10:27

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جغرافیای ایران را دارای تنوع گویش و لهجه‌های مختلف که هریک سهم بزرگی به پهنای ایران اسلامی دارند قلمداد کرد و گفت: در این میان رودکی یکی‌ از ادبایی است که سهم مهمی در تاریخ فکر، اندیشه و هویت ایرانیان از خود بر جای گذاشت.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز – شنبه ۴دی‌ ماه – در مراسم سالروز بزرگداشت رودکی که در تالار وحدت برگزار شد با بیان اینکه رودکی سهم مهمی در تاریخ فکر و اندیشه و هویت ایرانی دارد، اظهار داشت: اگر در مورد موضوع هویت ایرانی و عناصر آن حرف بزنیم، زبان مهم‌ترین عنصری است که جغرافیای ایران بزرگ علاوه بر تنوع گویش و زبان، حوزه زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی خودش پذیرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر در طول قرون متمادی نگاه کنیم، عمده سلاطین و حکمرانان که در ایران‌ حکومت می‌کردند به زبان غیرفارسی حرف می‌زدند اما زبان فارسی از چنان در هم تنیدگی با تاریخ فرهنگ و هنر در این جغرافیای فرهنگی برخوردار است که همه به موضوع رسمیت زبان فارسی اذعان داشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیای ویژه‌ای که دارد در قرون مختلف دست‌خوش هجوم‌ها و جنگ‌های ویرانگری بوده که بخشی از آنها به دلیل عمقی که داشته با بقا زبان فارسی ارتباط پیدا کرده است.
وی افزود: دوره درخشش تمدن نوین اسلامی در قرون سوم تا پنجم شکل گرفته است که این درخشش در سایه جان گرفتن فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در ذیل تعالیم اسلامی و قرآنی است و اگر امروز در قرن ۱۵ از ترکیب مفهوم ایرانی اسلامی حرف می‌زنیم این آغاز از همان قرون شکل گرفته است.
اسماعیلی تصریح کرد: در این دوره درخشش تمدن نوین اسلامی بزرگانی که درخشیدند عمدتا به زبان‌فارسی حرف می‌زدند که می‌توان به ابوریحان، ابن‌سینا، فارابی و.. اشاره کرد که در جغرافیای فرهنگی ایران درخشیدند و خوشبختانه اگر امروز شاهد رونق زبان فارسی در هندوستان، تاجیکستان، افغانستان و .. هستیم ، این امر را مدیون سرآمدانی چون رودکی هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی زمانی شکل گرفته که ادبا ایرانی به زبان فارسی گویش و نوشتار می‌کردند و وقتی رودکی بزرگ را می‌بینیم از وی به عنوان یکی از سرآمدان این حرکت تاریخی یاد می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر زبان فارسی از دست می‌رفت، قطعا فرهنگ اسلامی عظمت و تجربه فعلی را نداشت و این زبان فارسی بود که به واسطه قدرت و خلاقیتی که به ویژه در حوزه شعر و ‌ادبیات دارد چنین فضای آرمانی و بزرگی پدید آورد که وقتی از رودکی حرف می‌زنیم این امر کاملا در یک فضای فرهنگی مورد قبول در حوزه تعالیم اسلامی و در یک افق قرار می‌گیرد.
وی ابراز داشت: اینکه در شورای فرهنگ عمومی پذیرفته شد که روز رودکی در تقویم ما ثبت شود یکی از بهانه‌ها برای حرف زدن در مورد اهمیت زبان فارسی بود. زبان فارسی با این قدمت طولانی دارای آسیب‌هایی شده است و غلبه تمدنی در دو سه قرن جدید که قالب ‌برای مغرب زمین است مشکلاتی را به وجود آورده است و باید با عزم و جزم و با همکاری دوستان خود در کشورهای فارسی زبان در جهت تقویت و همگرایی‌های منطقه‌ای از میراث مشترک خود چون زبان و نوروز را پاس بداریم و تمام نشان‌هایی که ما را به هم پیوند می‌زند مورد تکریم قرار دهیم ‌و از مرزبندی‌های فرهنگی عبور و وحدتی که زبان فارسی برای ما شکل داده را ارج نهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وظیفه دارد که در بنیاد سعدی گسترش زبان فارسی را داشته باشد، بنا بر آماری که رایزن‌های فرهنگی ارائه کردند برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی بیشترین علاقمند و داوطلب را داشته است.
اسماعیلی گفت: در حوزه‌های فرهنگی و نشر کتاب، هنرهای نمایشی، موسیقی و… حتما ‌وزارت فرهنگ برنامه خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین ‌برنامه‌های ما این است که با ظرفیت هویت زبان فارسی با همسایگانی که فارسی زبان هستیم بیشتر کنار هم بوده و کارهای مشترک انجام دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه خواستار برگزاری پرشکوه تر روز بزرگداشت رودکی در سال آینده در قالب برگزاری نشست‌های علمی، جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی زیادی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *