18:35

بانی‌فیلم: پس از معرفی اعضای هیات داوری فستیوال جهانی فیلم برلین، حضور زنان سینماگر در این جمع داوری، موجب شد تا اهمیتی که این جشنواره آلمانی به حضور زنان دارد بیشتر شود.
در گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از فرانسه آمده: خبری که توجه روزنامه نگار رادیو فرانسوی را جلب و به آن اشاره می کند این خبر است: «لشگر زنان در هیات داوری بخش‌های گوناگون جشنواره برلین»!

هفتاد و سومین جشنواره که از ۱۶ ماه فوریه شروع و ۲۶ همین ماه به پایان خواهد رسید، فهرست کامل هیات داوران خود را در بخش های گوناگون خود اعلام کرد که شامل بخش‌های مسابقه، انترکونت (مسابقه متتم)، جنراسیون، مسابقه فیلمهای کوتاه و همچنین داوران (بخش Gwff, اختصاص داده شده به اولین کارگردانان)، همچنین مسابقه فیلمهای مستند و مسابقه فیلم‌های سریالی به اضافه مسابقه پرسپکتیو سینمای آلمان و غیره را اعلام کرد.
برای بخش مسابقه اصلی هم از هفت داور که پنج نفرشان زن هستند فیلم‌های بخش اصلی را داوری خواهند کرد. در این جمع بازیگر مشهور ایرانی گلشیفته فراهانی نیز قرار دارد!
سوال روزنامه‌نگار فرانسوی از مدیران برلین این است: با اینکه فعلاُ مد شده جایگاه ویژه به زنان داده شود‌، آیا مردان به حاشیه رانده شده‌اند؟
در اطلاعیه جشنواره برلین آمده است که در بخش «مسابقه متتم» از ۳ داور، دو نفر آن خانم‌ها هستند. در بخش gwff نیز از سه داور، دو داور زن قرار دارند. در داوری فیلم‌های مستند، از سه داور، دو داور زن انتخاب شده اند. در داوری سریال‌های تلویزیونی نیز از سه داور، دو خانم به این سمت برگزیده شده اند. در داوری (جنراسیون) مدیر جشنواره، سنگ تمام گذاشته و از ۶ داور، پنج خانم در لیست قرار دارند! در داوری (پرسپکتیو سینمای آلمان) هم، از سه داور، دو خانم قرار دارند.
البته به نظر منتقد رادیو فرانسه، در این رابطه هیچ مشکلی نیست، شاید غیبت سینماگران مرد، مربوط به قحطی مردان مهم در سینمای امروز باشد، اما از نظر مدیران جشنواره برلین حتما در صدد بودند که بدعتی در جشنواره ایجاد کنند و تلافی دوره‌های گذشته این فستیوال را جبران کنند.
هیچ فیلمی از تولیدات سینمای ایران، انتخاب نشده، اما فیلمسازان ایرانی خارج از کشور، حضوری قوی دارند.
هنوز معلوم نیست مدیران جشنواره کن ۲۰۲۳ که در حال انتخاب فیلم های رسیده هستند، در مورد سینمای ایران چه خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *