11:24

محمدرضا عبدالملکیان می‌گوید: هر کدام از دستگاه‌ها وظیفه اصلی‌شان فراموش‌شان شده و خودشان نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند و پیوسته در پی آن هستند که در وظایف و فعالیت‌های سایر دستگاه‌ها سرک بکشند.
این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت فرهنگ و ادبیات و به‌طور خاص وضعیت جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی در دولت دوازدهم اظهار کرد: در حال حاضر، یکی از عمده‌ترین مشکلات ما این است که دستگاه‌های گوناگون فرهنگی وظیفه و مسئولیت اصلی‌شان را کنار گذاشته‌اند، یا این‌که مسئولیت و وظیفه‌ای به آن معنا ندارند و دائم در وظایف سایر دستگاه‌ها سرک می‌کشند.
او افزود: در خصوص جایزه شعر، برای مثال چند سال پیش سازمان عمران کیش یک مسابقه شعر برگزار کرد و در هدف‌گذاری خود نوشته بود: کشف استعدادهای شعر در اقصی نقاط کشور. آن‌جا من اعتراض کردم و نوشتم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دستگاه‌های دیگر کشف استعدادها را تعطیل کنند و این وظیفه را به سازمان عمران کیش بسپارند، چون وظیفه این سازمان ظاهرا کشف استعدادهای شعر است!
عبدالملکیان با انتقاد از عملکرد مشابه با آن‌چه گفته شد در سایر دستگاه‌ها بیان کرد: حالا آن ماجرا دارد خود را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد. من واقعا نمی‌دانم وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چیست؟! هر اتفاقی که در این مملکت می‌افتد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سرعت می‌گوید که هر کس دراین‌باره اثری دارد، برای ما بفرستد.
سراینده شعر «زیبا» همچنین گفت: نمی‌دانم وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است که برای اتفاقات معمول و مرسوم حضور پیدا کند، مسابقه برگزار کند و جایزه دهد یا کار دیگری دارد. چه ربطی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارد که تا فلان حادثه اتفاق می‌افتد بلافاصله اطلاعیه می‌دهد «آثار خود را برای ما بفرستید»؛ بفرستند تا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چه کار کند؟ لطفا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وظیفه اصلی‌اش را تعریف کند که ما به عنوان اهل فرهنگ مطلع شویم که وظیفه این نهاد چیست، آن وقت وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، حوزه هنری و غیره چیست. وظیفه خود را مشخص کند تا تکلیف دستگاه‌های فرهنگی و اهالی فرهنگ نیز روشن شود.
او در ادامه بیان کرد: تا این قضایا روشن نشود و اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به گمان من یک نهاد خدماتی است، مشخص نشود، دستگاه‌های گوناگون فرهنگی همین گرفتاری را دارند. نه من می‌دانم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چه وظیفه‌ای دارد و نه خیلی از اهالی فرهنگ. و با این وضعیت، فقط مداخله کردن در وظایف سایر دستگاه‌ها، سرک کشیدن و دامن زدن به ناهنجاری‌های فرهنگی است که در کشور داریم.
محمدرضا عبدالملکیان در پاسخ به پرسشی درخصوص انتظاراتش از دولت جدید نیز بیان کرد: مخاطب عرض من همه دستگاه‌های فرهنگی است؛ هر کس کار خودش را انجام دهد و در کار و وظیفه دیگران سرک نکشد. اگر هر کس در جای خودش قرار بگیرد و وظیفه خودش را انجام بدهد، وضعیت اهداف و چشم‌اندازهای فرهنگی روشن‌تر می‌شود. انتظار من این است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بگوید وظیفه‌اش چیست که من به عنوان یکی از اهالی فرهنگ بدانم چه چیز به این نهاد ربط دارد و چه چیز به وزارت ارشاد و سایر نهادها.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *