9:57

در سال ۲۰۲۱ استقبال از شماری از آثار محبوب در بازار هنر افزایش پیدا کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، بازار جهانی هنر در سال ۲۰۲۱ با وجود صرف میلیاردها دلار برای خرید آثار هنری امپرسیونیست، پساجنگ و معاصر به رکورد جدیدی دست پیدا کرد.
در ماه نوامبر، بیش از ۲۰۶ میلیارد دلار اثر هنری طی دو هفته در حراجی‌های بزرگ نیویورک به فروش رسید. چهار اثر هنری متعلق به «وینسنت ون‌گوگ» به قیمت ۱۶۱ میلیون دلار فروخته شد که از جمله آن‌ها به تابلو نقاشی ۷۱.۴ میلیون دلاری «کلبه‌های چوبی در میان درختان زیتون و سرو» می‌توان اشاره کرد.
در ماه «مه»، تابلو نقاشی دو متری متعلق به سال ۱۹۸۲ که توسط «ژان میشل باسکیا» خلق شده است به گران‌ترین تابلو نقاشی سال ۲۰۲۱ تبدیل شد. این تابلو در حراجی به قیمت ۹۳ میلیون دلار فروخته شد. همچنین با حراج آثاری از مجموعه «مکلو» که در ماه نوامبر صورت گرفت و در آن در مجموع ۳۵ اثر هنری از جمله آثار «اندی وارهول»، «جکسون پولاک» و «مارک روتکو» ارائه شدند در مجموع ۶۷۶ میلیون دلار پرداخت شد.
همچنین تابلو نقاشی منظره‌ای که توسط «نیکولاس پارتی» خلق شده است به قیمت ۳.۲ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد فروش آثار این هنرمند سوئیسی دو برابر شود.
کارشناسان بازار هنر معتقدند، تقاضاهایی که در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا سرکوب شد و همزمانی با ارائه آثار پرطرفدار در بازار هنر باعث این اتفاق شده است.
البته فقط نقاشی ها نیستند که مبالغ هنگفت برای خریداری آن‌ها پرداخت می‌شود. ماه گذشته یک مجسمه رومی متعلق به قرن یکم یا دوم میلادی در یک حراجی به قیمت ۲۵ میلیون دلار فروخته شد و رکورد جهانی فروش یک مجسمه تاریخی مرمر را تغییر داد.
همچنین در سال ۲۰۲۱ بود که فروش اشیاء لوکس همچون جواهرات، کیف دستی و ساعت در حراجی ساتبیز برای نخستین‌بار از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت.
همچنین در ماه مارس «هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست» اثر «بیپل» در قالب رمز غیرقابل معاوضه(NFT) به قیمت ۶۹ میلیون دلار به فروش رسید تا «بیپل» به جمع سه تن از گران ترین‌ هنرمندهای زنده جهان راه پیدا کند.
البته رونق فروش شامل آثار استادان قدیم نقاشی نمی‌شود؛ چراکه آمار فروش این آثار در ماه گذشته در مقایسه با دو سال پیش ۲۰ درصد کاهش داشت.
بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش سال ۲۰۲۱ از بازار هنر معاصر، ۲.۷ میلیارد دلار برای خرید آثار هنر معاصر طی ۱۲ ماه سال گذشته در حراجی‌ها صرف شده است.
کارشناسان سه عامل را بر رونق گرفتن بازار هنر موثر می‌دانند: سرمایه‌داران جوان حوزه ارز دیجیتال، رشد بازار هنر آسیا و شکل‌گیری این طرز فکر که سرمایه‌گذاری در هنر در دوران بلاتکلیفی وضعیت اقتصادی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. امروزه افرادی که در زمینه ارز دیجیتال به درآمد خوبی دست پیدا کرده‌اند در سطح بالایی در بازار هنر فعالیت دارند.
در ماه نوامبر حراجی «ساتبیز» برای نخستین‌بار در یک حراجی آنلاین و برای فروش دو اثر هنری «بنکسی»، امکان خرید با استفاده از ارز دیجیتالی را نیز امکان‌پذیر کرد.
سال۲۰۲۱، خریداران آسیایی حدود ۴۰ درصد از خرید آثار هنر معاصر در بازار را به خود اختصاص دادند و آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها را پشت سر گذاشتند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی حراجی‌های کریستیز و ساتبیز، خریداران آسیایی یک سوم از فروش‌های اصلی بازار بین‌المللی را به خود اختصاص دادند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *