13:13

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر گفت: زنده یاد اسماعیل شنگله یکی از پنج کارگردان تحصیل کرده تئاتر در دهه چهل بود که در رشد فکری فعالیت های تئاتری تاثیر زیادی گذاشت.
هوشنگ توکلی، که در سال ۱۳۶۵ با زنده‌یاد شنگله در سریال مدرس همکاری داشته است، درباره ویژگی‌های این شخصیت به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در دهه چهل پنج کارگردان تحصیل کرده از اروپا داشتیم که هر کدام سبک و سیاق خاصی داشتند. در آن مقطع تئاتر در ایران بسیار سرگردان بود و این افراد در رشد فکری فعالیت های تئاتری و بهبود میزانسن‌ها و بازیگری تاثیرگذار بودند. یکی از آن افراد بدون شک آقای شنگله بود که از دانشگاه هنرهای نمایشی وین در رشته کارگردانی تئاتر فارغ‌التحصیل شده بود.
وی افزود: من اولین تئاتری که از شنگله دیدم، تئاتر فرشته برف بود که سال ۱۳۴۸ در تالار موزه روی صحنه رفت. آن زمان هنوز تئاتر شهر نداشتیم. خانم فخری خوروش این اثر را کارگردانی می کردند. قبل از انقلاب با ویژگی هایی که داشتند در ادارهٔ هنرهای دراماتیک و دانشکده هنرهای زیبا تدریس کردند. من و ایشان نزدیک ۱۰ سال اختلاف سنی داریم و من نسل بعد از شنگله محسوب شدیم.
توکلی با اشاره به این نکته شنگله همکاری‌های زیادی با استاد سمندریان داشت تاکید کرد: در اواخر سال های ۵۳ شنگله به تلویزیون آمد و به عنوان تهیه کننده کار کرد. او جزو اولین و قوی‌ترین تهیه کنندگان باسواد تلویزیون بود. بعد از انقلاب شانس من بود که توانستم در سریال مدرس در کنار شنگله باشم. مدیریت شنگله باعث شد که ظرف مدت کوتاهی بتوانیم کار را جمع کنیم.
وی با بیان این که سبک و سیاق ما دو نفر متفاوت بود اظهار داشت: نگاه شنگله راجع به تئاتر کلاسیک بود. در حالی که من جزو نسل تجربی تئاتر بودیم. شنگله خیلی با تردید به این پروژه نگاه می کرد و خیلی چیزها را نمی توانست بپردازد. نگاه من راجع به لباس، میزانسن، بازیگری و … و با نگاه او فرق داشت. در این سریال چالش خوبی با هم داشتیم. وقتی کار به اواخر تمرین ها رسید و روی آنتن رفت، شنگله به من گفت حالا نوع کار تجربی را با وجود این که برایم سخت است. می‌پذیرم. مرحوم شنگله آدم متعصبی نبود و وقتی می دید کاری از راه دیگری به مقصد برسد همکاری می‌کرد.
آخرین نقش آفرینی این هنرمند پیشکسوت به هفت سال قبل و بازی در سریال سال‌های ابری بازمی‌گردد. او در طول این مدت، پیشنهادهای بسیاری را به دلیل کسالت و زندگی خارج از تهران رد کرد و تصمیم گرفت فعالیتی در این حرفه نداشته باشد.
مرحوم شنگله متولد ۱۳ خرداد ۱۳۱۵ در تهران بود که شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه بر اثر ابتلا به کرونا در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
این هنرمند پیشکسوت در طول سال‌های فعالیتش در آثاری چون دایره مینا، آبی، سام و نرگس، گاهی به آسمان نگاه کن، سگ کشی و پارتی ایفای نقش کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *