11:14

رئیس انجمن قلم ایران در مراسم پایانی بیستمین دورۀ جایزۀ «قلم زرین» گفت که قرار است این جایزه به همین مرحله ختم نشود. جلسه‌های نقد آثار برگزیدۀ جایزه برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، مراسم پایانی این دوره از جایزه، عصر روز چهاردهم تیرماه، مصادف با روز قلم، در مجموعۀ فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات توسط انجمن قلم ایران برگزار شد.
در آغاز این برنامه، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران به برگزار نشدن مراسم پایانی این جایزه در سال‌های اخیر، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در سال‌های قبل، داوران جشنواره به‌طور مکرر تقاضا می‌کردند که انتخاب آثار برگزیده در دو حوزۀ شعر و داستان کودک و نوجوان هم صورت بگیرد و چندسالی‌ است که این امر انجام شده است.
او در ادامۀ توضیحاتی درخصوص روند برگزاری این جایزه، اظهار کرد: برگزاری مناسب جشنواره‌هایی نظیر «قلم زرین»، نیاز به مساعدت و همراهی نهادهای دولتی و عمومی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آمار درست کتاب‌های منتشر شده و فراهم کردن امکان دسترسی به آن‌ها اشاره کرد که اگر مهیا نشود، جشنواره دچار اختلال می‌شود.
پرویز در ادامه بیان کرد: امسال قرار بر این شده و امیدواریم محقق شود که جلسات نقد و بررسی آثار برگزیده را در صداوسیما داشته باشیم و روند جشنواره به همین مرحله ختم نشود. متاسفانه، جشنواره‌ها معمولاً به مراسم اختتامیه ختم می‌شوند یا اگر کسی از شخصیت‌ها حضور پیدا کند، صحبت‌های او منعکس می‌شود. اما چندان به آثار برگزیده نمی‌پردازیم؛ درحالی که اصلا جشنواره برای این آثار است.
رئیس انجمن قلم ایران در پایان سخنانش برای برگزاری جلسه‌های نقد آثار برگزیدۀ جایزۀ «قلم زرین» ابراز امیدواری کرد.
در ادامه این مراسم، محمدرضا سرشار، داستان‌نویس و عضو انجمن قلم ایران به ارائۀ تاریخچه‌ای در خصوص شکل‌گیری و فعالیت‌های این انجمن پرداخت و گفت که انجمن قلم تا امروز تنها تشکل رسمی اهالی ادبیات است که بیست‌وسومین سال تولدش را دنبال می‌کند.
او همچنین با بیان این‌که پیشنهاد تاسیس روز ملی قلم نیز از سوی انجمن قلم ارائه شده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۰ به رئیس جمهور وقت پیشنهاد دادیم که در این زمان که ایران رئیس سازمان کنفرانس اسلامی است، ایشان از این فرصت استفاده کنند و روزی بین‌المللی را با عنوان روز بین‌الملل قلم را در جهان اسلام تعیین کنند. این روز حتما یک مناسبت مذهبی داشته باشد و پیشنهاد دادیم بهترین مناسب، مبعث است که اولین آیات قرآن در آن زمان نازل شده و بین همۀ مسلمین مشترک است. و در این روز مراسم تجلیل از قلم، کتابت و اهل قلم انجام شود و کشور میزبان که در آن دوره ایران بود، در هر دوره مراسم اصلی روز قلم را برگزار کند و در این مراسم منتخبی از نویسندگان و پژوهشگران جهان اسلام گرد هم بیایند. به هر دلیلی که ما تا امروز از آن بی‌اطلاعیم و امیدواریم تا در قید حیات هستند، از ایشان دراین‌باره پرسیده شود، ایشان به این قسمت از پیشنهاد ما توجهی نکردند.
سرشار در ادامه گفت: تا همین اندازه هم خیلی از ایشان ممنون هستیم که این روز نام‌گذاری شد. معلوم نیست اگر انجام نمی‌شد، بعد از آن انجام می‌شد یا خیر.
این داستان‌نویس سپس به مناسبت ۱۴ تیر نیز اشاره کرد و توضیح داد: در دورۀ هوشنگ، پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آوردند و آنان را گرامی داشت. یا در روایت دیگری آمده که ۱۴ تیر، روز عطارد است و عطارد، کاتب ستارگان است. این وجه اساطیری دارد؛ یعنی اگر کسانی ناراحتند که چرا جمهوری اسلامی چنین روزی را انتخاب کرده، پس ما هم نمی‌خواهیم، بدانید که برای خودتان است و خیال‌تان راحت باشد.
محمدرضا سرشار در پایان سخنانش با بیان این‌که انجمن قلم همیشه با افتخار استقلال خود را حفظ کرده، به شرح برخی جزئیات فعالیت‌های این انجمن پرداخت و در میان آن به انتشار ۱۹ شماره ماهنامه تخصصی «اقلیم نقد» اشاره کرد و از جلوگیری از انتشار آن توسط رئیس قبلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (رئیس فعلی کتابخانۀ ملی ایران) گفت.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز با حضور در این رویداد، و ضمن تبریک روز قلم گفت: قطعا پربرکت‌ترین جلسات در معرفت دینی، جلساتی است که حول موضوع علم تشکیل می‌شوند.
او در ادامه با بیان این‌که تکریم علم و دانش از اولویت‌ها و اصول و محورهای عمیق و اصیل تمدن اسلامی است، به بیان دو نکته پرداخت و اظهار کرد: اولی مربوط به شرایط اجتماعی امروز ما است. هویت یک ملت بسته به زبان است و اگر پریشان‌احوالی یک جماعت دیده می‌شود، ناشی از پریشان‌ احوالی نطق و زبان است. منظور از حراست از زبان، فقط توجه به این نیست که واژه‌ای از زبان بیگانه به زبان ما نفوذ نکند، این‌طور که در تلویزیون هم نشان می‌دهند. این‌ها خوب است ولی حداقلی نگاه کردن است.

احمدوند افزود: «عجم زنده کردم بدین پارسی»، منظور کلمات پارسی نیست؛ یعنی با حکمت و حماسه زبان فارسی را زنده کردم. زبان ما، ریشه در بنیاد و تفکر شیعی دارد. آن‌چه ممکن است باعث تاسف شود، نپرداختن به مسئلۀ زبان و انقطاع از تاریخ و سنت است.
او در سخنانش ابراز امیدواری کرد که با تلاش جمعی، توجه بیشتری به موضوع زبان شود.
معاون فرهنگی ارشاد همچنین با اشاره به جایگاه انجمن قلم در شرایط فعلی، بیان کرد: می‌طلبد این انجمن توجه به برنامه‌ریزی‌های آینده برای رشد و ارتقاء خود را داشته باشد. هنوز انجمن‌های ادبی در شهرها و شهرستان‌ها، یکی از مهم‌ترین تجمعاتی‌ است که جوانان به آن علاقه دارند. هنوز توجه به ادبیات و آفرینش ادبی و هنری در جوانان ما وجود دارد. حیف است انجمن قلم بیش از این از سرمایه‌ای که دارد، استفاده نکند.
پس از این، پدرام پاک آیین، دیگر عضو انجمن قلم در سخنانی گفت: آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم چه‌بسا خواندن به معنای واقعی تلقی نمی‌شود. روزبه‌روز هر چه رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌مجازی گسترده می‌شود، مجال خوانش‌ها کم می‌شود و این کم خواندن مخاطرۀ بزرگی است.
در پایان این مراسم، مریم مقامی، دبیر بیستمین جایزۀ «قلم زرین» توضیحاتی را درخصوص روند اجرایی این دوره از جایزه شرح داد.
در این مراسم همچنین، شش برگزیده و شایستۀ تقدیر بیستمین دورۀ جایزه «قلم زرین» معرفی شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *