میانه سال ۱۴۰۰، آن هم وقتی که دو سال از شیوع ویروس کرونا میگذشت و البته شرایط رو به عادی شدن میرفت، اعلام شد که شاهین فرهت (آهنگساز، موسیقیدان و مدرس موسیقی) خلق نخستین سمفونی کلاسیک ایرانی را با موضوع کرونا به دست گرفته است؛ اثری که شاید بتواند روایتگر بخشی از آنچه به بشر گذشت، البته به زبان موسیقی باشد.
شاهین فرهت در همان زمان درباره ساخت این سمفونی به ایسنا گفته بود که سمفونی «کرونا»، به صورت نمادین با موضوع پاندمی در ارتباط است و این اثر را در حالی خلق کرده که مقوله بیماری کرونا را در ذهن داشته است.
او درباره فرم ساخت این اثر نیز بیان کرد: در سمفونی «کرونا» کاملا از فرم سمفونی و سونات استفاده کردم؛ مثلا قسمت اول اثر که بخش اصلی و طولانیترین قسمت است، کاملا فرم سمفونی و سونات در آن رعایت شده است.
فرهت همچنین درباره چهار موومان سمفونی «کرونا» گفت: شیوع کرونا در جهان، عاملی برای خیلی از التهابها، ناراحتیها، مرگها و … بود. افرادی در همه جای دنیا از میان ما رفتند که اصلا انتظارش را نداشتیم. این ویروس حتی در ایاب و ذهاب هم سبب بروز مشکلاتی شد و خیلی از مسائل آموزشی و مالی را تحت الشعاع قرار داد و به طور کلی موجب ایجاد یک التهاب و بینظمی در جهان شد. به همین جهت موومان اول دارای یک حالت دراماتیک و به نوعی ملتهب است.
این آهنگساز ادامه داد: موومان دوم، بخش آهسته و آرام سمفونی است؛ مرثیهای برای افرادی که جان خود را از دست دادند. موومان سوم درباره تلاش برای پیدا کردن دارو است و موومان چهارم پیروزی بشر بر این ویروس است.
شاهین فرهت همچنین اعلام کرده بود که ضبط این اثر به احتمال ۹۹ درصد در ایران و با ارکستر صدا و سیما به رهبری آرش امینی خواهد بود که بنابر آنچه خود فرهت به ایسنا گفته است، برنامه همان صورتی که وعده داد بود، پیش رفته است.
این هنرمند حالا درباره سرنوشت و نتیجه اجرای این اثر به ایسنا میگوید: سمفونی «کرونا» که به سفارش فرهنگستان هنر خلق شد، توسط ارکستر صدا و سیما به رهبری آقای آرش امینی ضبط شد و اکنون آماده اجرا است. مدت زمان این سمفونی حدود ۴۰ دقیقه است که ضبط آن ۸ ماه زمان برد. پیش از آن نیز خلق این اثر ۶ ماه طول کشید؛ البته در حال حاضر برای اجرای آن برنامهای نداریم اما قطعا اتفاق خوبی خواهد بود که این اثر به گوش مخاطبان برسد.
سبک موسیقی شاهین فرهت بر اساس آموختههایش، با هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و سایر تکنیکهای موسیقی غرب آمیخته و با الهام از موسیقی دوران رمانتیک است. در بیشتر آثار او نوعی رمانتیسمِ غیرِ آشکار همراه با نوستالژی احساس میشود. ارکستراسیون در برخی از قطعاتِ فرهت به آثار آهنگسازانِ روس مانند سرگئی پروکفیف و نیکولای میاسکوفسکی شباهت دارد و به نظر میرسد از لحاظ سبک نیز در برخی آثارش، از آهنگسازانِ پُسترمانتیک، نظیر گوستاو مالر و آنتون بروکنر تأثیر پذیرفته است. صدادهی آثار فرهت با اینکه غالباً با فضای موسیقی ایرانی فاصله دارد، اما از نغمههای ایرانی نیز بیبهره نبوده است.
بدون دیدگاه