18:11

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فهم مسائل فرهنگی را نیاز امروز بخش فرهنگ برشمرد و گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید پشتوانه دقیقی برای فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری باشد و متناظر همه گروه‌ها و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ گروه‌های قوی در این پژوهشگاه ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در آئین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی در سالن اجتماعات این وزارتخانه با بیان اینکه باید متناظر همه گروه ها و بخش های مختلف وزارتخانه گروه‌های قوی در این پژوهشگاه ایجاد شود، گفت: از رئیس جدید پژوهشگاه فرهنگ می‌خواهم این کار را پیگیری و مدیریت کند.

نیازمند نتایج پژوهش های پژوهشگاه هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان اینکه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نقش بسیار مهم و حیاتی برای مجموعه های دولت دارد افزود: در کمیسیون فرهنگی دولت و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه نهادهای سیاستگذار، تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه های فرهنگی به نتایج پژوهش‌های علمی و متقن پژوهشگاه نیاز داریم.
اسماعیلی همچنین با بیان اینکه پژوهش های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جلسات هیئت دولت ارائه می شود، تاکید کرد: سرعت و دقت پژوهش ها به ویژه در حوزه های رصدی و کار پیمایشی به عنوان پشتوانه محکم برای مجموعه‌های فرهنگی کشور به شمار می آید.

نیازمند فهم مسائل فرهنگی هستیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نیازمند فهم مسائل فرهنگی هستیم، از آقای زائری به عنوان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خواست تا گزارش های اقدامات پژوهشی این پژوهشگاه را به صورت فصلی به این وزارتخانه ارائه دهد.
اسماعیلی ادامه داد: همچنین رئیس پژوهشگاه باید به حوزه تولیدات که از موضوعات مهم است نیز توجه داشته و در جهت ارتقای کیفی فعالیت های فرهنگی و هنری این وزارتخانه قرار بگیرد.

پیمایش فرهنگی با دقت بیشتری پیگیری شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پیمایش فرهنگی نیز کار مهم و اصلی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که باید با دقت بیشتری آن را پیگیری کرد.
وی گفت: رئیس جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین باید همکاری با موسسات علمی و پژوهشی متناسب را افزایش دهد و وظیفه من نیز به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در مسیر توسعه داخلی و ارتقای پژوهشگاه تلاش کنم.

تاکید بر جذب هیات علمی
رئیس شورای هنر ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید به جذب هیات علمی بپردازد تا این پژوهشگاه در تراز یک پژوهشگاه علمی و دانشگاهی باشد.
وی تاکید کرد: همچنین پژوهشگاه باید با شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از پیشران های تحول در نظام حکمرانی فرهنگی کشور در راستای تحول اقدامات پژوهشی همکاری داشته باشد.

راه اندازی ۵۰ پروژه کاربردی با وزارتخانه
در این آیین رئیس پیشین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز طی سخنانی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های چهار ساله مدت حضور خود در این پژوهشگاه گفت: در این مدت تلاش شد تا قدم های مهمی در حوزه پژوهشی و علمی برداشته شود که از آن جمله می توان به ۵۰ پروژه کاربردی با وزارتخانه اشاره کرد. همچنین در این مدت شورای پژوهشی وزارتخانه راه‌اندازی شد که منشاء آثار فرهنگی مهمی بود.
محمد سلگی افزود: فعالیت با استان‌های مختلف کشور که مغفول مانده بود در این مدت آغاز و تولید «داده» و راه اندازی دفتر نظرسنجی از دیگر اقداماتی بود که بر همین اساس ۴۲ طرح مختلف نیز در بخش نظرسنجی انجام شد.
سلگی با اشاره به اینکه مطالعات کیفی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: در این مدت مرکز رصد را راه‌اندازی کرده و برای مرجعیت یابی پژوهشگاه در مراکز فرهنگی تلاش شد با مراکز مختلف و اصلی فرهنگی کشور از جمله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی همکاری داشته باشیم.

ارتقا و گام رو به جلو اولویت فعالیت های پژوهشگاه در آینده پیش رو
در بخش دیگری از این آیین قاسم زائری رئیس جدید پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات نیز طی سخنانی ابراز امیدواری کرد تا با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همت و همکاری کارکنان این پژوهشگاه آنچه را که آقای سلگی و مدیران پیشین این پژوهشگاه فراهم آورده اند را ارتقا و گامی رو به جلو برداشته شود.

توجه به نیازهای وزارت فرهنگ در مسائل مبتلابه
وی ادامه داد: ماموریت اصلی این پژوهشگاه توجه به نیازهای وزارت فرهنگ در مسئله مبتلابه است که در دستور کار پژوهشگاه در دوره جدید قرار خواهد گرفت.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به اینکه این پژوهشگاه یک موسسه پژوهشی است، ابراز امیدواری کرد: با حمایت وزیر و همت همکاران بتوانیم به توسعه نیروی انسانی و فضای فیزیکی نیز بپردازیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه بیشتر به شوراهای پژوهشی استان ها تاکید کرد و گفت: این شوراها می توانند بهتر به تقویت پژوهش در استان ها بپردازند زیرا با مسائل فرهنگی منطقه خود آشنایی بیشتری دارند و قادر خواهند بود تحلیل مناسبی را به مرکز منتقل کنند.
در این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوحی از خدمات محمد سلگی رئیس پیشین پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات اسلامی تقدیر و در ادامه حکم انتصاب قاسم زائری را به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات به وی ابلاغ کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *