12:06

سینماهای روسیه که پس از شروع جنگ اوکراین با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو شده‌اند، واکنش‌های متفاوتی به این شرایط نشان داده‌اند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، با آغاز جنگ اوکراین صدها شرکت بزرگ غربی از جمله هالیوودی‌ها از بازار روسیه خارج شدند و اکنون با گذشت بیش از ۳ ماه از جنگ، گزارش‌هایی مبنی بر نمایش‌های غیررسمی فیلم‌های هالیوودی در سینماهای گوشه و کنار روسیه ارائه شده که فیلم‌هایی چون «بتمن»، کمدی اکشن «اعلان قرمز» با بازی دواین جانسون، انیمیشن «قرمز شدن» دیزنی و اکشن «آمبولانس» ساخته مایکل بی از جمله آنها هستند.
سایت روسی اسکوایر از نمایش «بتمن» در تئاتر وی‌آی‌پی مسکو و در تئاترهای محلی شرق دور روسیه خبر داده است و در همین منطقه «بتمن» و «سونیک خارپشت ۲» با نام‌های روسی دیگر، اکران شده‌اند. بلیت‌هایی که به تماشاگران فروخته شدن نیز دست‌نویس بوده‌اند.
این اکران‌های بدون مجوز پس از تغییرات شوروی در دهه ۱۹۹۰ کاملاً ریشه‌کن شده بود و از اوایل دهه ۲۰۰۰ با خرده‌فروشان و فروشندگان فیلم‌های غیرقانونی فیلم به شدت مقابله شد.
در حالی که اعتقاد بر این است که رویه فعلی هنوز گسترش نیافته و شاید در مناطق دورافتاده رخ داده باشد، اما موجب نگرانی توزیع‌کنندگان و مالکان سالن‌های سینماها شده است. در عین حال این فرض مطرح است که برخی از سینماها از قبل نسخه‌های «بتمن» را تهیه کرده بودند و قراردادهایی از قبل داشتند.
در هر حال اولگ بیرزین مالک کمپانی تحلیل صنعت فیلم مستقر در سن‌پترزبورگ و رئیس انجمن مالکان سینماهای روسیه گفته است تصمیم هالیوود مبنی بر لغو اکران در روسیه ضربه بزرگی به سینماهای این کشور وارد کرده و بیش از ۳۰۰ سالن سینما در ماه آوریل بسته شدند و حداقل ۵۰ درصد سینماهای روسیه با خطر تعطیل شدن روبه‌رو هستند.
این در حالی است که پاندمی کرونا چند سال سخت را به توزیع‌کنندگان و مالکان سالن‌های سینماها تحمیل کرد و هنوز اثرات آن چالش برطرف نشده بود که وضعیت جدید به سینماها تحمیل شد.
گرچه درخواست‌هایی از سوی برخی اعضا پارلمان روسیه برای قانونی کردن اکران بی مجوز سینمایی وجود داشته اما اعضای میانه‌روتر درصدد این هستند که نمایش فیلم‌هایی که دارای مجوز از قبل هستند و پرداخت هزینه‌های بدهکار به یک حساب امانی رویه قانونی شود. این امر نمایش فیلم‌هایی را که دارای مجوز اکران از قبل نیستند را پیچیده می‌سازد.
به گفته بیرزین مشکل اصلی سینماداران این است که تنها ۵ درصد مخاطبان بالقوه ۹۵ میلیون نفری- از ۱۰ تا ۷۰ ساله- ساکن مناطق شهری، به صورت هفتگی به سینما می‌روند.
در حالی که مدت‌هاست وزارت فرهنگ روسیه از تولیدکنندگان داخلی حمایت جدی کرده است، اما بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند فیلم‌های تلویزیونی کم‌هزینه بسازند. همین حمایت جدی از سینمای داخلی که روسیه مدت‌هاست برای آن تلاش می‌کند، به نظر می‌رسد تنها راه نجات سینماداران باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *