲۵ هزار سرویس را ارائه کرده است.
دهقانی فیروزآبادی با بیان‌اینکه دیگر دوران راه‌اندازی سامانه‌ها، تمام شده و دوران ایجاد پلتفرم‌ها است افزود: در این پلتفرم‌ها امکان ارائه خدمات آزمایشگاهی، تربیت نیروی انسانی و سایر خدمات میسر است و این پلتفرم‌ها می‌توانند تحت یک مدیریت، سرویس‌ها و خدمات متنوعی را برای مشتریان ارائه دهند.
او شبکه آزمایشگاهی را بخشی از زنجیره ارزش تولید محصولات فناورانه خواند و گفت: ما اعلام می‌کنیم با هر مجموعه‌ای که می‌تواند به ارتقای این شبکه کمک کند، همکاری خواهیم کرد.
دهقانی فیروزآبادی در پایان بر ایجاد شبکه ملی ساخت تاکید کرد و تامین اقلام را از دیگر نیازهای دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و افزود: در این زمینه ما نیازمند ایجاد پلتفرم حرفه‌ای هستیم که بتواند اقلام مورد نیاز فناورانه را ارائه دهد.

ایجاد ظرفیت‌های خوب با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان
رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی نیز در این نشست با بیان‌اینکه در ابتدای سال جاری قانون جهش تولید دانش‌بنیان با پیگیری معاونت علمی و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ظرفیت‌های خوبی را برای شرکت‌ها ایجاد کرده است گفت: به عنوان نمونه در سال‌های گذشته طبق قراردادی که با شهرداری منعقد کردیم، شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در تهران می‌توانستند در مجتمع‌های مسکونی مستقر شوند، ولی حالا این قانون به کل کشور تسری یافته است و بر اساس آن شرکت‌هایی که در سایر استان‌ها فعال هستند، مشمول این قانون می‌شوند.
او اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را از دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: اگر آزمایشگاهی، پروژه‌های تحقیق و توسعه را اجرایی کند، مشمول ماده ۱۱ قانون جهش تولید خواهد شد.
سرپرست مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: در دو سال شیوع ویروس کرونا فضایی برای توسعه زیرساخت‌های آی تی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی ایجاد شد و بر اساس آن توانستیم ۸ دوره ملی و بین‌المللی را برگزار کنیم .
در ادامه نهمین نشست سراسری مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از ۲۰ مرکز آزمایشگاهی تقدیر به‌عمل آمد و مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی پس از نشست تخصصی با رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار گرفتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *