11:16

برگزیدگان دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰ در آیین اختتامیه این رویداد سینمایی معرفی شدند.
به گزارش رسیده، آیین اختتامیه دومین دوره این رویداد عصر یکشنبه ۱۹ دی‌ماه، در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران با اجرای مژده لواسانی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، موسس و دبیر جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰ گفت: ایستگاه پایانی همه ما سینمایی‌ها، شروع سفری نو و مجدد به قله آرزوها و رویاهای همیشگی‌مان است.
وی به ۴۶۴ اثر رسیده و ۸۶ راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره شامل فیلم و فیلمنامه اشاره و از مدرسه فیلمسازی هیلاج، نهالت، فرهنگسرای ارسباران، انجمن سینمای جوانان ایران، یونیتک، خانه سینما و دفتر امور جشنواره‌های سازمان سینمایی به خاطر حمایت و همراهی در برگزاری این دوره از جشنواره سلفی۲۰ قدردانی کرد.
دوستی با اشاره به درگذشت بکتاش آبتین و حمید لبخنده بیان کرد: چه خوب که سینما را داریم و سینما هست که این روزهای تلخ و شیرین را برای ما جلوه‌گری کند. روزهای تلخ کرونایی و از دست دادن‌ها. با رویاهایمان سال‌های طولانی می‌جنگیم و این زیباترین صلح جهان است. چه خوب که سینما هست تا عاشق شویم.
وی افزود: سختی راه و رسم سینماست، رسم هنر و هنرمند است. هرچه سخت‌تر، عاشق‌تر… .
در ادامه این برنامه، پاسداشت یک عمر شاعرانگی احمدرضا احمدی با حضور مریم دوستی، لاله اسکندری و مهدی یوسفی (رئیس فرهنگسرای ارسباران) برگزار و کامران رسولزاده به نمایندگی از طرف احمدرضا احمدی روی سن حاضر شد.
رسولزاده گفت: استاد احمدی نماینده نسل بی‌تکراری از ادبیات و شعر ما است. نسل درخشانی که تمام قله‌ها را به ما نشان دادند. جایشان اینجا خالی است و برایشان آرزوی سلامتی می‌کنم. او یکی از مفاخر ایران زمین در حوزه ادبیات، سینما و تئاتر است.
در بخش دیگری از این برنامه سعید پوراسماعیلی، معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، بیاینه این انجمن در حمایت از ساخت پنج فیلمنامه از آثار راه‌یافته به این دوره از جشنواره سلفی۲۰ را قرائت کرد.
بیانیه انجمن سینمای جوانان ایران بدین شرح است: «انجمن سینمای جوانان ایران، در راستای کشف و حمایت از هنرمندان جوان و مستعد، پس از ارزیابی ساختاری و موضوعی فیلمنامه‌های راه‌یافته به جشنواره سلفی۲۰، پنج فیلمنامه را جهت حمایت از ساخت به شرح زیر انتخاب کرد.
لازم به ذکر است فیلمنامه‌نویسان منتخب، در صورت احراز شرایط، امکان کارگردانی فیلمنامه‌ خود را دارا هستند.
در صورتی که برگزیدگان فاقد تجربه‌ در حوزه‌ کارگردانی باشند، با کارگردان معرفی شده یا مورد تایید ایشان و جشنواره سلفی۲۰، پس از احراز شرایط توسط انجمن سینمای جوانان ایران، به منظور ساخت اثر، عقد قرارداد خواهد شد.
اسامی فیلمنامه‌ها جهت حمایت بدون الویت
۱- برای من بازی کن نوشته نادعلی عارفیان
۲- کاپ نوشته مهدی امینی
۳- یادم تو را فراموش نوشته منان جانبراری تنکابنی
۴- جنوار نوشته محمدرضا شهریاری
۵- انگشتر نوشته اکرم مصلحی»
در ادامه با حضور آرمان فیاض، تیام یاینده، سید امین جواهری (اعضای هیات انتخاب جشنواره) و مریم دوستی جایزه بهترین فیلم کوتاه با موضوع کرونا به فیلم آنلاین به کارگردانی محسن بزمی و محدثه بزمی اهدا شد.
پس از اجرای قطعات موسیقی توسط زکریا یوسفی، با حضور کامران رسولزاده، دکتر روح‌الله حسینی، همایون اسعدیان و مریم اسمی‌خانی (داوران بخش فیلمنامه و سینماشعر) و لاله اسکندری عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد.
در بخش فیلمنامه، از آوات ساعدپناه برای فیلمنامه زمستان سبز، علی دائمی برای فیلمنامه قایم باشک و محمد ابراهیم حاجی زاهدی برای فیلمنامه سوت تقدیر شد. تندیس بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره سلفی۲۰ نیز به منان جانبراری تنکابنی برای فیلمنامه یادم تو را فراموش رسید.
همچنین در بخش سینماشعر، از سیده نیلوفر موسوی برای ساخت فیلم کوتاه چرخ، مهدی رخشانی برای ساخت فیلم کوتاه شعر پنهان و محمدحسین صفری برای ساخت فیلم کوتاه میل به زندگی تقدیر شد.
در ادامه تندیس بهترین فیلم کوتاه در بخش سینماشعر به کوروش فرزانگان، کارگردان فیلم کوتاه کاسپین فک ندارد، اهدا شد.
کوروش فرزانگان پس از دریافت این جایزه گفت: تا دیروز دغدغه‌ام این بود که کاسپین فک ندارد، ولی امروز می‌گویم تالاب شهر ما، بندر انزلی، آب ندارد.
در ادامه همایون اسعدیان با ابراز تاسف از درگذشت بکتاش آبتین و حمید لبخنده و با اشاره به سختی‌های برگزاری این جشنواره بیان کرد: در مملکتی که برای چیزهای مختلف هزینه می‌کنیم و بی‌حاصل به باد می‌رود، اینکه بتوانیم برای جوان‌ها انگیزه ایجاد کنیم، قابل تقدیر است. جوان‌هایی که در شهرستان‌ها و در دوردست‌ترین جاها هستند و دلشان به این خوش است که فیلمنامه‌هایشان خوانده و فیلم‌هایشان دیده شود. با هزینه خیلی کم می‌توان این دلخوشی را ایجاد کرد. امیدوارم که هزینه‌هایمان را صرف چیزهای ارزشمند کنیم و نه چیزهای بی‌حاصل.
لاله اسکندری نیز گفت: انگیزه برگزاری این جشنواره، نگاهی به موضوع کرونا بود. می‌دانم که مریم دوستی تنها و مستقل به عنوان دبیر تلاش کرد و همه دست به دست هم دادند تا از جوان‌ها حمایت کنند و در حوزه‌های مختلف به آنان انگیزه بدهیم.
سپس با حضور مهرداد خوشبخت، شهره سلطانی، مهدی خرمیان و کاوه سجادی حسینی (داوران جشنواره) جوایز برگزیدگان اهدا شد.
در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به گوبانگی ساخته مهدی صدیقی و علی فتوحی، تندیس بهترین فیلم کوتاه مستند به تکیه بر آب ساخته سارا براتی و تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی به تن‌ها ساخته منصوره حسینی رسید.
در ادامه این مراسم با حضور مریم دوستی(دبیر جشنواره)، مهدی یوسفی(رئیس فرهنگسرای ارسباران) و دکتر محمدجواد حق‌شناس، تندیس بهترین فیلم از نگاه مردم به مریم زکی‌زاده کارگردان فیلم کوتاه زندگی چیزی بود مثل… اهدا شد.
همچنین دبیر جشنواره از صبا کامکار برای ساخت فیلم‌کوتاه بازگشت به اوج و فاطمه مجیبیان برای بازی در فیلم‌کوتاه حاج خانوم تقدیر کرد.
در پایان نیز آثار برگزیده برای علاقمندان نمایش داده شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *