مرور آن چه بر «مست عشق» در چهار سال تولیدش گذشت، اهمیت این فیلم را، هم در موضوع و هم در شیوه تولید روشنتر میکند. فیلمی که از لحظه انتخاب بازیگران با حاشیه روبهرو بود و حالا که در آستانه اکران قرار گرفته، سینمای ایران شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به هر زمان دیگری تجربه میکند.
به گزارش ایرنا، حدود پنج سال از اولین روزهایی که خبر تولید فیلمی درباره زندگی شمس و مولانا رسانه ای شد، میگذرد. فیلمی که فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد و خبر اکران آن در عید فطر امسال غیرمنتظره بود. مست عشق جدیدترین ساخته حسن فتحی سرانجام و در شرایط فعلی سینمای ایران، به اکران همزمان در ایران و ترکیه رسیده است. هرچند که اعلام شده بود فیلم در عیدفطر اکران میشود اما زمان اکران آن یک هفته دیرتر و در ۲۹ فروردین اعلام شد تا احتمالا در جهت اکران همزمان مطلوبتر در ۲ کشور، با طرف ترکیهای، برنامهریزیهایی صورت بگیرد.
مست عشق از اواسط مهرماه سال ۹۸ تولید خود را آغاز کرد و اولین فیلم ایرانی است که زندگی شمس و مولانا را در تعامل با هم روایت میکند. پیش از این سریال جلال الدین به طور خاص به دوران کودکی مولانا پرداخته بود. سریالی به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان که در سال ۹۳ و در زمان پخش نیز چندان مورد اقبال قرار نگرفت.
مست عشق اما از همان ابتدا درگیر حواشی شد. از انتخاب بازیگران تا اختلاف سرمایه گذاران که در نهایت نیز علیرغم پیشبینیهای خبری دو هفته پیش خبر اکران آن رسانهای شد.
چالش انتخاب بازیگران؛ نقش شاعر ایرانی را بازیگر ترک ایفا میکند؟
اولین حواشی مربوط به این فیلم مربوط به زمانی بود که شهاب حسینیبه عنوان بازیگر نقش شمس تبریزی انتخاب و عکسهای مرتبط با او منتشر شد. این خبر با واکنشهای مثبت و قابل توجهی از سوی بسیاری از سینمادوستان و کاربران شبکههای مجازی همراه شد، اما بعد با منتشر شدن یک گفتوگو از فیلمنامهنویس اثر اولین حاشیه فیلم رقم خورد.
در این مصاحبه گفته شده بود که بازیگر نقش مولانا در این فیلمی که محصول مشترک ایران و ترکیه است، از کشور ترکیه خواهد بود و همین سبب شد انتقادهای زیادی مبنی بر اینکه چرا برای یک شاعر ایرانی باید بازیگر ترک انتخاب شود، آن هم وقتی اتفاقاً باید تلاش شود از مصادره این شاعر به نام کشوری دیگر جلوگیری شود؟
انتقادها در فضای رسانهای و مجازی ادامه پیدا کرد تا آنجا که حسن فتحی ضمن تاکید بر آنکه داستان فیلم در فضایی ایرانی و با تاکید بر ایرانی بودن شاعر نوشته شده، اعلام کرد که نقش مولانا را نیز یک بازیگر ایرانی ایفا میکند. همزمان با این خبرپارسا پیروزفر به عنوان نقش مولانا معرفی و عکسهای او انتشار یافت. این خبر موج انتقادات پیشین را کاهش داد و حالا بازتاب های مثبت نسبت به فیلم افزایش یافته بود.
حضور در جشنواره فجر و ماجراهای پروانه ساخت
کمی بعد و در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر سیوهشتم، خبر رسید که مست عشق فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. این خبر حتی پس از پایان مهلت ثبتنام جشنواره نیز تایید شد، اما درست فردای همان روز، حسن فتحی اعلام کرد که امسال در جشنواره فیلمی نخواهد داشت؛بی هیچ دلیل خاصی.
در این خبر به طولانی شدن پروسه تولید اشاره نشد و اختلافات نیز محلی از اعراب نداشت. دبیر جشنواره ابراهیم داروغه زاده نیز کمی بعد اعلام کرد که مست عشق ضمن اینکه همچنان درحال فیلمبرداری است، در ایران نیز مجوز ساخت ندارد و نمیتواند در جشنواره حضور داشته باشد.
حالا ماجرای پروانه ساخت نیز به میان آمده بود و باعث شد طباطبایینژاد، معاون نظارت سازمان سینمایی اعلام کند که عوامل از میانه فیلمبرداری درخواست مجوز ساخت داده اند و این درخواست هنوز پذیرفته نشده است. او در ادامه نکته ای گفت که تعجب برخی رسانه ها را برانگیخت و آن این بود که منتظر پایان کار فیلم هستند تا اگر فیلم شرایط نمایش داشت، درمورد پروانه ساخت آن تصمیمگیری شود. در صورتی که در شرایط معمول کارگردانان باید پروانه ساخت دریافت و بعد فیلمبرداری را آغاز میکردند!
قبضه فیلم توسط طرف ترک تا درگیریهای سرمایهگذاری
پس از حواشی انتخاب بازیگران و شایعه حضور در جشنواره، اواخر مهرماه ۹۹ و حدود یک سال پس از اعلام خبر آغاز تولید فیلم بود که ویدیویی از سکانسهای فیلم منتشر شد و طرف ترک خبر از پخش جهانی فیلم در آذر همان سال و همزمان با هفته مولانا را منتشر کرد. همچنین طرف ترک اذعان کرده بود که یک سریال هشت قسمتی نیز از این فیلم ساخته و پخش میشود .پاییز ۹۹ بود و نه تنها «مست عشق» آماده نمایش برای تابستان نشده بود بلکه سهراب پورناظری خبر از نیمهکاره ماندن تولید اثر داده بود. اتفاقی که به پخش ویدیویی از سکانسهای فیلم و آغاز جنجال میان طرف ترک و ایرانی منجر شد
هر چند ناگفته نماند که در این یک سال نیز خبرهایی مبنی بر نیمهکاره ماندن پروژه مخابره شده بود و پیش نرفتن تولید مست عشق در این میان از گوشه و کنار به گوش رسیده بود چراکه خبری رسمی از پروژه مخابره نشده بود و همین باعث شده بود حواشی قوت بگیرند.
همزمانی با تولید جیران نیز شرایطی ایجاد کرده بود که در نهایت تهیهکننده پروژه اعلام کرده بود منتظر باز شدن مرزها هستند تا سکانس های باقی مانده را فیلمبرداری کنند و تا پایان تابستان مست عشق را آماده نمایش کنند.
حالا اما پاییز ۹۹ بود و نه تنها مست عشق آماده نمایش برای تابستان نشده بود بلکه سهراب پورناظری خبر از نیمهکاره ماندن تولید اثر داده بود. اتفاقی که به پخش ویدیویی از سکانسهای فیلم و آغاز جنجال میان طرف ترک و ایرانی منجر شد.
واکنش حسن فتحی و طرف ایرانی سرمایهگذار اما به این خبر و کذب خواندن آن حاکی از آن بود که سرمایهگذار ترک بدون اطلاع طرف ایرانی اقدام به پخش این ویدیو و همچنین ساخت سریال کرده است. این خبر باعث شد نویسنده فیلم در گفتوگویی، اقدام سرمایهگذار ترک در زمینه پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخهای از آن در قالب سریالی ۸ قسمتی را نقض حقوق مولفان و سازندگان این اثر دانست و گفت که پیگیری حقوقی این موضوع از سوی سرمایهگذار ایرانی فیلم آغاز شده است.
او همچنین حرف هایی زد که تا آن لحظه درباره نوع سرمایهگذاری طرف ایرانی و ترک این فیلم انتشار نیافته بود. توحیدی اشاره کرد که سرمایهگذار ترک تنها یک چهارم سهام سریال را دارد و این با پخش جهانی و ساخت سریال از این فیلم منافات دارد و باید از نظر حقوقی پیگیری شود.
بیانیه پشت بیانیه تا در نهایت طرف ایرانی مالک فیلم شد
پس از این صحبتها بود که طرف ترک هم ساکت ننشست و اعلام کرد که به دلیل طولانیشدن پروژه و پیگیری نکردن طرف ایرانی اقدام به شروع مراحل فی فیلم کرده و قصد دارند پیش از پخش جهانی آن را در ایران اکران کنند. همچنین طرف ترک به ۱۶ هفته زمان فیلمبرداری فیلم اشاره کرده بود و آن را زمان زیادی برای یک فیلم سینمایی میدانست. پس از این بیانیه بود که تهیهکننده ایرانی اثر بیانیه ای همراه با هشدار و تذکر منتشر کرد و نوشت:
متاسفانه مراحل پایانی پروژه در بخش حقوقی و میزان سهام به اختلافاتی خورده و پیگیری در همه ابعاد و مذاکرات برای حلوفصل این اختلافات در جریان است؛ اختلافاتی که به جهت طول کشیدن چهارهفتهای فیلمبرداری و دوهفتهای پیشتولید باعث تغییراتی در قرارداد بازیگران و لوکیشنها و دکورهای شهرک سینمایی و درنتیجه بالا رفتن هزینهها شده است.
بر همین اساس ضمن محترم شمردن اصل اختلاف و دعوت سرمایهگذار و شریک محترم ترک به پیگیری اختلافات از طریق مذاکره یا راههای قانونی، نسبت به هرگونه تصمیم و پیشبرد پروژه در هر بخشی از مراحل فنی هشدار داده و متذکر میشوم اختلاف حقوقی متضمن اعمال خلاف قانون و قرارداد و مسلمات حقوقی و حرفهای و اخلاقی نبوده و هرگونه اقدام بدون تایید کارگردان محترم و شریک اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت.
پس از این بیانیه طرف ترک تا چند ماه ساکت بود و خبری از پروژه به رسانهها نرسید. تا آنکه تیزر فیلم در یکی از شبکه های ماهواره فارسی زبان انتشار یافت و دوباره بحث ها از سر گرفته شد. این بار طرف ترک ادعا کرده بود که طرف ایرانی برای اکران پیگیری نکرده و آن ها به طور قانونی مراحل فنی را طی کرده اند و قرار است فیلم را از همین شبکه ماهواره ای پخش کننداین بار طرف ترک ادعا کرده بود که طرف ایرانی برای اکران پیگیری نکرده و آن ها به طور قانونی مراحل فنی را طی کرده اند و قرار است فیلم را از همین شبکه ماهواره ای پخش کنند
در اینجا بود که حسن فتحی کارگردان مست عشق دوباره بیانیه ای منتشر کرد و این بار نه خطاب به طرف ترک بلکه خطاب به تهیهکننده ایرانی اثر نوشت: طرف ترک ادعا کرده بود که طرف ایرانی برای اکران پیگیری نکرده و آنها به طور قانونی مراحل فنی را طی کردهاند و قرار است فیلم را از یک شبکه ماهواره ای پخش کنند
تهیهکننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشد که چرا با وجود هشدارهای مکرر بنده، مدیر تولید، مدیر فیلمبرداری و تنی چند از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنیبر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف ترک، این تذکرات را جدی نگرفته است، تا حدی که طرف ترک به خود اجازه داده راشهای فیلم را نهتنها گروگان بگیرد، بلکه برخلاف توافق مکتوبشده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی، آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند.
فتحی خبر طرف ترک مبنی بر تعداد جلسات فیلمبرداری را کذب دانست و گفت: جناب تهیهکننده! چرا زمانی که طرف ترک از طریق یکی از افراد رسانهای خود در ایران، بیانیه موهن و سراپا دروغی را منتشر کرد و در آن به کذب ادعا کرد که فیلمبرداری این فیلم ۱۶ هفته طول کشیده است، اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکردید تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ۵۲ جلسه فیلمبرداری نداشتهایم؛ یعنی به مدت ۸ هفته نه ۱۶ هفته.
همچنان این بیانیه سکوت را میان سرمایهگذاران برقرار کرد تا آنکه در شهریور ۱۴۰۰ خبر رسید که آتش بس میان دو طرف اعلام شده و طرف ایرانی سهم طرف ترک را خریده است. با اعلام تهیهکننده ایرانی پروژه، راشهای اثر از طرف ترک تحویل گرفته شده بود و سهم مالکیت فیلم نیز به طور کامل به طرف ایرانی واگذار شده بود. همچنین قرار شد پس از ضبط سکانس های باقی مانده مست عشق تا پایان همان سال اکران شود اما این اتفاق نیز میسر نشد.
نتهایی که به کام مست عشق نواخته نشد
همایون شجریان و سهراب پورناظری از همان ابتدای خبر کلید خوردن پروژه قرار بود موسیقی متن فیلم را بنوازند اما درست یک ماه بعد از آنکه حواشی مرتبط با سرمایهگذاری مشترک میان ایران و ترکیه به پایان رسید، وقت انتشار بیانیه نوازندگان اثر رسید و اعلام کردند که دیگر با مست عشق همکاری نمیکنند.
دلیل آن را نیز عدم توافق با پروژه برای در اختیار داشتن امکانات ساخت موسیقی اعلام کردند. تهیهکننده پروژه نیز در گفتوگویی که فروردین ۱۴۰۱ انجام داد به توافق نرسیدن بر سر مشکلات مالی را دلیل این قطع همکاری دانست.
حتی شنیده شد که بعد از این انصراف، عوامل اثر به محسن چاوشی برای اجرای قطعات «مست عشق» پیشنهاد داده بودند که چاوشی به احترام شجریان، این پیشنهاد را نپذیرفت. در نهایت ۲۲ فرودین ماه امسال علیرضا قربانی نخستین موزیک ویدئو و تکآهنگ اختصاصی فیلم را با شعری از مولانا و آهنگسازی حسام ناصری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد.
بهار ۱۴۰۱ و همچنان وعده اکران
بهار دو سال گذشته همچنان مست عشق اکران نشده بود و خبرهایی سرگردان از این سو و آن سو به گوش میرسید. مهران برومند تهیهکننده اثر اعلام کرد که بخش های فیلمبرداری نشده در زمستان سال گذشته تولید شد و در حال حاضر مراحل نهایی پس تولید پیش میرود. او در این گفتوگو زمانی برای اکران مشخص نکرده بود و اذعان کرده بود که به دنبال پخش کننده ایرانی هستند.
همچنان گفتوگوها درباره زمان اکران مست عشق ادامه پیدا کرد تا آبانماه ۱۴۰۲ که در دیدار وزیر فرهنگ و سفیر ترکیه عنوان شد که مست عشق به زودی اکران میشود. هرچند در این بین رسانه های گوناگون شایعههایی مبنی بر اکران مست عشق منتشر کردند اما در نهایت این فیلم پس از حواشی پنج ساله به اکران امسال رسید. گویی مست عشق باید پس از هزار میلیاردی شدن سینمای ایران آن هم توسط یک فیلم کمدی اکران میشد تا عیار فیلم های غیرکمدی و شرایط فعلی سینما بهتر سنجیده شود.
بدون دیدگاه