14:38

خواننده موسیقی سنتی کشور در یادداشتی به مناسبت سالروز تولد محمدرضا شجریان در اول مهرماه، نوشت: هرگز فقدان محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران را احساس نمی کنیم و تا همیشه میان ما حضور دارد.
به گزارش ایرنا، امروز پنجشنبه اول مهرماه مصادف با زادروز محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران است. شجریان سال ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد و ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ چهره در نقاب خاک کشید و به آغوش زادگاه خود بازگشت.
وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی کشورمان به مناسبت تولد مرحوم شجریان یادداشتی در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد که در ادامه به آن اشاره می شود.
تاج در این یادداشت تاکید می کند: با شنیدن نام بزرگ استاد محمدرضا شجریان، به یاد تاریخ عظیمی از فرهنگ موسیقایی و آوازی این کشور می افتم چرا که استاد شجریان و صدای او در واقع عین منشوری است که اگر این منشور و صدا را تجزیه کنیم، صدای بزرگانی چون بنان، قمرالملوک وزیری، طاهرزاده، تاج اصفهانی، قوامی و دیگر بزرگان عرصه موسیقی از این صدا استخراج می شود.
خواننده آلبوم ساز شبانگاهی با ابراز تأسف از فوت شجریان، بر این باور است که از دست دادن استاد شجریان قابل باور نیست و هرگز فقدان او را احساس نکرده و فکر نمی کنیم استاد آواز ایران در بین ما حضور ندارد. بعد از گذشت یک سال، او را حس می کنم و تا همیشه حضور دارد.
در ادامه یادداشت تاج آمده است: صدای منحصر به فرد استاد شجریان، ظرایف و تکنیک های خاص خود را دارد که وقتی با تفکر و اندیشه به سراغ ادبیات می رود، این قدرت و تکنیک صدا با آن ادبیات فاخر چنان عجین می شود که در دل هر شنونده ای رسوخ می کند و تاثیرگذار می شود.
خواننده آلبوم بی فاصله یادآور می شود: این صدا دارای قدمت چند صد ساله است که از بزرگان الهام می گیرد و همه آن آوازهای بزرگان با ترجمان و زبان استاد شجریان ارایه می شود. توأمان شدن این صدا با ادبیات فاخر ما تاثیرگذار است. به استاد شجریان می توان به عنوان یک انسان چند وجهی نگاه کرد، انسانی که فقط دارای صدای خوش نیست بلکه گذشته از صدای خوش، تفکر و اندیشه والایی دارد که این اندیشه مهم تر است، همانطور که شجریان بارها به این موضوع اشاره کرده است.
تاج در ادامه می افزاید: شجریان از گذشته تاکنون، تنها در یک مسیر از موسیقی و آواز قدم گذاشت و هیچ گاه از این شاخ به آن شاخه نرفت و این مسیر را برای نسل های بعد از خودش هموار کرد.
این هنرمند تاکید می کند: آواز استاد شجریان، مردم را با ادبیات کهن بیشتر آشنا کرد اما وقتی از زبان یک خواننده چون شجریان این ادبیات و اشعار را با آن تکنیک های آوازی و دلبرانه ها صدایی می شنویم، مخاطب بیشتر با ادبیات آشنا می شود.
وی با تبریک تولد شجریان می گوید: امروز زادروز استاد شجریان است و به همه عاشقان و خانواده خسرو آواز ایران تبریک می گویم. وظیفه ما که عاشق موسیقی و هنرمندان مان هستیم، ادامه دادن راه بزرگان این عرصه است. آنها راه را برای ما هموار کردند و امیدوارم رهروان راستین و صادقی برای دنبال کردن راه استاد شجریان باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *