23:24

تهیه کننده فیلم «هناس» گفت: این اثر روایتی از تهدیدها و تشویش‌های ذهنی یک زن در موقعیت همسر دانشمند هسته ای شهید «داریوش رضایی نژاد» است که در بین اعضای این خانواده‌ها عمومیت دارد.
به گزارش ایرنا، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی هناس عصر امروز با حضور عوامل این فیلم و خبرنگاران با اجرای پدرام کریمی در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد. حسین دارابی به عنوان کارگردان، محمدرضا شفاه به عنوان تهیه‌کننده، سیامک احمدی به عنوان طراح گریم، احسان ثقفی در نقش نویسنده اثر، سیاوش کردجان در نقش تدوینگر، بهزاد جعفری به عنوان طراح صحنه و آرش قاسمی به عنوان صداگذار سیاوش طهمورث، مریلا زارعی، بهروز شعیبی، سلماز غنی، امیر میری، تیم بازیگری از جمله عوامل حاضر در نشست بودند.
طهمورث در بخشی از این نشست گفت: آنچه درباره این کار برایم اهمیت داشت، سوژه تعهد انسانی بود که بر دو قسم تعهد به خانواده و تعهد به اجتماع است.در این فیلم مثل نمایشنامه هملت، یک انسان بین دو تعهد به خانواده و اجتماع گیر کرده و هر دو را انتخاب می کند.
وی با اشاره به بازی در سه فیلم با نقش تقریبا مشابه افزود: باید کاری می کردم که سه شخصیتم در کار قبلی، این کار و نقش بعدی با هم یکی نشوند که فکر می‌کنم در این راه موفق شدم. حدود چهل سال است که کار هنری می کنم اما هیچوقت و به هیچ عنوان دعوت به افتتاح و اختتامیه جشنواره نشدم. فیلم بی ریا، ساده، صادقانه و عاشقانه بود.
حسین دارابی، کارگردان، در ابتدای اظهاراتش گفت: خدا را شکر خانم پیرانی (همسر داریوش رضایی نژاد) به این تیم اعتماد کرد و دست ما را باز گذاشت و مریلا زارعی هم این نقش را قبول کرد و اتفاق خوبی افتاد.
دارابی در پاسخ به این که ژانر هیجانی در این فیلم اولویت داشت یا عاشقانه، خاطرنشان کرد: هم دوست داشتیم این فیلم در ژانر بیوگرافی باشد هم عاشقانه و هم پرتعلیق. دوست داشتیم هر سه ژانر را در کنار هم داشته باشیم.
کارگردان هناس در ادامه با بیان این که سوژه فیلم خاص بود، گفت: از لحاظ امنیتی حساسیت هایی روی این سوژه ها وجود دارد بنابراین بهترین حالتی که می‌توانستیم وارد این فضا شویم این بود که از زاویه دید شهره (شخصیت داستان) به فیلم نگاه کنیم. می‌خواستیم تشویش و فضای ذهنی را که شهره دارد را در فیلم تقویت کنیم. ما نمی‌خواستیم فیلم جاسوسی بسازیم. هدفمان آن بود، حس و حال زنی را که با مردی در معرض تهدید ترور زندگی می‌کند، بازتاب دهیم.
دارابی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در هناس با یک فیلم بیوگرافی طرف هستیم، فیلمی که قرار است یک زندگی را روایت کند. سعی کردیم با ایجاد فضای تعلیق و وحشت به آن ریتم بدهیم اما فراموش نکنید که این یک فیلم بیوگرافی و عاشقانه است. با این حال فکر نمی‌کنم فیلم کُندی باشد.
وی در پاسخ به این که با توجه به ارجاعات فرامتنی، آیا این فیلم برای همه تماشاگران قابل فهم خواهد بود، گفت: قرار نبود فیلم مستند بسازیم. می‌خواستیم فیلم سینمایی بسازیم. تنها چیزی که می‌دانیم داستان دانشمندی است که عاشق همسرش بود، زوجی که می‌خواستند پیشرفت و تحصیل کنند و آینده روشنی را برای خود ترسیم می کردند. مخاطبان می‌توانند با استفاده از اینترنت و اطلاعاتی که در فضای مجازی هست، داستان را درک کنند. ما فقط می‌خواستیم فضای حاکم بر خانواده رضایی نژاد را نشان دهیم.
دارابی درباره انتخاب وحید رهبانی به عنوان نقش منفی فیلم توضیح داد: وحید رهبانی بازیگر توانمندی است که در سالهای آینده بهتر خواهد درخشید. وی همیشه نقش قهرمان را بازی کرده است بنابراین می‌ترسیدیم او را در نقش ضدقهرمان به کار بگیریم. خداروشکر با صحبت هایی که با هم کردیم سعی کردیم یک ضدقهرمانی درست کنیم که دوست داشتنی نباشد. این ضدقهرمان می‌بایست منزجر کننده باشد. رهبانی با هوش و توانمند است که توانست به این فضا نزدیک شود.
این فیلمساز درباره پایان بندی فیلم هناس نیز گفت: هناس، فیلم تلخی است و تمام تلاشمان را کردیم در پایان فیلم، فضایی ایجاد کنیم که مخاطب با حال خوب از سالن خارج شود.
مریلا زارعی، بازیگر نقش شهره پیرانی، درباره بازی در این فیلم گفت: خانم پیرانی بسیار بیش از آن چیزی که تصور می کردم به ما عشق و مهر دادند و من در تمام لحظاتی که این نقش را بازی می کردم احساس می کردم باید این امانت را با تمام توانم به انتها ببرم.
وی افزود: به خانم پیرانی گفتم من یک گوهری به نام عشق، پایداری و ایمان از شما دریافت کردم و سعی می‌کنم با توکل به خدا و به کمک همه عوامل کار به سرانجام برسانم و شرمنده شما نشوم و از این ایشان خواستم برای من دعا کند.
زارعی تصریح کرد: از ایشان خواسته بودم فاصله شان را با من حفظ کند. با اشک های خانم پیرانی حین دیدن فیلم اشک ریختم و خدا را شکر کردم که صاحب این نقش تحت تاثیر بازی من قرار گرفته است.
محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده اثر، گفت: آن چیزی که در طرح عناصر تهدید در قصه مهم بود، این بود که تهدیدات و تشویش های ذهنی یک زن در موقعیت خانم پیرانی را به تصویر بکشیم، چیزی که در بین زنان در موقعیت او مشترک است. بسیاری از آنها در مراسم همسرانشان می‌گویند با همه غمی که از ترور بود راحت شدیم چون از این تشویش آزاد شدیم.
شفاه در پاسخ به این سوال که چرا به دفعات برندهای مواد غذایی را تبلیغ کردید، گفت: «تبلیغات را نشان دهید تا برویم پولشان را بگیریم!»
بهروز شعیبی درباره این که با دو فیلم به عنوان بازیگر و فیلمساز در جشنواره فجر امسال حضور دارد، گفت: فیلمی که در آن بازی می کنید و فیلمی که می سازید ممکن است دو انتخاب متفاوت باشند. قطعا هر دو را در جای خود دوست دارم. فیلم هناس فیلمی بود که به خاطر حرفی که برای گفتن داشت، روابط انسانی داخل فیلم و عوامل تیم خیلی آن را دوست داشم. خوشحالم که هردوی فیلمها را کار کردم.
احسان ثقفی، نویسنده، در پاسخ به این که چرا ساده ترین نکات امنیتی در هناس رعایت نشده، اظهار داشت: ما سعی کردیم روایتی صادقانه را از اتفاقاتی که افتاده بود در فیلم بیاوریم و این که پشت پرده چه اتفاقات امنیتی افتاده که به این ترور منتهی شده در دسترس ما نیست. ما داستان را از زاویه دید خانم پیرانی روایت کردیم و اصلا به حوزه امنیتی ورود نکردیم.
کوثر حیدری بازیگر خردسال این فیلم نیز در پایان گفت: خیلی این نقش را دوست داشتم. وقتی از من تست بازیگری می‌گرفتند به کارگردان قول دادم سربلندشان کنم. امیدوارم سربلندشان ۹کرده باشم.
هِناس به قلم احسان ثقفی و مهدیه عین‌الهی، روایت تلاش‌های عاشقانه زنی است برای بیرون کشیدن زندگی‌اش از تشویش و تلاطم‌.

عکس‌ها ازمارال امیرکیان و امیر برنجی (بانی‌فیلم)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *