10:56

ماجرای محرومیت ما از این نعمت ربط چندانی به کرونا ندارد. سال‌هاست که افرادی دلسوز فریاد می‌زنند همه تئاتر که نباید به تهران و آن هم در محدوده چهارراه ولیعصر ختم شود. شهرهای دیگر از این هنر چه سهمی دارند؟! این فریاد اما یا شنیده نمی‌شود یا اگر هم شنیده می‌شود، ترتیب اثر چندانی به آن داده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، حالا اما شرایط تغییر کرده و کرونا بدجوری تئاتر را به حاشیه برده است. در یک سال گذشته فعالان تئاتر هم جزو اقشاری بودند که روزهای خاصی را سپری کردند، این وضعیت البته برای کسانی ایجاد شد که تئاتر تنها راه درآمدشان بود و در پروژه‌های تصویری، جایی برای فعالیت نداشتند.

در این میان فعالان تئاتر کودک هم متحمل سختی‌های بسیار شدند. آنان که عموما از راه اجرای تئاتر در فرهنگسراها و مهدهای کودک، اجراهای صبحگاهی ویژه مدارس یا به واسطه آموزش تئاتر در مدرسه‌ها یا آموزشگاه‌های هنری گذران زندگی می‌کردند، ناگهان همه این درها را به روی خود بسته دیدند.

هرچند سال گذشته در مقاطعی سالن‌های تئاتر بازگشایی شدند ولی حساسیت خانواده‌ها برای حضور فرزندان‌شان در مکان‌های عمومی سبب شد تئاتر کودک، یکی از کم‌رونق‌ترین دوره‌های خود را سپری کند.

همین وضعیت سبب شد تالار هنر به عنوان یکی از معدود سالن‌های تخصصی تئاتر کودک، در کنار اجراهای زنده نمایشی، تئاتر آنلاین را هم جدی بگیرد. به این صورت که نمایش‌های این تالار در کنار اجرای زنده به صورت آنلاین هم نمایش داده می‌شدند. حالا که مدتی از این رویکرد تازه گذشته، حسین موذن مدیر این تالار در ارزیابی این تجربه به ایسنا می‌گوید: در خوب بودن شکل ترکیبی اجرای تئاتر کودک به صورت زنده و آنلاین شکی نیست و حتی زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد، نباید تئاتر آنلاین را از دست بدهیم زیرا فرصت مغتنمی است برای شهرهای دیگر که از نعمت تئاتر محروم نشوند.

او ادامه می‌دهد: هرچند لطف تئاتر به اجرای زنده است ولی تا کی باید با این شعار زندگی کنیم، همه ما خوب می‌دانیم بسیاری از شهرهای ما از نعمت تئاتر بی‌بهره‌اند و این هیچ ربطی هم به کرونا ندارد. بله! ما هم می‌دانیم خیلی خوب است که گروه‌های نمایشی در استان‌های گوناگون روی صحنه بروند یا گروه‌های فعال استان‌ها به طور مستمر اجرای تئاتر داشته باشند ولی مگر این امکان را داریم؟

موذن اضافه می‌کند: در شرایط عادی مخاطب تئاتر به این فرهیختگی رسیده که اجرای زنده را به اجرای آنلاین ترجیح بدهد ولی نگاه من بیشتر به استان‌هاست زیرا قرار نیست همه چیز به تهران محدود شود.

مدیر پیشین مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآوری می‌کند: زمانی هم که در کانون بودم، همین نگاه را داشتم و به همین دلیل تمام آثار نمایشی را در قالب سی دی به همه استان‌ها می‌فرستادیم ولی الان اجرای آنلاین آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

او درباره استقبال استان‌ها از تئاتر آنلاین توضیح می‌دهد: این موضوع هم نیازمند فرهنگ‌سازی است و هم اطلاع‌رسانی که هنوز هیچ یک از اینها اتفاق نیفتاده است. باید در این زمینه کار درست و کارشناسی شده انجام بدهیم.

موذن با اشاره به برخی از سوء تفاهم‌هایی که در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: همین که می‌گوییم تئاتر آنلاین، برخی از استادان تئاتر تصور می‌کنند منظورمان حذف تئاتر زنده است. در حالیکه اصرار ما به اجرای تئاتر آنلاین برای مخاطبی است که به تئاتر زنده دسترسی ندارد. اگر بتوانیم آثار نمایشی‌مان را در 32 استان کشور روی صحنه ببریم، دیگر لزومی به تئاتر آنلاین نیست ولی تا زمانی که چنین امکانی نداریم، نمی‌توانیم همچنان مردم دیگر شهرها را از تئاتر محروم کنیم و عقل سلیم حکم می‌کند در این وضعیت از امکان تئاتر آنلاین بهره برداری کنیم. ضمن اینکه در دوران کرونا هم تئاتر آنلاین، امکان بسیار خوبی است برای ادامه جریان تئاتر و بهره‌مند شدن مخاطبان از این هنر. هرچند که ارزش اجرای صحنه‌ای به جای خود باقی است.

مدیر تالار هنر در پایان درباره فعالیت‌های این تالار در سال نو توضیح می‌دهد: در حال حاضر یک گروه نمایشی آماده اجرا هستند و منتظر مجوز شورایی نظارت و ارزشیابی هستیم. همین که مجوز صادر شود، این گروه اجرای خود را روی صحنه می‌برد . البته به دلیل شرایط کرونایی، فعلا فعالیت‌های سالن به صورت تک اجرایی خواهد بود مگر اینکه شرایط بهتر شود تا بتوان همزمان برای اجرای دو گروه نمایشی برنامه‌ریزی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *