13:52

رئیس موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، موازی‌کاری‌های دستگاه‌های فرهنگی با سازمان فرهنگ را بزرگترین دلیل اتلاف سرمایه ملی و هدر رفت بودجه‌های فرهنگی کشور دانست و از وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تقسیم فعالیت‌های تخصصی میان دستگاه‌های فرهنگی در اولویت قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد اسدی‌موحد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن آرزوی توفیق برای آیت الله سید ابراهیم رییسی و دولتی مردمی وی برای گام برداشتن در راستای اهداف انقلاب، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تعالیم قرآنی و فرهنگ ایرانی – اسلامی و تبریک هفته دولت به تمامی دولتمردان و همچنین تبریک اخذ رای اعتماد و انتصاب محمد مهدی اسماعیلی به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی را جوانی فعال، انقلابی و از نخبگان فرهنگی و دارای کارنامه موفق در امور فرهنگی و پژوهشی عنوان کرد و گفت: موسسات و مراکز فرهنگی و هنری یقینا انتظارات و امیدهایی به وی و دولت سیزدهم خواهند داشت.
این پژوهشگر فرهنگی در عرصه بین المللی اظهار داشت: اگر بخواهیم در جبهه فرهنگی و در عرصه بین‌الملل موفق و تاثیرگذار باشیم ابتدا لازم است دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی و جوانب و دامنه نفوذ آن ها را بخوبی بشناسیم.
به گفته وی، دولتی در عرصه بین المللی موفق خواهد بود که نسبت به سرمایه‌گذاری هوشمند نرم افزاری و سخت افزاری در دنیای کنونی اقدام مناسب کرده باشد.
رئیس موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: چنانچه تمایزات و نسبت میان این دو مقوله (دیپلماسی عمومی و فرهنگی) را مطالعه و بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که در مقوله فرهنگ بین الملل کشوری که بیشترین سرمایه گذاری را کرده نسبت به دیگر کشورها موفق‌تر خواهد بود. از این رو شایسته است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه ای به این دو مقوله داشته باشند.
حجت الاسلام اسدی موحد با تاکید به دغدغه مندی فعالان و کسانیکه نسبت به معرفی فرهنگ اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی امام (ره) و در تبیین مفاهیم گام دوم انقلاب اسلامی اهتمام دارند، گفت: انتظار دغدغه مندان از دولت مردمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه به موضوع نهضت ترجمه و ترجمه معکوس، ترجمه آثار فاخر ایرانی و دستاوردهای انقلاب اسلامی در راستای گام دوم انقلاب است.
به گفته وی، موضوع نهضت ترجمه همواره مورد عنایت و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است؛ لذا آنطور که شایسته است شاهد سرمایه‌گذاری در این عرصه نبوده ایم و امید است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه توجه ویژه را مبذول دارند.
تاکید بر اقتدار فرهنگی
این پژوهشگر فرهنگی در عرصه بین المللی، کسب «اقتدار فرهنگی» برای هر ملتی در جهان را در گرو معرفی و تبیین صحیح و به موقع ارزش‌های فرهنگی و تاریخ و تمدن غنی آن کشور با استفاده از ابزارها و روش‌های نوین هنری و رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: در این راستا با توجه به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در طول سه دهه گذشته طلایه‌دار اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه فرهنگی و بین المللی بوده و دراین راستا دارای کارنامه درخشانی است که همواره توانسته با انجام برنامه های فرهنگی، هنری، علمی و مبادلات میان نخبگان کشورهای مختلف از ارزش‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده و آن را به جهانیان معرفی کند، باید بیش از گذشته مورد توجه وزیر قرار گیرد.
وی در ادامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد تا برای مشاوره خود در عرصه بین الملل از رایزنی های فرهنگی این سازمان در اقصی نقاط جهان بهره ببرد.
توجه به ناشران بین المللی
رئیس موسسه فرهنگی، هنری وانتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشاپیش ضمن قدردانی از بذل توجه وزیر فرهنگ به مسائل این سازمان در عرصه بین المللی، از وی درخواست کرد تا توجهی ویژه نیز به ناشران در حوزه بین‌الملل داشته باشد تا آنها با برخورداری از حمایت و پشتیبانی های مستمر بتوانند برای معرفی و تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل تلاش کنند.
حجت الاسلام اسدی موحد همچنین یادآور شد: طی دوسال گذشته به علت انتشار ویروس منحوس کرونا ناشران به ویژه در عرصه بین‌الملل بسیار متضرر شده و هم اکنون نیازمند برخورداری از حمایت ویژه وزیر هستند.
این پژوهشگر فرهنگی عرصه بین المللی موازی کاری و نبود نظام جامع امور فرهنگی بین المللی را یکی از چالش ها در عرصه فرهنگ بین الملل دانست و گفت: عدم شکل گیری قرارگاه مشترک امور فرهنگی بین المللی یکی از این چالش هاست و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری هنگام تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات (بعنوان هدف از تاسیس این سازمان) مطرح فرمودند.
رئیس موسسه فرهنگی، هنری وانتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان ، ضمن درخواست و تاکید بر توجه نسبت به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابزار امیدواری کرد این سازمان نیز بتواند به طور متقابل و تاثیرگذار به انجام وظایف خود به عنوان قرارگاه فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *