یک فعال گردشگری خبر داد؛

14:46

یک فعال گردشگری از پارگی یکی از تابلوهای کمال‌الملک که در کاخ گلستان نگهداری می‌شود، خبر داد. مسؤولان کاخ گلستان اعلام کردند «این موضوع در دست بررسی و اقدام است.»

به گزارش ایسنا، آرش مودی،فعال گردشگری به دنبال بازدیدی که به تازگی از کاخ گلستان داشته، اطلاع داده است که یکی از تابلوهای نقاشی کمال‌الملک که «گربه و قفس قناری» نام دارد، دچار پارگی شده است.

او گفته مسؤولان حاضر در سالنی که این تابلو به نمایش گذاشته شده از وجود این پارگی ابراز بی‌اطلاعی کرده و حتی این احتمال را دادند که «شاید هنگام میخ زدن به دیوار توسط میخ پاره شده است»!

پس از انتشار تصاویر پارگی در تابلو کمال‌الملک در فضای مجازی، بازدیدکنندگان دیگر این کاخ، تصاویر مشابهی را به اشتراک گذاشتند که حاکی از این است که این پارگی تازه نبوده و از ماه‌ها قبل در این اثر نقاشی قابل مشاهده بوده است. به نظر می‌رسد تا کنون برای مرمت این تابلو اقدامی نشده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز به دنبال پیگیری ایسنا اطلاع داد که این موضوع در دست بررسی و اقدام است.

تابلوی «گربه و قفس قناری» اثر محمد غفاری، معروف به کمال‌الملک در سال ۱۳۰۸ هجری قمری در ابعاد ۶۱ در ۴۷ سانتی‌متر، با رنگ‌روغن روی بوم اجرا شده است و هم‌اکنون در کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شود.

نقاشی کمال‌الملک در کاخ گلستان پاره شد

چندی پیش نیز خبر مفقود شدن یکی دیگر از تابلوهای کمال‌الملک از کاخ گلستان منتشر شده بود. این تابلو نقاشی چهره مظفرالدین شاه بود که در سال ۲۰۰۰ میلادی، در حراجی کریستیز بریتانیا به قیمت ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوندِ انگلیس فروخته شده بود. تابلو چهره مظفرالدین‌شاه هم‌اکنون در مجموعه الصباح کویت نگهداری می‌شود. انتشار عکسی از وجود چنین تابلویی در کاخ گلستان خبر می‌داد که نخست با انکار مسؤولان این مجموعه تاریخی مواجه شد، اما پس از بررسی اسناد و اموال ثبت شده در کاخ گلستان، تایید شد که این تابلو در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ از کاخ گلستان خارج شده و بعدها قاچاقی به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است. نام این تابلو تا سال ۱۳۱۷ در فهرست اموال کاخ گلستان ثبت شده است و پس از آن، اثری از آن در فهرست اموال کاخ نیست.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که کاخ گلستان در زیرمجموعه آن است، گفته بود که براساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌الملل اقدامات لازم برای بازگرداندن اثر را در دستور کار خود قرار داده است، اما تا کنون از اقدامات صورت گرفته، خبری نشده است.

در سال ۱۳۹۵ مدیر وقت مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان خبر داد که ۳۵ تابلو رنگ روغن کمال‌الملک موجود در این مجموعه در فهرست آثار ملی منقول ثبت شده است.

مسعود نصرتی گفته بود: این تابلوها مربوط به فاصله زمانی ۱۲۴۰ تا ۱۳۳۰ هجری قمری با موضوعاتی مانند رویدادها، اشخاص، ساختمان‌ها، باغ‌ها و طبیعت است که محوطه و عمارت و حوض جوشان کاخ گلستان نیز در زمره آنهاست. کمال‌الملک ۱۷۰ تابلو کشیده که معروف‌ترین آن‌ها «تالار آینه» است که اولین تابلو با امضای «کمال الملک»  است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *