15:34

مستند «تنهایی» با موضوع واکاوی معضلات محیط زیست روی آنتن می‌رود.
به گزارش رسیده، پخش مجموعه مستند «تنهایی» به تهیه‌کنندگی سعید نبی و کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی با موضوعات محیط زیستی – اجتماعی از جمعه ۱۸ تیر ماه ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما آغاز می‌شود.
تولید این مجموعه قصه محور مستند ۱۴ قسمتی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تا ۱۴۰۰ به طول انجامید.
فیلمبرداری این مجموعه در پنج استان خوزستان، گلستان، مازندران، گیلان و تهران در چهار فصل صورت پذیرفته است.
ریزگرد، آب و خشکسالی، تالاب‌های شادگان و هورالعظیم، شکارچی، محیط‌بان، جنگلبان، جنگل‌نشین، آلودگی هوا و… از موضوعات این مجموعه مستند هستند. فیلمنامه هر قسمت این مجموعه به صورت مستقل تهیه شده است.
محمودیارمحمدلو، بابک بهداد، احمد وفایی، آرش زاهدی‌اصل و عارش کردسالی تدوینگران این مجموعه هستند. رضا تیموری، رضا عبیات، مهران فردپور و مسعود مسجدی نیز فیلمبرداری این مستند را بر عهده داشته‌اند. صدابرداران این مجموعه حسن شبانکاره و حبیب محمدی هستند که بهروز شهامت با سه سیمرغ فجر طراحی صدای این اثر را انجام داده است. دکتر بهرام کیابی و اصغر عبدلی به عنوان اکولوژیست و مشاوران علمی مجموعه بوده‌اند که در هر قسمت به فراخور موضوع کارشناس علمی مرتبط با مجموعه همکاری داشته است.
قصه قسمت اول مجموعه مستند «تنهایی@ بدین گونه است که استاد حسین‌پور از معلمان با سابقه بالای ۲۳ سال آموزش و پرورش است که امروزه به عنوان راهبر در شهرستان تالش با موتور شخصی خود از مناطق سخت و صعب‌العبور جنگلی در زمستان و پاییز و بهار عبور و تلاش می‌کند سطح آموزش را در مناطق دوردست عشایری با شهری همسان کند. او در حین بازرسی از مدارس جنگل‌نشین تالش متوجه می‌شود دانش‌آموزان یک منطقه مشکلات تحصیلی بسیاری دارند و در این مدارس هیچ خبری از آموزش زندگی جنگل‌نشینی و رفتارهای درست برخورد با طبیعت نیست. او تصمیم می‌گیرد تا وقت بیشتری را برای این مدرسه با رفت و آمد صرف کند و مدیر و معلم و دانش‌آموزان آن مدرسه را مجاب کند تا نسبت به زندگی جنگل‌نشینی و فرهنگ برخورد با جنگل دانش خود را بالا برند. یاد بگیرند چگونه با درختان و رودخانه در جنگل رفتار کنند و مدل‌های اشتغال پایدار در جنگل و بر مبنای اقلیم را از همان کودکی آموزش بگیرند. در این بین او متوجه می‌شود که در مدرسه‌ای دیگر برای دانش‌آموزشی مشکلاتی به وجود آمده که او را مجبور به ترک تحصیل می‌کند. چرا که خانواده که به صورت سنتی در جنگل زندگی می‌کند و دامدار است درآمد بالایی ندارد و فرزند این خانواده هم مجبور است برای گذران زندگی به خانواده کمک کند و این موضوع سبب شده تا از تحصیل دور بماند. معلم کمک می‌کند تا با حل مشکلات این فرزند و خانواده دانش‌آموز به تحصیلش ادامه دهد تا اینکه… .
همچنین این مستند به دلیل جنس موضوع‌های پرداختی مدت زمان پنج سال در سکوت خبری به سرانجام رسیده است.
لازم به توضیح است بعد از پخش این مجموعه مستند برنامه استودیویی «درنگ تنهایی» به تهیه‌کنندگی سعید نبی و اجرای عبدالرضا امیراحمدی با حضور کارشناسان ذینفع و مسئول به مدت ۴۵ دقیقه پخش خواهد شد که به تحلیل موضوع تا رسیدن به راهکار لازم به از شبکه یک به پخش خواهد رسید.
این مستند در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما تولید شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *