12:52

سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ فراز و نشیب‌های زیادی در عرصه جذب مخاطب، فروش و اکران در داخل پشت سر گذاشت اما طبق اذعان کارشناسان حضورهای بین المللی موفقی داشته است.
به گزارش ایسنا، سینمای ایران در سالی که گذشت نیز حضور گسترده‌ای در رویدادهای بین‌المللی سینما داشت و توانست جوایزی را از کن و ونیز و دیگر جشنواره‌های سینمایی کسب کند. در زیر به نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین حضورهای بین‌المللی سینمای ایران در سال ۱۴۰۱:
چهل و یکمین جشنواره فیلم استانبول از ۸ تا ۱۹ آوریل (۱۹ تا ۳۰ فروردین) در ترکیه برگزار شد و فیلم سینمایی «سرزمین رویاها» ساخته شیرین نشاط و شجاع آذری، «چهار دیوار» ساخته بهمن قبادی در بخش مسابقه ملی در کنار «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی، مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی، «زالاوا» ساخته ارسلان امیری و «تا فردا» به کارگردانی علی عسگری در این رویداد سینمایی به روی پرده رفتند.

**
هجدهمین جشنواره فیلم مستند زاگرب (زاگرب داکس) از ۳ تا ۱۰ آوریل (۱۴ تا ۲۱ فروردین) در کرواسی برگزار شد و فیلم‌های «من سعی می‌کنم فراموش نکنم» ساخته پگاه آهنگرانی و محصول ایران وجمهوری چک، «آب،باد،خاک،نان» ساخته مهدی زمانپور کیاسری و «سال توفان پایدار» ساخته جعفر پناهی و شش سینماگر دیگر در این رویداد به نمایش گذاشته شدند.

**
چهل و هشتمین جشنواره فیلم سیاتل از ۱۴ تا ۲۴ آوریل (۲۵ فروردین تا ۴ اردیبهشت) در آمریکا برگزار شد و در نهایت جایزه بزرگ هیات داوران مسابقه مستند به «رادیوگرافی یک خانواده» ساخته فیروزه خسروانی اعطا شد.

**
سی و یکمین جشنواره فیلم های ایرانی دانشگاه یو سی ال ای آمریکا از ۲۹ آوریل تا ۸ می (۹ تا ۱۸ اردیبهشت) برگزار و آثار سیزده سینماگر ایرانی را به نمایش گذاشت. فیلم های «نوزده» ساخته منیژه حکمت، «نبودن» ساخته علی مصفا، «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی، «تی تی» ساخته آیدا پناهنده، «سوت پایان» ساخته نیکی کریمی، «روشن» ساخته روح الله حجازی، «ملخ» ساخته فائزه عریزخانی، «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی، «سیارک» ساخته مهدی حسینی وند، «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «امتحان» ساخته سونیا حداد، «لایت سایت» ساخته سید مسلم طباطبایی و «لباس قرمز بدون ‌نوار» ساخته مریم مهاجر در این جشنواره به نمایش گذاشته شدند.

**
بیست و نهمین جشنواره فیلم پراگ (فبیوفست)، از ۲۹ آوریل تا ۴ می (۸ تا ۱۹ اردیبهشت) در جمهوری چک برگزار شد و مستند بلند «دختران نجار» ساخته آزاده بیزار گیتی در این رویداد به نمایش درآمد.

**
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) تا ۷ خرداد (۲۸ می) در جنوب فرانسه برگزار شد و میزبان طیف متنوعی از سینماگران سرشناس و جوان ایرانی بود. اصغر فرهادی که از جمله چهره‌های مورد وثوق جشنواره کن است و در سال ۲۰۲۱ هم با فیلم «قهرمان» جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد، یکی از داوران بخش مسابقه اصلی در کنار «وینسنت لیندون»، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه» بود و ۲۱ فیلم بخش مسابقه اصلی را داوری کردند. فرهادی در نشست خبری داوران جشنواره کن از این فرصت استفاده کرد و بیانیه‌ای را در مورد حواشی مطرح شده درباره فیلم «قهرمان» در حضور خبرنگاران بین‌المللی خواند.
بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شاهد رقابت ۲۱ فیلم از سینماگران شناخته‌شده و جوان بود و سینمای ایران نیز با فیلم فیلم ۱۶۵ دقیقه‌ای «برادران لیلا» از سعید روستایی در مهمترین بخش جشنواره حضور داشت.
دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن امسال، «تصور» اولین ساخته علی بهراد بود که به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته شد و نخستین تجربه حضور سینمای ایران در بخش جنبی هفته منتقدین را در ۲۰ سال اخیر رقم زد.
امیلی عاطف سینماگر ایرانی تبار هم با فیلم «بیش تر از همیشه» (محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و نروژ) در بخش نوعی نگاه کن به روی پرده رفت.
در پایان جشنواره کن ۲۰۲۲، جایزه نخل طلای بهترین فیلم به «مثلث غم» ساخته «روبن اوستلوند» رسید و «برادران لیلا» جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را به خود اختصاص داد و این فیلم یک جایزه جنبی به نام «جایزه شهروندی » نیز دریافت کرد.

****
نهمین جشنواره فیلم های ایرانی کلن از ۲۶ تا ۲۹ می (۵ تا ۸ خرداد) در آلمان برگزار شد و فیلم های سینمایی «نبودن» ساخته علی مصفا، «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی، «جنایت بی دقت» ساخته شهرام‌مکری، «سال نوری» ساخته حسین توقیری، «روز سیب» ساخته محمود غفاری، «شیرجه بزرگ» ساخته کریم لک زاده و فیلم های مستند و کوتاه «دختران نجار» ساخته آزاده بی زار گیتی، «آب ما را خواهد برد» ساخته محمد احسانی، «من سعی می کنم فراموش نکنم» ساخته پگاه آهنگرانی، «ماسک» و «یک حلقه معمولی» ساخته های نوا رضوانی، «فرانک» ساخته مهرنوش عالیا، «کیف ایرانی» ساخته مریم تفکری، «سایه روباه» ساخته نوشین معراجی، «گزارش یک اخراج» ساخته طاهره شعبانیان و «شهر تاریک من» در این رویداد به روی پرده رفتند.

*****
شصت و دومین دوره جشنواره فیلم زلین از ۲۵ می تا اول ژوئن (۴ تا ۱۱ خرداد) در جمهوری چک برگزار شد و این جشنواره معتبر حوزه سینمای کودک و نوجوان ، بخشی را به سینمای ایران اختصاص داده بود. فیلم های «سینگو» ساخته علیرضا محمدی، «وقت چیغ انار» ساخته گراناز موسوی، «روز سیب» ساخته محمود غفاری، «سیارک» ساخته مهدی حسینی وند، «دونده» ساخته سید پیام حسینی، «مشق امشب» ساخته اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی به نمایش در آمدند.

****
نهمین جشنواره فیلم های ایرانی پاریس از ۲۲ تا ۲۸ ژوئن (۱ تا ۷ تیر) در فرانسه برگزار شد و برنامه بزرگداشت علی نصیریان با شش فیلم «گاو» و «آقای هالو» ساخته های داریوش مهرجویی، «جاده های سرد» ساخته مسعود جعفری جوزانی، «بوی پیراهن یوسف» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «جزیره آهنی» ساخته محمد رسول اف و «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده برپا شد. این جشنواره با «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی افتتاح و با فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری به پایان رسید و «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، «یک شب» و «آتابای» ساخته های نیکی کریمی، «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «تومان» ساخته مرتضی فرشباف و «ابر بارانش گرفته» ساخته مجید برزگر ، «رادیوگرافی یک خانواده» ساخته فیروزه خسروانی، «هنر زندگی کردن در خطر»، «اسب سفید بالدار» ساخته مهیار ماندگار، «ناهید» ساخته صمد علیزاده، «پرستیژ» ساخته زهرا آهویی، «کپسول» ساخته امیر پذیرفته، «گزارش یک اخراج» ساخته طاهره شعبانیان و «خانه دل» ساخته سارا سعیدان نیز در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شدند.

***
پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری از تاریخ اول تا نهم جولای (۱۰ تا ۱۸ تیرماه) در کشور جمهوری چک برگزار شد و در نهایت فیلم سینمایی «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی محصول کانادا و ایران، با بازی لیلی رشیدی که در شمال ایران فیلمبرداری شده است، پس از ۱۰ سال غیبت سینمای ایران در بخش مسابقه این رویداد سینمایی، جایزه گوی بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد.
فیلم «آسمان زیر آب» ساخته «درناز حاجیها» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره بود، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در بخش نمایش‌های نیمه شب و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان هم در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شد.

**
پنجمین جشنواره فیلم مالزی و جوایز گلدن گلوبال از ۱۰ تا ۱۶ جولای (۲۰ تا ۲۶ تیر) در مالزی برگزار و فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی و محصول ایران و افغانستان در این رویداد به نمایش در آمد و در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن برای ندا جبرائیلی، بهترین بازیگر مرد مکمل برای متین حیدرنیا و بخش امید تازه نامزدشد و جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

**
سی و نهمین جشنواره فیلم‌ مونیخ از ۲۳ ژوئن تا ۲ جولای (۲ تا ۱۲ تیر) در آلمان برگزار شد و فیلم سینمایی «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی در بخش رقابتی سینمای اساتید به‌نمایش درآمد و درنهایت «برادران لیلا» تقدیرنامه داوران را گرفت.

**
پنجمین جشنواره فیلم مالزی و جوایز گلدن گلوبال از ۱۰ تا ۱۶ جولای (۲۰ تا ۲۶ تیر) در مالزی برگزار و فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی و محصول ایران و افغانستان در این رویداد به نمایش در آمد و در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن برای ندا جبرائیلی، بهترین بازیگر مرد مکمل برای متین حیدرنیا و بخش امید تازه نامزدشد و جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

**
نوزدهمین جشنواره فیلم زردآلوی طلایی ایروان از ۱۰ تا ۱۷ جولای (۲۰ تا ۲۷ تیر) برگزار شد. محمد مهدی عسگرپور از اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود که فیلمی از ایران در این بخش حضور ندارد. فیلم سینمایی «روز سیب» ساخته محمود غفاری در بخش چشم انداز منطقه، فیلم های «بی بی جان» ساخته نرگس جودکی و ایمان پاک نهاد، «آزمایشگاه شماره ۲» ساخته ادریس عبدی و آواره عمر و محصول ایران و عراق، «مجموعا» ساخته محمد رضا فرزاد و محصول ایران و لهستان و «آب باد خاک نان» ساخته مهدی زمانپور کیاسری در بخش هسته زردآلو در بخش خارج از مسابقه به نمایش درامدند. درنهایت فیلم سینمایی «روز سیب» جایزه زردآلوی نقره ای بخش چشم انداز منطقه و نیز جایزه فیپرشی را دریافت کرد. فیلم کوتاه «مجموعا» ساخته محمد رضا فرزاد هم جایزه زردآوی طلایی بخش هسته زردآلو را دریافت کرد.

**
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو نیز امسال ۱۲ تا ۲۲ مرداد بدون حضور هیچ فیلمی از سینمای ایران برگزار شد اما شهرام مکری سینماگر ایرانی یکی از داوران فیلم‌های اول این جشنواره سینمایی بود.

**
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ادینبورگ از ۱۲ تا ۲۰ آگوست (۲۱ تا ۲۹ مرداد) در اسکاتلند برگزار شد و آثار چهار سینماگر ایرانی در این رویداد معتبر به نمایش درآمدند. فیلم سینمایی «برنده ها» ساخته حسن ناظر و محصول ایران و انگلستان، «تصور» ساخته علی بهراد، «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی و «تا فردا» ساخته علی عسگری در ادینبورگ به روی پرده رفتند.

**
دوازدهمین جشنواره فیلم پکن از ۱۳ تا ۲۰ آگوست (۲۲ تا ۲۹ مرداد) در چین برگزار و فیلم سینمایی «در نبود کارگردان» ساخته آروند دشت آرای در بخش رقابتی به سوی آینده به نمایش گذاشته شد.

**
هفتادمین جشنواره فیلم ملبورن از ۴ تا ۲۱ آگوست (۱۳ تا ۳۰ مرداد) در سینماها و ۱۱ تا ۲۸ آگوست (۲۰ مرداد تا ۶ شهریور) به صورت آن لاین در استرالیا برگزار شد و فیلم های «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «وقت چیغ انار» ساخته گراناز موسوی، «جاده خاکی» از پناه پناهی، «من سعی می کنم فراموش نکنم» ساخته پگاه آهنگرانی، «مجموعا» ساخته محمد رضا فرزاد و «نظربازی» ساخته مریم تفکری در این رویداد به نمایش درآمدند.

**
چهل و ششمین جشنواره فیلم هنگ کنگ از ۱۵ تا ۳۱ آگوست (۲۴ مرداد تا ۹ شهریور) با حضور آثار شش سینماگر ایرانی برگزار شد. فیلم سینمایی «گزارش» ساخته عباس کیارستمی به همراه «گفتگویی درباره گزارش» ساخته مانی حقیقی و عباس کیارستمی، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی و فیلم های کوتاه «ارتودنسی» ساخته محمد رضا میقانی، «دیوار چهارم» ساخته محبوبه کلایی و «سال طوفان پایدار» ساخته جعفر پناهی و شش سینماگر دیگر در این رویداد به نمایش در آمدند.

**
چهل و چهارمین جشنواره فیلم مسکو که با تحریم گسترده بین‌المللی روبرو بود، از ۲۶ آگوست تا ۲ سپتامبر (۴ تا ۱۱ شهریور) در روسیه برگزار شد و بنیاد سینمایی فارابی با پنج فیلم در این رویداد حضور داشت و «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی در اولین حضور بین المللی در بخش مسابقه فیلم های بلند، «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی، «رمانتیسم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغ زاده، «بچه گرگ های دره سیب» ساخته فریدون نجفی و «پسران دریا» ساخته افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی در بخش موتیف های ایرانی و «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان و «نسیم» ساخته حمید رضا قاسمی در بخش مسابقه فیلم های کوتاه و مستندهای «هجده هزار پا» ساخته مهدی شاه محمدی و «گلوله باران» ساخته مرتضی پایه شناس در این جشنواره به نمایش در آمدند.در نهایت فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی جایزه سن ژرژ طلایی بهترین فیلم و پگاه آهنگرانی جایزه سن ژرژ بهترین بازیگر زن را دریافت کردند.

**
قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در ایتالیا آغاز به کار کرد و تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) ادامه یافت و سینمای ایران حضور پررنگی در دوره جدید از این جشنواره سینمایی داشت، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بدون خرس» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز بودند. همچنین سینمای ایران در بخش افق‌ها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور داشت و در بخش افق ها اِکسترا نیز فیلم «بی رویا» از آرین وزیر دفتری به نمایش گذاشته شد.
فیلم «تنها» به کارگردانی جعفر نجفی هم در بخش خارج از مسابقه نوزدهمین دوره بخش مستقل «روزهای ونیز» رونمایی شد و در بخش بینال کالج سینما نیز فیلم «بانو» به کارگردانی «تهمینا رافائلا» محصول ایتالیا، فرانسه و ایران به تهیه کنندگی کتایون شهابی پذیرفته شد و داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبردار در فیلم «باردو» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» همکاری کرده بود.
لیلا حاتمی بازیگر ایرانی یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز بود، جایی که «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده برنده نوبل ادبیات ژاپنی، «ماریانو کان»، «لئوناردو دی‌کاستانزو»، «آدری دیوان» و «رودریگو سوروگوین» دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دادند و در نهایت شیر طلایی بهترین فیلم به مستند «همه زیبایی و خونریزی» به کارگردانی «لورا پویترس» رسید.
لیلا حاتمی در حاشیه برگزاری جشنواره ونیز، جایزه سالانه زن در سینما را از سوی روزنامه‌نگاران زن سینمای ایتالیا دریافت کرد.
سینمای ایران در نهایت موفق به کسب سه جایزه از این رویداد معتبر شد و جایزه ویژه هیات داوران بخش اصلی به جعفر پناهی برای فیلم «خرس نیست» رسید و فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افق‌های ونیز را به خود اختصاص داد.

***
چهل و هفتمین جشنواره تورنتو نیز ۸ تا ۱۸ سپتامبر (۱۷ تا ۲۷ شهریور) در کانادا بزگزار شد و میزبان نمایش فیلم‌های سینمایی «تفریق» ساخته مانی حقیقی، «شب، دیوار، داخلی» ساخته وحید جلیلوند، «بدون خرس» ساخته جعفر پناهی و «عنکبوت مقدس» از علی عباسی بود.

**
هفدهمین جشنواره فیلم باتومی نیز طی ۱۸ تا ۲۵ سپتامبر (۲۶ شهریور تا ۳ مهر) در گرجستان برگزار شد و فیلم های «۱۹» ساخته منیژه حکمت و «چهار دیوار» ساخته بهمن قبادی و محصول ترکیه و انگلستان در بخش مسابقه به نمایش درآمدن و در انتها امیر آقایی جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فیلم «چهار دیوار» دریافت کرد.

**
هجدهمین جشنواره فیلم زوریخ امسال با حضور اصغر فرهادی به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه فیلم‌های بلند از ۲۲ سپتامبر تا ۲ اکتبر (۲۹ شهریور تا ۱۰ مهر) در سوئیس برپا شد و فیلم سینمایی «تا فردا» ساخته علی عسگری، «خرس نیست» از جعفر پناهی و «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی به نمایش گذاشته شدند.

**
جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان در کشور کره جنوبی نیز امسال با اعطای ۲ جایزه به سینمای ایران به کار خود پایان داد.
بیست و هفتمین دوره این رویداد سینمایی بین روزهای ۱۳ تا ۲۲ مهر (۵ تا ۱۴ اکتبر) در شهر بوسان کره جنوبی برگزار شد و فیلم «دِرب» جدیدترین ساخته هادی محقق که فیلم افتتاحیه جشنواره بود در نهایت موفق به کسب جایزه بخش «رقابتی «کیم جی سئوک» شد که ویژه فیلمسازان تثبیت‌شده آسیایی است و جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری همراه داشت.
در سایر بخش‌های جشنواره فیلم بوسان نیز مستند «عشق فوتبال» ساخته مشترک شارمین مجتهدزاده و پالیز خوشدل که در بخش رقابتی آثار مستند حضور داشت، جایزه «BIFF Mecenat Award» را از آن خود کرد که با هدف کشف و حمایت از مستندسازان مستعد و نوظهور آسیایی در جشنواره بوسان اعطا می‌شود.
سینمای ایران امسال حضور چشمگیری در جشنواره بوسان داشت و «بدون خرس» به کارگردانی جعفر پناهی در بخش اسطوره‌ها، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «برادران لیلا» از سعید روستایی در بخش «پنجره‌ای به سینمای آسیا»، فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی نادر ساعی‌ور (محسوب مشترک ایران، آلمان، ترکیه) در بخش رقابتی «جریان‌های نو»، فیلم «لذت» به کارگردانی صادق اسحاقی و «دره باد» به کارگردانی سمیرا نوروز ناصری در بخش «رقابتی فیلم‌های کوتاه آسیایی»، «جمعه می‌بینمت رابینسون» از میترا فراهانی در بخش «ویترین مستند» و «زندگی و زندگی» ساخته علی قوی‌تن نیز دیگر فیلم‌های ایرانی در این رویداد سینمایی بودند.
همچنین سعید روستایی یکی از سه داور جایزه (Sonje Award) ویژه بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه کره‌ای و فیلم‌های کوتاه آسیایی است.

***
سی و پنجمین جشنواره فیلم توکیو از تاریخ ۲۴ اکتبر تا دوم نوامبر (۲ تا ۱۱ آبان) در ژاپن برگزار شد و فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی که در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی حضور داشت در نهایت جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص داد. فیلم «پروانه‌ها فقط یک روز زندگی می‌کنند» ساخته محمدرضا وطن‌دوست که در بخش آینده سینما حضور داشت، نیز جایزه بهترین فیلم این بخش را به خود اختصاص داد. این فیلم در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره توکیو رونمایی شد.

**
بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم تالین از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در کشور استونی برگزار شد و هایده صفی‌یاری تدوینگر باسابقه سینمای ایران یکی از داوران بخش مسابقه اصلی بود. در نهایت فیلم «شهر خاموش» که در نخستین نمایش جهانی در بخش مسابقه‌ی اصلی این رویداد سینمایی حضور داشت موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی شد.
امسال فیلم «جنگ جهانی سوم» از هومن سیدی و «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در بخش بهترین‌های جشنواره، فیلم «سونسوز» به کارگردانی رضا جمالی در بخش تازه راه اندازی شده منتخب منتقدان، فیلم کوتاه «آبان» ساخته عباس طاهری و مهدیه طوسی در بخش آثار کوتاه و مستند «چطور جرات کردی چنین آرزوی مسخره‌ای کنی» به کارگردانی مانیا اکبری و محصول مشترک ایران و بریتانیا هم در بخش غیر رقابتی به نمایش گذاشته شدند.

***
جشنواره فیلم ونکوور نیز چهل و یکمین دوره خود را از ۲۹ سپتامبر تا ۹ اکتبر (۷ تا ۱۷ مهر) با حضور فیلم های «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی، «بالای آسمان، زیر آب» ساخته درناز حاجی ها، «جمعه می بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و فیلم کوتاه «خورشید گرفتگی» ساخته مشترک علیرضا قاسمی و رها امیر فضلی پشت سر گذاشت.

**
سی و پنجمین جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) با نمایش هشت فیلم از یازده سینماگر ایرانی از ۹ تا ۲۲ نوامبر (۱۸ آبان تا ۱ آذر) در هلند برگزار شد. مستند بلند «همه آنچه که می بینی» ساخته نیکی پدیدار، «خانه سکوت» ساخته فرناز و محمد رضا جورابچیان، «چطور جرات می کنی چنین آرزوی احمقانه ای داشته باشی»، «سحرگاه» به کارگردانی معصومه سامره رضایی و حسین حسینی، «یک دوره زمانی» از علی اسلامی، «مجموعا» ساخته محمد رضا فرزاد، «این یک فیلم نیست» ساخته جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب و «سلام سینما» ساخته محسن مخملباف در این جشنواره به روی پرده رفتند.

**
چهل و ششمین جشنواره فیلم سائوپولو از ۲۰ اکتبر تا ۲ نوامبر (۲۸ مهر تا ۱۱ آبان) در برزیل برگزار شد و فیلم‌های سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «خرس نیست» به کارگردانی جعفر پناهی، «برادران لیلا» از سعید روستایی، «شب داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند، «جمعه می بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی، «چرا گریه نمی کنی؟» ساخته علیرضا معتمدی، «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی، «تصور» ساخته علی بهراد، «تا فردا» ساخته علی عسگری، به نمایش گذاشته شدند.

**
جشنواره فیلم استکهلم نیز امسال سی و سومین دوره خود را از ۹ تا ۲۰ نوامبر ( ۱۸ تا ۲۹ آبان) در سوئد برگزار کرد و فیلم های سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «تا فردا» ساخته علی عسگری و فیلم کوتاه «پرونده» ساخته سونیا حداد در این رویداد معتبر حضور داشتند و در نهایت «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی جایزه فیپرشی بهترین فیلم جشنواره از طرف منتقدان را دریافت کرد.

**
پنجاه و سومین جشنواره فیلم هند در گوا هم از ۲۰ تا ۲۸ نوامبر (۲۹ آبان تا ۷ آذر) در هند برگزار شد و میزبان نمایش فیلم سینمایی «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی، «بی پایان» از نادر ساعی ور، «نرگسی» ساخته پیام اسکندری، «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی، «جنگ جهانی سوم» به کارگرداغنی هومن سیدی، « تابستان با امید» ساخته صدف فروغی و مستند «جمعه می بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی بود.

**
سی و چهارمین جشنواره فیلم پالم اسپرینگز از ۱۵ تا ۲۶ دی/۵ تا ۱۶ ژانویه در آمریکا برگزار خواهد شد. فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در بخش اساتید مدرن، «بی رویا» ساخته آرین وزیر دفتری در بخش سینمای اکنون جهان و «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی و «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در بخش فیلم های منتخب برای جایزه بهترین فیلم بین المللی اسکار به نمایش گذاشته شدند.

**
پنجاه و دومین جشنواره فیلم رتردام که از ۲۵ ژانویه تا ۵ فوریه (۵ تا ۱۶ بهمن) در هلند برگزار شد و آثار پنج سینماگر ایرانی در بخش های مختلف این رویداد معتبر به نمایش درآمدند. فیلم سینمایی «مرزهای بی پایان» ساخته عباس امینی، «عصب کشی» ساخته امیر توده روستا، «پشت حصارهای لاله زار» به کارگردانی امین فیض آبادی، «خائن کشی» از مسعود کیمیایی و «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی را به نمایش گذاشت و فیلم سینمایی «مرزهای بی پایان» ساخته عباس امینی جایزه «VPRO» بخش پرده بزرگ را دریافت کرد.

**
بیست و یکمین جشنواره فیلم داکا که از ۱۴ تا ۲۲ ژانویه (۲۴ دی تا ۲ بهمن) در بنگلادش برگزار شد نیز میزبان طیف وسیعی از سینماگران ایرانی بود و پوران درخشنده داور بخش مسابقه سینمای آسیا و الهه طاهایی مدیر بین الملل سازمان سینمایی سوره داور بخش بین الادیان این رویداد سینمای بود.
«مادری» ساخته مریم ظهیری مهر، «برف آخر» به کارگردانی امیر حسین عسگری، «بی مادر» از سید مرتضی فاطمی، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «روز سیب» ساخته محمود غفاری، «زندگی و زندگی» از علی قوی تن، «سلوک» ساخته عباس رافعی، «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری و «ضد» ساخته امیر عباس ربیعی، «باد در کشتزارهای نیشکر» به کارگردانی ابراهیم اشرف‌پور، «آواز باد» ساخته سودابه بیضایی، «با باد» ساخته محمد طبرسا، «نه نه مخمل» به کارگردانی امیر حسین خلیل زاده، «قلعه های برقرار» ساخته فرشاد فداییان، «قطع فوری» ساخته مریم بحرالعلوم ، «Typester» ساخته نسیم فروغی، «بالیت/بلوط» از مرتضی رحیمی، «میان صخره ها» ساخته مختار عبداللهی، «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی تن و مستند «آب، باد، خاک، نان» ساخته مهدی زمانپور کیاسری در این جشنواره نمایش داشتند و فیلم سینمایی «بی مادر» ساخته سید مرتضی فاطمی جایزه بهترین فیلم و «زندگی و زندگی» ساخته علی قوی تن جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمای آسیا را دریافت کردند.

**
هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین یکی از سه جشنواره بزرگ اروپایی هم از ۱۶ تا ۲۶ فوریه (۲۷ بهمن تا ۷ اسفند) در آلمان برگزار شد وعلی‌رغم تصمیم مسئوان برلیناله مبنی بر تحریم سینمای دولتی ایران، میزبان شمار چشمگیری از سینماگران ایرانی بود.
بخش پانورامای جشنواره برلین امسال با نمایش انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی افتتاح شد و فیلم «و به سوی کوچه‌های شاد» ساخته «سریمویی سینگ» محصول سینمای هند که درباره سینما و ادبیات ایران ساخته شده هم به بخش پانورامای برلین راه یافته‌ بود و «دروازه رؤیاها» ساخته نگین احمدی محصول ایران، نروژ و فرانسه در بخش نسل، «هفت زمستان در تهران» ساخته «استفی نیئدرزول» در بخش چشم‌انداز سینمای آلمان و فیلم «بدترین دشمن من» به کارگردانی مهران تمدن به عنوان محصولی از فرانسه و سوئیس در بخش مواجهه به نمایش گذاشته شدند.
بخش مرور آثار امسال جشنواره برلین با عنوان «جوان در قلب – بزرگ شدن در سینما» شامل نمایش مجموعه ای از آثار انتخاب شده توسط کارگردانان، بازیگران و فیلمنامه نویسان بین المللی است و نیکی کریمی سینماگر ایرانی نیز یکی از چهره هایی است که برای انتخاب فیلم در این بخش انتخاب شده است و در نهایت فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی کارگردان شناخته شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی را برای نمایش در این بخش برگزید. «تیلدا سوئینتون» بازیگر بریتانیایی نیز در این بخش فیلم «کیسه برنج» ساخته محمد علی طالبی را برگزید و فیلم «همه چیز رو به راه است» ساخته سهراب شهید ثالث، سینماگر تاثیرگذار ایرانی هم در بخش ویژه فروم جشنواره برلین به روی پرده رفت.
فیلم سینمایی «دشمن» ساخته میلاد عالمی و بازی پیمان معادی در نخستین نمایش جهانی خود در بخش پانورامای جشنواره برلین رونمایی شد و فیلم سینمایی «تفریق» ساخته مانی حقیقی و همچنین فیلم «گنجشک» به کارگردانی سهیل کریمی در این بخش برای خریداران بین‌المللی به نمایش گذاشته شدند. پروژه سینمایی «بوران» به کارگردانی بهتاش صناعی ها و مریم مقدم هم در بخش تولید مشترک برلیناله حضور داشت.
امسال فیلم «من خود، من هم می‌رقصم» به کارگردانی محمد ولی‌زادگان محصول مشترک ایران، آلمان و چک هم برنده خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه بخش نسل (۱۴plus) این رویداد سینمایی شد.

**
پنجاه و یکمین جشنواره فیلم بلگراد از /۲ فوریه تا ۵ مارس (۵ تا ۱۴ اسفند) در صربستان برگزار شد و فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی در بخش مسابقه و «شب داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بانو» ساخته تهمینه رافائلا (ایران، جمهوری آذربایجان، فرانسه، ایتالیا) در بخش فوکوس جشنواره حضور داشتند و در نهایت «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی سه جایزه اصلی جشنواره بهترین فیلم، کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) را دریافت کرد.

**
امسال اصغر فرهادی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم لوکزامبورگ را بر عهده داشت که سیزدهمین دوره آن از تاریخ ۲ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۱۱ تا ۲۱ اسفند) برگزار شد و فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی دو جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدان سینما) و جایزه هیات داوران جوان جشنواره را دریافت کرد.

**
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر ژنو به عنوان آخرین حضور جشنواره‌ای سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ شمسی نیز پایان خوشی برای سینمای ایران داشت و «شب داخلی دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند در ادامه حضورهای بین‌المللی خود، جایزه بزرگ این رویداد سینمایی را دریافت کرد. این رویداد سینمایی ۱۰ تا ۱۹ مارس ( ۱۹تا ۲۸ اسفند) برگزار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *