13:27

بانی‌فیلم: سقوط اخلاقی در سینمای آمریکا با رسانه‌ای شدن برخی خبرها و دادگاهی شدن برخی چهره‌های سرشناس سینمایی به دلیل آزار و اذیت جنسی، روی دیگر سکه سینما را نشان داد!
گسترش جنبش me too و کشانده شپه پای چهره‌های معروف سینمایی به پرونده آزار و اذیت، نشان داد که سینما بخشی از هویت اخلاقی خود را از دست داده است.
سایت دویچه وله در گزارشی به این موضوع پرداخته است:

هالیوود پیش‌ترها به نوابغ مستبد و قلدر خود می‌بالید. با جنبش می‌تو اما تغییر رویه رخ داده. رویه‌ای که اسکات رودین تهیه‌کننده مشهور را هم به عذرخواهی واداشته؛ عذرخواهی هرچند صوری اما حکایت از تغییر بزرگ در هالیوود دارد.
“هیولای ام جی ام”: تهیه‌کننده و بنیانگذار کمپانی مترو گلدوین مایر، لوئیس برت مایر در فیلم مشهور منک که نقش او را آرلیس هارواد (در میانه عکس) بازی می‌کند
تشت رسوایی برخی نام‌های بزرگ هالیوود پیش‌تر با اتهام‌ آزار جنسی از بام افتاده بود و حالا با اتهام فرهنگ موبینگ و سوءاستفاده از قدرت سر و صدا به پا کرده است.

اوایل آوریل امسال بود که مجله “هالیوود رپرتر” گزارشی منتشر کرد با جزئیات در مورد اسکات رودین و خشمگین شدن و حملات این تهیه‌کننده مشهور و قدرتمند عرصه سینما و تئاتر در محیط کار. در این گزارش از رفتار خشن او با همکاران سخن به میان بود یا از اخراج یکی به دلیل ابتلا به بیماری دیابت توسط او. افشاگری‌هایی که باعث شدند، رفتار آقای تهیه کننده بدون پیامد نماند.

اسکات رودین به عنوان تهیه‌کننده در پس فیلم‌هایی چون “شبکه‌ اجتماعی”، “لیدی برد”، یا تئاترهای برادوی چون “کشتن مرغ مقلد” یا موزیکال “کتاب مورمون” ایستاده است.
همه می‌خندند اما اینکه اسکات رودین رفتاری مستبدانه در محیط کار دارد راز سر به مهری نبود!” /> همه می‌خندند اما همه می‌دانند که اسکات رودین رفتاری مستبدانه در محیط کار دارد!
اسکات رودین آخر هفته‌ای که گذشت در توضیحی که واشنگتن پست آن را منتشر کرد، اعلام کرد که از مشارکت فعال در تولیدات تئاتری کناره‌گیری می‌کند. او همچنین از اینکه با رفتارش مستقیم و غیرمستقیم باعث درد و رنج افرادی شده است، عذرخواهی کرد. بنا بر این نوشته در واشنگتن پست، نمایش‌های برادوی بدون او به کار خود ادامه خواهند داد.

عذرخواهی رودین اما با بی‌علاقگی ادا شد و خالصانه نبود. او به صراحت بابت رفتارش عذرخواهی نکرد، فقط به خاطر دردی که او باعث آن شده عذرخواهی کرد و اشاره‌ای هم به پروژه‌های سینمایی‌اش نکرد. اما به هر حال تنها همین قدم که یک تهیه‌کننده مشهور، یک ستاره دنیای تهیه‌کنندگی مانند اسکات رودین بالاخره برای چیزی عذرخواهی کرده است، گواه تغییری است که در هالیوود در حال رخ دادن است.

موج دوم می‌تو (من هم)

اسکات رودین یکی از نام‌آورترین‌ها در دنیای صنعت فیلم و نمایش است. او هر چهار جایزه مهم دنیای تلویزیون، موسیقی، فیلم و تئاتر (امی، گرمی، اسکار، تونی) را برده است. اتفاقی که تنها برای ۱۶ نفر افتاده است. فیلم‌های او برای گرفتن ۱۵۱ اسکار تاکنون (در کتگوری‌های مختلف) نامزد شده‌اند و ۲۳ اسکار را به خود اختصاص داده‌اند. برای نمونه فیلم “جایی برای پیرمردها نیست” در سال ۲۰۰۷ چهار جایزه اسکار را به خود اختصاص داد.
در سال ۲۰۱۷ هاروی واینستاین پیرو اتهامات آزار جنسی از شرکت خود و آکادمی علوم و هنرهای سینما اخراج شد. با اتهاماتی که از سوی ۸۰ زن علیه او ارائه شد، کمپین رسانه اجتماعی “می تو” یا “من‌هم” به راه افتاد. این کمپین باعث شد اتهامات و ادعاهای بسیاری در رابطه با سوءاستفاده جنسی مشابه علیه مردان قدرتمند در سراسر جهان مطرح شود.
کناره‌گیری واینستاین به دلیل این رسوایی‌ها باعث شد که رودین قدرتمند به تنهایی صدرنشین این عرصه شود.
اتهامات مطرح شده علیه رودین ماهیت دیگری دارند. اما دقیقا به همین دلیل است که این تهیه کننده به چهره اصلی موج دوم جنبش می تو تبدیل شده است.
جنبشی که در مورد رفتارهای سوءاستفاده جنسی برخی مردان قدرتمند و مشهور هالیوود دست به افشاگری زد، حالا گسترش یافته و می‌خواهد پهنه وسیع‌تری از “فرهنگ مسموم” در هالیوود را به چالش بکشد: فرهنگ تحقیر، نژادپرستی و سوءاستفاده از قدرت.

موجی از افشاگری‌ها

ری فیشر، بازیگر امریکایی و گل گدوت بازیگر و مدل اسرائیلی هم جاس ویدون، کارگردان آمریکایی را متهم به سوءاستفاده از قدرت، رفتار تحقیرآمیز با همکاران در محیط کار و موبینگ کرده‌اند.

پیامد این اتهام‌ها این بود که پخش‌کننده اچ بی او (یکی از بزرگترین پخش‌کننده‌های شبکه‌های تلویزیونی کابلی در آمریکا) از بردن نام ویدون در کمپین تبلیغاتی سریال The Nevers به طور کامل خودداری کرد، اگر چه او نویسنده و کارگردان برخی قسمت‌های این سریال است.
می‌گویند در حالی که رفتاری خشن با همکارانش داشته با بازیگران فیلم‌ها و تئاترها خوش برخورد بوده است
یا اتهاماتی که در مورد محیط کاری خشن از سوی برخی کارکنان علیه تاک‌شوی مشهور الن دی‌جنرس مطرح شد، باعث اخراج سه تولیدکننده شد و عذرخواهی مجری برنامه را به دنبال داشت.
یا مورد گبریل یونیون، بازیگر آمریکایی و عضو داوری برنامه امریکاز گات تلنت. او پس از آنکه در مورد محیط مسموم کار از جمله علیه همکارش در هیات داوران این برنامه که در هنگام ساخت برنامه سیگار کشیده و با مهمان این برنامه شوخی نژادپرستانه کرده است شکایتی مطرح کرد، از شرکت ان بی سی خسارت دریافت کرد.
این تحولات در هالیوود به ویژه از این نقطه نظر غافلگیرکننده‌اند که این نوابغ اقتدارگرا در هالیوود سنتی دیرینه دارند که ریشه در سال‌های تأسیس هالیوود در دهه ۱۹۲۰ و رؤسای مشهور استودیوها دارد.
در فرهنگ این صنعت موبینگ و سوءاستفاده از قدرت مدت‌ زمان مدیدی پیوند مستقیم با موفقیت داشت. برای نمونه دیوید فینچر، کارگردان و فیلمساز آمریکایی، لوئیس برت مایر، تهیه کننده و بنیانگذار کمپانی مترو گلدوین مایر را در فیلم مشهور “منک” فردی بی‌ادب و هتاک معرفی می‌کند.
درست مانند واینستین بدرفتاری‌های رودین در هالیوود هم رازی آشکار بود که گاه به عنوان رفتاری از سر علاقه شدید به حرفه، تفسیر می‌شد. مجله هالیوود رپرتر که در سال ۲۰۱۰ از رودین به عنوان ترسناک‌ترین مرد هالیوود نام برد بیشتر منظورش تعریف از او بود.

اما به نظر می‌رسد که عمر این رفتارها و تعریف و تمجیدها و بت‌سازی‌ها در هالیوود به سر آمده باشد.

در بیانیه‌ای که یکی از اتحادیه‌های بازیگران در آمریکا در این رابطه منتشر کرده است، آمده که همه مستحق داشتن امنیت شغلی و امنیت محیط کار هستند. این اتحادیه از رودین خواسته است که کارکنان را از بند توافقات محرمانه و وادارکننده به سکوت آزاد کند تا آنها بتوانند در مورد رفتار ناشایست او حرف بزنند.
کارن اولیوو بازیگر آمریکایی، همکاری با رودین را رد می‌کند و می‌گوید، از چه می‌ترسید؟
به عقیده كارن الیو بازیگر آمریکایی و برنده جایزه تونی که پس از افشاگری‌ها در مورد رودین از امتناع از بازی در نمایش مولن روژ به تهیه‌کنندگی او سخن گفت معتقد است که عدالت اجتماعی مهمتر است از یک الماس درخشان بودن. او همچنین در اکانت اینستاگرامی خود نوشت: «سکوت در مورد اسکات رودین قابل پذیرش نیست» و اضافه کرد، «آنهایی بین شما که می‌گویند، می‌ترسند، از چه می‌ترسید؟»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *