کارگردان نمایش «کنسرت مرگ گرم» میگوید: از سال گذشته با نگارش متن این نمایش درباره خودکشیهای جمعی تهران هشداری جدی داده است.
محمدرضا عطاییفر که این روزها نمایش خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میبرد، در گفتوگو با ایسنا با وجود اعلام رضایت خود از استقبال تماشاگران، گلههای متعددی را از کم توجهی به وضعیت معیشتی هنرمندان و بیاعتنایی به مقوله فرهنگ و هنر که سبب شده هر روز شاهد ناهنجاریها و خشونت بیشتری در جامعه باشیم، بیان میکند.
او درباره جلب اعتماد مخاطبان تئاتر برای حضور در سالنهای نمایش توضیح میدهد: این مساله فقط گریبانگیر تئاتر نیست بلکه در سینما هم شاهد آن هستیم البته خوشبختانه در تمام اجراهایمان ظرفیت مجاز سالن که بر اساس پروتکلهای بهداشتی مشخص شده، پر شده است و تماشاگرانی داریم که چند بار به دیدن کار آمدهاند چون معتقدم این نمایش حرف دل مردم را میزند و تلاش کرده از شعار دوری کند. کاری است نوستالژیک که واقعیتهای جامعه را با نگاهی طنزآمیز و گاه تراژیک بیان میکند.
عطاییفر با ابراز تاسف از لطماتی که کرونا به تئاتر وارد کرده است، میافزاید: کرونا ضربه زد ولی چرا دولت به فکر نیست؟! چرا یارانهای در نظر نمیگیرند تا مردم در این شرایط بد معیشتی و اقتصادی بتوانند جایی هم برای امور فرهنگی در زندگی خود تعریف کنند تا به این وسیله کمی به آرامش برسند. اگر دولت چنین یارانهای در نظر میگرفت، هم مردم با فرهنگ و هنر آشتی میکردند و وضعیت روانیشان بهتر میشد و هم شرایط معیشتی گروههای هنری ارتقا پیدا میکرد.
این کارگردان ادامه میدهد: البته با دولتی ورشکسته رو به رو هستیم، نبود مدیریت درست سبب شده هنر در کشور ما به بیماری مزمنی دچار شود و گویی آخرین روزهای عمر خود را سپری میکند.
او درباره تاثیر کارهای فرهنگی بر کاهش خشونت در جامعه توضیح میدهد: هنرمند طرح مساله میکند نه حل مساله. متن نمایش «کنسرت مرگ گرم» را سال گذشته نوشتهام و هشت ماه پیش آماده بود و جالب است که آن زمان خودکشیهای جمعی را هشدار داده بودم و اصلا یکی از دلایل استقبال از این نمایش همین هشدارهاست.
عطاییفر با ابراز تاسف از اینکه جامعه ما هر روز بیشتر ار قبل از روشنایی فاصله میگیرد ادامه میدهد: قطعا هنر میتواند فضا را تلطیف کند. اگر با هنرمندان همراهی شود، آنان میتوانند تاثیر مثبتی بر بهبود شرایط جامعه بگذارند. اما متاسفانه پرمخاطبترین برنامه تلویزیونی ما بیدلیل تعطیل میشود یعنی همان عده اندکی که میتوانستند مردم را با تلویزیون آشتی دهند، از کار کردن منع میشوند و به این ترتیب جامعه به انزوا کشیده میشود. چگونه ممکن است برنامه «نود» را با آن همه مخاطب از ملت بگیرند؟! و بسیاری از هنرمندان فرهیخته را خارج نشین یا خانه نشین کنند. حتی اگر نگاه ابزاری به آنان داشته باشیم، باز هم باید شرایط را برای حضور و فعالیتشان فراهم میکردیم.
او ابراز تاسف میکند: وقتی خودمان اجازه نمیدهیم فرهنگسازی و سرگرم کردن مردم به شکل سالمی رخ بدهد، معلوم است که با انتشار کلیپ یک خواننده آن ور آبی، کل سیستم آموزشی ما به هم میریزد و همه نگران، به دنبال راهکار میگردند. چنین اتفاقاتی نتیجه این است که سالها کار فرهنگی را تعطیل کردهایم.
عطاییفر با انتقاد از حضور کارشناسان کارنابلد در تصمیمگیریها اضافه میکند: در سختترین شرایط فرهنگی کشور هستیم. اصلا مردم را کنار بگذاریم، فرزندان مدیران در همین کشور زندگی می کنند، آیا به فکر فرزندان خود نیستند؟! همین وضعیت سبب شده هر روز کم فرهنگتر از دیروز بشویم.
او در ادامه درباره دلشوره تازه گروههای نمایشی بابت قطع برق هم میگوید: این روزها یک دلهره تازه برای کارگردانها ایجاد شده است چون زیرساختهای ما پاسخگو نیست و مدام این نگرانی را داریم که اگر وسط اجرا برق رفت، چه کنیم؟! تکلیف تماشاگر چه میشود؟! خوشبختانه تا به حال این اتفاق نیفتاده ولی در هر حال بار روانی آن بر دوش گروهها وجود دارد.
عطاییفر ادامه میدهد: امیدوارم مسئولان قبلا بابت شرایط خاص تئاتر صحبت کرده باشند که دچار قطعی برق نشویم. خوشبختانه در این چند شب تمام ظرفیت مجاز سالن ما پر شده و این بسیار دلگرم کننده است با این حال مجموعه شرایط آن چنان دشوار است و در وضعیتی که هیچ نقطه امیدی نداریم، به دلیل وجود یک بار روانی جدید هم ضربه میخوریم.
این کارگردان درباره قرارداد نمایش خود نیز توضیح میدهد: هنوز به امضای قراردادمان رضایت ندادهایم چون مبلغش بسیار کم است. حتی هزینه رفت و آمد گروه تامین نمیشود. بازیگر تئاتر که نان شب ندارد، باید هزینه کند و تست کرونا بدهد تا بتواند روی صحنه برود. مجموعه این شرایط سبب شده با مبلغ قرارداد توافق نکنیم و امیدواریم ارتقا پیدا کند.
بدون دیدگاه