12:37

اطلاعیه حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنریِ مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد، واکنش هایی را در فضای تجسمی در پی داشت.
به گزارش ایسنا، این حراج که جمعه، ۲۴ دی پانزدهمین دوره خود را در هتل پارسیان آزادی برگزار می کند، با توجه به حواشی پیش‌آمده درباره میزان تعهد و مسئولیت اصالت آثار، توجه بسیاری را به مفاد قرارداد این حراج با خریداران در مورد اصالت آثار جلب کرد.
در بخشی از توضیحات حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنری مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد آمده است: «کلیه آثار ارایه شده در حراج تهران توسط کارشناسان معتبر بررسی و اصالت و انتساب آنها به پدیدآورنده اثر مورد بررسی قرار می‌گیرد. درخصوص آثار کلاسیک، عنداللزوم بررسی توسط کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت خواهد گرفت. علی‌ای حال با توجه به آنکه آثار ارایه شده در حراج به مدت سه روز جهت رؤیت متقاضیان در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد، متقاضیان این امکان را جهت بررسی‌های کارشناسی متعارف از جانب کارشناسان منتخب خود در مدت مزبور دارا می‌باشند.»
در همین زمینه مهرداد فلاح، نماینده هنری معرفی شده از طرف زنده‌یاد صادق تبریزی در زمان حیات این هنرمند و خانواده، گفت: «در اصالت سنجی یک اثر بنگاه‌های اقتصادی آثار هنری نسبت به فاکتور فروشی که به خریداران می‌دهند دارای مسوولیت هستند و در این ارتباط عرضه‌کنندگان آثار هنری باید به این نکته دقت کنند که خریداران آثار هنری، هنردوستانی هستند که به هنر این سرزمین کمک شایانی می‌کنند چه در داخل و چه در خارج؛ و وظیفه ما جلب رضایت آنان و بیشتر علاقه‌مند کردن آنان به عرصه هنری است. خریداران و بنگاه‌های اقتصادی و مشاوران وظیفه اطمینان بخشی در ارتباط با اصالت و کیفیت اثر هنری دارند که اثر هنری خوب و شایسته را بدون هیچ شک و تردیدی به خریداران معرفی کنند. در غیر این صورت چه فرقی بین یک فرد عادی و یک بنگاه اقتصادی هست؟».
فلاح ضمن بیان اینکه در حراجِ پیش روی تهران دو اثر از زنده یاد تبریزی چکش خواهد خورد، درباره وضعیت اصالت سنجی آثار این هنرمند افزود: «ما پیگیر حراج تهران و همچنین حراج هایی که خارج از کشور برگزار می شود هستیم و خوشبختانه اصالت سنجی آثار استاد تبریزی در این حراج ها درست بوده است. ضمناً بنده مسوولیت هر گواهی اصالت اثری را که برای آثار زنده یاد تبریزی صادر کرده ام می پذیرم.»
نماینده زنده یاد تبریزی درباره بیانیه حراج تهران افزود: «حراج تهران بیانیه خوبی داده که مسوولیت آثار را می پذیرد. ضمن این که توصیه می شود خریداران اثر هنری از جاهای معتبر خرید کنند.»
او همچنین از گالری داران و مجموعه‌دارانی که در زمینه تبادل آثار تبریزی با این خانواده همکاری داشته‌اند قدردانی کرد و گفت: «تمام آثار زنده‌یاد تبریزی که تا کنون در حراج های تهران، ساتبیز و بونامز عرضه شده، مورد رصد ما قرار گرفته و دارای اصالت هستند و به لطف مجموعه داران و گالری داران مدتی است که اثر جعلی از تبریزی در بازار مشاهده نشده است. از حیث کم بودن آثار این هنرمند در بازار و با همکاری گالری داران و کارشناسان خوشبختانه از ورود جاعلان به عرصه آثار تبریزی جلوگیری شده است.»
به گفته فلاح، در پانزدهمین حراج تهران دو اثر ارائه شده که یکی از آنها، بدون‌عنوان است و با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۹۸×۹۸ سانتیمتر اجرا شده. این اثرِ مرمت شده، مربوط به دهه ۱۳۶۰ است و در سال ۱۳۹۱ در گالری ۸ لندن فروخته شده. برآورد اولیه این اثر، دو تا سه میلیارد تومان است. در این اثر ترکیبی منسجم و پرکار از فیگورهایی سوار بر اسب و کمان در دست دیده می‌شود که گویی به عنوان یک کل منسجم بر سطح سفید بوم کلاژ شده‌اند و کنتراست شدیدی میان فرم و رنگ را در سوژه و پس زمینه اثر به نمایش گذاشته‌اند. گویی هنرمند یک لحظه شورانگیز را بر سطح ساکت و سرد بوم رقم زده و با ایجاد چنین تضادی بر نقش خود به عنوان خالق اثر تأکید ورزیده است. ترکیب رنگ‌های گرم در جدال با سردی سفید پسزمینه نیز بر پویایی اثر افزوده است.
اثر دیگر «سقاخانه» نام دارد و با تکنیک ترکیب‌مواد روی بوم در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمتر اجرا شده. این اثر نیز همچون اثر دیگر، مرمت شده و مربوط به دهه ۴۰ شمسی است که متعلق به مجموعه احسان یارشاطر ایران شناس فقید است و یارشاطر در کتاب اوج های درخشان هنر ایران، درباره این اثر توضیح داده است. برآورد قیمت این اثر نیز یک و نیم تا دو میلیارد تومان است. این اثر جزو معدود آثار تبریزی است که ویژگی‌های منحصر به‌فرد و کمتر دیده‌شده‌ای را در خود دارد. نخستین آن، استفاده از اسمبلاژ و کلاژ است که در دیگر آثار او نظیر ندارد. در این اثر هنرمند از قفل‌های قدیمی، زنجیر، پنجه فلزی و ورق‌های طلسم استفاده کرده و این اشیاء را بر روی پرده بوم آویزان کرده و چسبانده است و بدین لحاظ اثری را شکل بخشیده که کمتر نظیری در دیگر آثارش دارد. همچنین استفاده از این ادوات باعث شده اثر، از حالت نقاشی دوبعدی خارج شود و با پیدا کردن حجم، در فاصله میان نقش برجسته و هنر دوبعدی قرار بگیرد. ویژگی منحصر به‌فرد دیگر این اثر، پرهیز از ارایه دکوراتیو هنر ادوار کهن ایران در بستری نو است. »

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *