بهزاد نعلبندی کارگردان فیلم «پرو»:

13:59

بهزاد نعلبندی می‌گوید هنر عرصه رکوردزنی و واژه‌های بهترین، پُرفروش‌ترین، موفق‌ترین و پُرجایزه‌ترین نیست بلکه عرصه تاثیر است و تاثیر گذاشتن روی یک نفر بهتر از فروختن به ۱۰ هزار نفر است.

بهزاد نعلبندی کارگردان فیلم «پرو» که این روزها در سایت هاشور به صورت آنلاین اکران شده است، در گفتگو با ایسنا، در جواب به این سوال که تاکنون و با گذشت یک هفته از نمایش فیلم استقبال مخاطبان چگونه بوده است، گفت: آغاز اکران این فیلم در سینماهای «هنروتجربه» با شیوع کرونا در کشور همراه شد. ما جزو اولین فیلم‌هایی بودیم که با تعطیلی سینماها پس از یک هفته از آغاز نمایش «پرو» مواجه شدیم و مخاطبان خود را از دست دادیم چراکه به حق از حضور در سینما می‌ترسیدند اما مجموعه افرادی که در آن زمان دوست داشتند فیلم را ببینند اما نتوانسته بودند، گفته‌اند که قطعا «پرو» را در اکران آنلاین تماشا خواهند کرد.

وی ادامه داد: در کنار همه حُسن‌هایی که اکران آنلاین دارد، به دلیل آنکه مانند سانس سینما زمان مشخصی برای تماشای فیلم ندارد، ممکن است دائما مخاطبان تماشای آثار را به تعویق بیندازند اما امیدوارم از تماشای «پرو» لذت ببرند.

کارگردان «پرو» تاکید کرد: در همین یک هفته آمار خوبی در فروش داشتیم اما دنبال شکستن رکورد فروش روزانه و هفتگی نیستیم و در حقیقت از این فضاها دوری می‌کنیم چراکه هنر عرصه رکوردزنی و واژه‌های بهترین، پُرفروش‌ترین، موفق‌ترین و پُرجایزه‌ترین نیست بلکه عرصه تاثیر است و تاثیر گذاشتن روی یک نفر بهتر از فروختن به ۱۰ هزار نفر است. امیدوارم «پرو» تاثیری را که باید روی مخاطبش بگذارد.

نعلبندی با اشاره به اینکه برای اکران آنلاین «پرو» با پلتفرم‌های معروف صحبت کرده بود، اظهار کرد: متاسفانه برخورد این پلتفرم‌ها با فیلم‌های هنروتجربه برخورد زننده و دور از شان یک فیلم هنری‌ست. همچنین به ما می‌گویند که اینگونه فیلم‌ها را به صورت آنلاین اکران نمی‌کنیم چراکه بازیگر چهره یا سوپراستار و بیلبورد ندارد. از سوی دیگر مبلغ بسیار ناچیزی را برای فیلم‌ها در نظر می‌گیرند که از نظر من شان فیلم از بین می‌رود برای همین ترجیح دادیم در یک پلتفرم خاص اما متخصص در اکران فیلم‌های مستند و هنروتجربه «پرو» را به نمایش بگذاریم و قید حضور در کنار سلبریتی‌ها را زدیم.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا مخاطب مستند و فیلم‌های هنری و تجربی کمتر از سینمای بدنه است، توضیح داد: قطعا فیلم‌های عباس کیارستمی هم در همه جای دنیا مخاطب عام و زیادی نداشت اما بحث بر سر تماشاگر نخبه است یعنی فیلم‌های هنری و تجربی خوراک بخشی از جامعه است که دوست ندارد هر اثری را به ویژه فیلم‌هایی که برای فتح گیشه ساخته شده‌اند، تماشا کند بلکه به دنبال اثری است که بر دانش و خردش بیفزاید.

کارگردان «پرو» با اشاره به اینکه فیلم سال ۹۴ آماده بود اما در سال ۹۸ اکران شد، عنوان کرد: هنروتجربه برای اکران سیاست‌های خاص خود را دارد اما باید بگویم اگر «پرو» در زمان خودش اکران می‌شد قطعا مخاطب بیشتری را جذب می‌کرد و بهتر بود البته باید این را در نظر بگیریم همین که موسسه‌ای به نام «هنروتجربه» فیلم‌های ما را اکران می‌کند، جای خوشحالی دارد چراکه فیلم‌های ما نمی‌تواند وارد چرخه اکران بدنه شود. اکران بدنه کار خودش را می‌کند و ما هیچ خصومتی با آن نداریم چراکه چرخه اقتصادی سینماست، باید باشد و جایگاهش باید مستحکم‌تر شود.

نعبلندی ادامه داد: قاعدتا گسترده بسیار بزرگ سینمای مستند، سینمای آوانگارد و سینمای هنری خاص که تلاش می‌کنند فُرم دیگری برای سینما ایجاد کنند، سالن‌ها و سانس‌های محدودتری دارند چراکه مخاطبان کمتری با اینگونه فیلم‌ها همراه می‌شوند.

به گفته وی، فیلمساز قبل از آنکه فیلم خود را بسازد باید این موضوع را مدنظر قرار بدهد که موضوعی تکراری روی کاغذ نیاورد و اثری را خلق کند که در زمان‌های دور نیز کارکرد خود را داشته و دیدنی باشد. فیلمی که توان گذر زمان را ندارد بهتر است اصلا ساخته نشود یعنی اثری که یک یا دو سال از تولیدش بگذرد اما دیدنی نباشد، اصلا سینما نیست.

این فیلمساز تاکید کرد: پیشنهاد من به فیلمسازان این است که صرفا به موضوعات داغ و ملتهب توجه نکنند چراکه اگر به اصطلاح تب آن‌ها بخوابد، اثرشان دیگر دیدنی نیست.

نعلبندی در ادامه درباره ویژگی‌های «پرو» مطرح کرد: برای پرداختن به ویژگی‌های این اثر می‌خواهم به بازخوردی که از مخاطبان گرفته‌ام، اشاره کنم. برای تماشاگران این فیلم جالب است که از چهره‌های جدیدی استفاده و قصه‌های نسبتا نویی روایت و به زبان مستند نزدیک شده، معماگونه نیست و ساده است، فرم تدوین آن جدید و بازی بازیگران خوب از آب درآمده است.

وی با بیان اینکه خواسته خودش بوده است که «پرو» به زبان مستند نزدیک شود، مطرح کرد: من تجربه ساخت فیلم مستند دارم و با ویژگی‌ها و امتیازات سینمای مستند آشنا هستم اما نمی‌دانم هنوز می‌توانم خود را مستندساز بدانم یا نه. تلاشم در «پرو» این بوده است که به ساختار مستند و رئالیست نزدیک شوم.

کارگردان «پرو» درباره بهترین بازخوردی که از مخاطبان دریافت کرده است، تصریح کرد: از بیشتر مخاطبان بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ام و مهمترین چیزی که آن‌ها گفته‌اند، این است که از دقیقه سه و چهار فیلم درگیر قصه آن شدند. این موضوع بسیار اهمیت دارد چراکه این فیلم سه شخصیت متفاوت دارد و اگر مخاطب با یک نفر ارتباط برقرار نکند، بقیه را هم از دست می‌دهد.

نعلبندی در پایان با بیان اینکه سینمای اجتماعی وام‌دار رخشان بنی‌اعتماد است و او به عنوان دانشجوی سینما مشتاقانه فیلم‌های ایشان را تماشا کرده و یاد گرفته است، خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت بهترین بازخورد را من از خانم رخشان بنی‌اعتماد گرفتم. ایشان در آیین رونمایی «پرو» حاضر شد و پس از تماشا فیلم به من گفت که از بازی بازیگران، کارگردانی و فیلمنامه «پرو» لذت برده است، آن زمان بود که با خود فکر کردم برای این اثرم نمره قبولی گرفتم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *