امید؛ کلیدواژه اصلی فعالیت هنرمندان در شرایط امروز باشد

22:06

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر آنکه در شرایط امروز باید امید کلیدواژه اصلی فعالیت هنرمندان باشد از دو ماموریت ویژه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تعالی هر چه بیشتر سینمای مستند و خانواده هنرمندان این عرصه خبر داد.
به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه پازدهمین جشنواره سینماحقیقت شامگاه پنجشنبه (۲۵ آذر ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره پازدهم، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و تنی چند از هنرمندان عرصه سینما و مستند در الار وحدت برگزار شد.
اسماعیلی در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت ضمن تقدیر از تمامی هنرمندان حاضر در سالن و سینماگرانی که حاصل تلاش آن‌ها به جشنواره پانزدهم سینما حقیقت منتج شده است گفت: تمام تلاشمان آن بود تا در حوزه‌های فرهنگ و هنر به‌ویژه در بخش تولید گام‌های مهمی را برداریم و بی‌تردید رویکرد دولت سیزدهم توسعه مسیر آزاداندیشی و توجه به کیفیت در کنار انبوه تولیدات است.
وی یادآور شد: براساس گزارشی که امسال در حوزه مستند به دستم رسید باید با قدرت بگویم که این حوزه مستند یکی از افتخارات بدنه سینمای کشور است. در کنار کارهای مهمی که در آن صورت‌گرفته اصل مهم به تصویر کشیدن واقعیت‌های جامعه امروزمان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه نباید فراموش کنیم که نیاز جامعه امروز ما امید است خاطرنشان کرد: امید همان مفهومی است که ایران و جوانان عزیزمان امروز بیش‌از هر زمانی به آن نیاز دارند و دراین‌میان جامعه فرهنگ و هنری مان مأموریت اصلی‌شان باید دمیدن روح امید باشد.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین رسالت و مهم‌ترین ضرورت جامعه امروز ما در تمامی بخش‌ها امید است و دراین‌میان چه چیز نیکوتر از آن که هنرمندان ما بتوانند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیش‌از پیش رسالت خود را برای وطن عزیزمان ایران به‌درستی و صداقت به نقطه مطلوب و انجام کار برسانند.
در انجمن سینمای مستند نیز باید تلاش شود تا هم‌زمان دو اقدام مهم به شکلی موازی پیش رود. نخست پشتیبانی و حمایت تمام‌قد با جدیت از هنرمندان مستندساز است که بی‌تردید این کار را انجام خواهیم داد و گام بعدی تلاش برای باز نمایی زحمات و هنرمندانی است که تا به امروز صورت‌گرفته و باید به‌درستی میان تمامی مردم جامعه نضج داده شود.
اسماعیلی با اشاره به آنکه یکی از مهم‌ترین حسرت‌های من این است که نتوانستم فیلم‌های امسال جشنواره را به دلیل مشکلات مختلف کاری ببینم تصریح کرد: اما تلاش می‌کنم تا هیچ کدام از این آثار را از دست ندهم و در محافل مهم نظام که شاهد گردهمایی مسئولان و دولت‌مردان نیز هستیم این آثار را به نمایش خواهیم گذاشت تا بتوانیم در مورد آسیب‌های اجتماعی و بیان آن‌ها به زبان هنرمندانه که میان آثار سینماگران این جشنواره به‌وضوح قابل رصد بود تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران کشور بپردازیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه تصمیم‌گیران و دولت‌مردان باید در بخش‌های مختلف نظاره‌گر آثار هنرمندان سینمای مستند باشند تصریح کرد: بی‌تردید فیلم‌های حاضر در جشنواره پانزدهم سینما حقیقت آینه‌ای تمام‌قد از آنچه که در جامعه ما وجود دارد است و در این میان به‌هیچ‌وجه شاهد اغراق و بزرگ‌نمایی نیستییم. هر آنچه که اتفاق‌افتاده را هنرمندان با صداقت و صراحت کلام به تصویر کشیده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اگر شورای اجتماعی کشور تشکیل شود و تلاش این شورا آن باشد که برای ناهنجاری‌های موجود در جامعه تصمیم بگیرد نباید این موضوعات را پشت درهای بسته انجام دهند. فیلم‌های حاضر در جشنواره پانزدهم فرصتی مغتنم است تا بتوانیم با زاویه دید هنرمندان صدیقه کشورمان با آسیب‌ها آشنا شویم.
مگر می‌شود کسی مردم پلدختر را ببیند و راحت از کنارش رد شود. «سینماحقیقت» باید این واقعیت‌ها را جلوی چشم تصمیم‌گیران بیاورد از بنده که عضو کابینه هستم این وظیفه را بر عهده دارم تا بخش‌های دیگر. من خیلی خوشحال شدم که نیروی انتظامی از فیلم «هیچکس منتظرت نیست» تجلیل کرد. این نشان می‌دهد نهادهای انتظامی ما در چه افق خوبی حرکت می‌کنند، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید بتواند سوژه‌های خوب را تعریف کند وقتی از امید حرف می‌زنیم باید در کنار مشکلات و سختی‌ها، امید را نشان بدهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم تاکید کرد: خروجی ما در تمامی حوزه‌ها از جمله سینمای مستند باید به سمت ایجاد امید در جامعه حرکت کند. درحال‌حاضر نمایشگاه ساخت ایران درحال برگزاری است و باید همه این نمایشگاه را ببینند و به آنچه که در جامعه و کشورمان به همت مردان و زنان ایرانی صورت‌گرفته افتخار کنند. باید مجموعه‌ای از مشکلات و امیدها را که در آینه سینما حقیقت به تمام قد دیدنی شده‌است را دریابیم و با زبانی قوی به بازتاب مشکلات جامعه بپردازیم.
جامعه امروز ایران بیش‌از هر زمانی نیازمند امید است. به همین سبب امیدوارم سینمای مستند باید بتواند پرچم‌دار گام برداشتن به سمت امید آفرینی در کشورمان باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن تقدیر از طراحی بخش‌های حاضر در جشنواره پانزدهم سینما حقیقت به بخش سرباز وطن ویژه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: در جشنواره فیلم فجر نیز امیدوارم تا شاهد حضور چنین بخشی باشیم.
تاکید می‌کنم که ما در صنعت-هنر سینما در تمامی بخش‌ها خدمت‌گزار هنرمندان عزیز کشورمان هستیم و در این مسیر هیچ محدودیت نداریم؛ چراکه خواست و اراده همه ما آن است تا برای ارتقا، تعالی، سعادت و شکوه ایران عزیز انقلابی و اسلامی‌مان تلاش کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *