16:43

فرزند و مدیر آکادمی هنرهای نمایشی حمید سمندریان همزمان با آغاز کار مجدد این موسسه بعد از ۲۱ ماه تعطیلی، اظهار داشت: وجه ممیز این آکادمی، اتکا به تعهد و رسالت آموزشی سمندریان است، نگاه‌مان در آموزش هنرجویان تئاتر تجارت نیست.

نشست خبری آغاز به کار مجدد آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان بعد از ۲۱ ماه تعطیلی به‌سبب شیوع کرونا صبح امروز (یکشنبه، ۹ آبان‌) با حضور کاوه سمندریان فرزند زنده‌یادان حمید سمندریان و هما روستا و مدیر آکادمی و شیوا حضرتی مدیر بازاریابی، تبلیغات و روابط‌عمومی آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان در محیط این آکادمی برگزار شد.

نسبت به جهان هنر بیگاه نیستم

در ابتدای این نشست کاوه سمندریان گفت: همانگونه که پدرم زنده‌یاد حمید سمندریان پیش‌ازآن‌که بخواهد رشته تئاتر را در آلمان بخواند بنا به سفارش و تاکید پدرش رشته‌ای را در قالب مهندسی برای امرارمعاش خوانده بود، من نیز پیش‌از آن که در دانشکده سوره درس سینما را بخوانم بنا به سفارش پدرم زنده‌یاد حمید سمندریان رشته‌ مهندسی کامپیوتر را پشت سر گذاشتم. این مقدمه را گفتم که بدانید نسبت به وادی هنر و جهان هنر بیگانه نیستم.

وی با بیان آنکه هرچند از دوران کودکی تا زمان حیات پدرش در قالب هنرجو و دستیار او در تمامی کلاس‌ها حضور داشته و با نگاه پدرش در حوزه آموزش، استاندارد و چهارچوب‌هایی که او برای مکتب آموزشی آکادمی هنرهای سمندریان مدنظر داشت آشنا بوده و هست افزود: بعد از فوت پدرم کار مدیریت این مجموعه در دستان مادرم، زنده‌یاد هما روستا و حمید لبخنده از دوستان پدرم قرار گرفت.

نخستین اقدام آن‌ها راه‌اندازی جشن و نشانه سمندریان به یاد هنرمند شناخته‌شده تئاتر حمید سمندریان بود که تا پیش‌از آغاز کرونا پنج دوره آن برگزار شده بود.

نگاه‌ در آکادمی سمندریان تربیت هنرجوست، نه تجارتبزرگترین آرزوی فرزند زنده‌نامان حمید سمندریان و هما روستا

سمندریان ادامه داد: با آغاز شیوع کرونا و خطرهایی که این ویروس برای هنرجویان، اساتید و فعالیت‌های جمعی داشت از اسفند ۱۳۹۸ فعالیت این آکادمی تعطیل شد تا این‌که با تسریع روند واکسیناسیون تصمیم گرفتیم از ابتدای آبان‌ بار دیگر فعالیت این آکادمی را آغاز کنیم.

 از تهدید تعطیلی فعالیت‌های اجرایی به واسطه ویروس کرونا نهایت استفاده را بردیم و در طول این مدت کار بازسازی، نوسازی و به‌سازی بخش‌های مختلف آکادمی را انجام دادیم.از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توسعه فضای بلک‌باکس، احداث اتاق‌های جدید گریم و تعویض لباس همچنین پلاتوی تمرین‌ اشاره کنیم تا به‌محض شروع فعالیت مجدد بتوانیم با محیطی حرفه‌ای و به‌روز شده کار خدمت‌رسانی به هنرجویان را در دستور کار قرار دهیم.

فرزند زنده‌یاد حمید سمندریان افزود: بزرگ‌ترین آرزوی من این بود که کاش پدرم حمید سمندریان و مادرم هما روستا امروز در قید حیات بودند تا تغییر و تحولات و آغاز به کار مجدد آکادمی را بعد از این دوران سکون و تلخ شیوع ویروس کرونا به چشم می‌دیدند. برهمین اساس مهم‌ترین محور ما در آغاز فعالیت مجدد پای‌بندی به نگاه، اصول، چارچوب و قوانینی است که حمید سمندریان و هما روستا در حوزه آموزش هنرهای نمایشی برای هنرجویان مدنظر داشتند.

وی تاکید کرد: حمید سمندریان در حوزه بنیان‌گذاری تئاتر مدرن ایران نقشی انکارنشدنی داشت. در حوزه آموزش نیز بسیاری استانداردها و قوانین علمی تربیت هنرجویان تئاتر و تاکید او بر تربیت توامان هنرجو برای بدل شدن آن‌ها به اساتید این رشته جهت انتقال علوم آن به دیگر هنرجویان، بعد از فوت پدرم توسط مادرم هما روستا و در ادامه توسط دوستان، همکاران و شاگردان حمید سمندریان که امروز یک‌یک آن‌ها از اساتید بزرگ تئاتر هستند در دستور کار قرار گرفته‌است و این مهم‌ترین نقطه قوت آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان بوده و هست. امیدواری در آغاز فعالیت مجدد بتوانیم این کارنامه درخشان را ادامه دهیم.

نگاه‌ در آکادمی سمندریان تربیت هنرجوست، نه تجارت

برپایی جشن و اهدای نشان سمندریان نیز ادامه پیدا خواهد کرد

سمندریان در پاسخ به این پرسش که هم‌زمان با آغاز فعالیت آموزشی آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان آیا تصمیمی برای استمرار جشن و اهدای نشانه زنده‌نام سمندریان نیز در دستور کار مجدد آکادمی قرار دارد یا خیر؟ گفت: بی‌ تردید آن راه را ادامه خواهیم داد اما اولویت ما در گام نخست در کنار شرایط نسبی ایمنی، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن و نشانه استاد سمندریان با همان کیفیت قبلی است. اتفاقی که پنج دوره آن برگزار شده بود و دو دوره بعدی آن به‌سبب تعطیلی فعالیت‌های هنری برگزار نشد و امیدواریم اردیبهشت (سالروز تولد حمید سمندریان) و مهر (سالروز درگذشت هما روستا) سال ۱۴۰۱ خورشیدی بتوانیم جشنواره و اهدای نشان سمندریان را در دو مناسبت برگزار کنیم.

نشست امروز برای آن برگزارشده که اعلام کنیم بعد از ۲۱ ماه سکوت و سکون اجباری به سبب شیوع کرونا، بار دیگر چراغ این آکادمی روشن‌شده و تلاش می‌کنیم مطابق آنچه عشق و خواسته پدرم در حوزه تربیت هنرجویان هنرهای نمایشی با استانداردهای روز جهانی و بر اساس علم هنر تئاتر بوده یک‌بار دیگر فعالیت خود را آغاز کنیم.

مدیر آکادمی هنرهای نمایشی سمندیان اظهار داشت: خوشحالیم در آغاز فعالیت مجدد بار دیگر شاگردان پیشین پدرم که امروزه هر یک از آن‌ها اساتید نامدار عرصه هنرهای نمایشی هستند، چون دکتر محمودرضا رحیمی، حسین کیانی، سعید ساحلی و سعید بهنام به‌ عنوان اساتید ترم جدید فعالیت آکادمی، کار خود را برای تربیت هنرجویان آغاز کرده‌اند.

در حوزه پذیرش تابع ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرایط کرونا هستیم

سمندریان درباره نحوه پذیرش هنرجویان یادآور شد: سنت پذیرش هنرجویان مانند همان عهدی است که پدرم بنیان‌گذاری کرده و بعد از یک مصاحبه در حوزه پذیرش هنرجویان اقدام می‌کنیم. هرچند به‌سبب شرایط ویروس کرونا و از بین نرفتن کامل آن تابع شرایط و قوانینی هستیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزشگاه‌های هنری در نظر گرفته و فعلا فعالیت خود را با پذیرش ۱۵ هنرجو برای هر ترم در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم کیفیت و تخصص لازم را با استانداردهایی که همواره مدنظر زنده‌نام حمید سمندریان بود برای تربیت هنرجویان و در ادامه اساتید هنر تئاتر در پیش بگیریم.

نگاه‌ در آکادمی سمندریان تربیت هنرجوست، نه تجارتمهم‌ترین وجه تمایز ما پای‌بندی به سنت آموزشی حمید سمندریان است

سمندریان در پاسخ به این پرسش که با وجود تعدد و تکثر آموزشگاه‌های هنری، وجه تمایز آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان فارغ از سابقه و پیشینه‌ای که در این حوزه داشته در دوره جدید چه خواهد بود تصریح کرد: مهم‌ترین وجه تمایز ما پای‌بندی به سنتی است که پدرم زنده‌یاد حمید سمندریان در حوزه آموزش هنرهای نمایشی با نگاه علمی و براساس چارچوب‌ها، قوانین و اصول استاندارد آموزش هنرهای نمایشی مدنظر داشتتا بتوانیم در کنار تربیت نسل جوان و معرفی آن‌ها به بدنه حرفه‌ای فعالیت‌های تئاتری و سینمایی کشورمان اساتیدی را برای انتقال درست و صحیح قوانین، اصول و علمِ هنر تئاتر به نسل‌های بعدی در نظر داشته باشید.

مدیر آکادمی هنرهای نمایشی سمندیان با تاکید بر آنکه آکادمی هیچ‌وقت نه برای پدر و مادرم و نه برای من تجارت نبوده‌، گفت: این را حتی در پذیرش هنرجویان می‌توانیم رصد کنیم. در این راه تلاش کردیم مبلغ آموزش را با نگاه منطقی در قیاس با بسیاری آموزشگاه‌ها پایین‌تر نگه داریم و در کنار آن از لطف اساتید بنام عرصه تئاتر کشورمان به دلیل وامداری آن‌ها نسبت به شاگردی هنرمندی چون حمید سمندریان بهره خواهیم برد.

راه‌اندازی موزه، گالری و سالن اجرای عمومی برنامه‌های بعدی آکادمی است

سمندریان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌ بر دیگر اقدامات برای توسعه فعالیت‌های آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان گفت: بنا به رایزنی‌هایی که با مسئولان و نهادهای فرهنگی همچنین دوستان و ارادتمندان حمید سمندریان داشتیم گام بعدی ما توسعه ساختاری در حوزه آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان است تا بتوانیم به واسطه یک ساختمان دیگر بخش‌های آموزشی خود را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم ایجاد موزه حمید سمندریان را نیز در دستور کار فعالیت‌های خود بعد از توسعه ساختاری آکادمی قرا دهیم و برای تک‌تک آن‌ها برنامه‌ریزی داریم. اما هیچ‌گاه بنا به توصیه و سفارش پدرم، کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد.

نام، هنر و اعتبار حمید سمندریان اجازه عقبگرد به ما نمی‌دهد

شیوا حضرتی همسر کاوه سمندریان و مدیر بازاریابی، تبلیغات و روابط‌عمومی آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان نیز در این نشست با اشاره به آنکه نام و اعتبار حمید سمندریان مهم‌ترین دلیل ما برای حفظ کیفیت و ارتقای آن در حوزه آموزش و معرفی هنرجویان به بدنه فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتر استخاطرنشان کرد: حتی اگر بخواهیم نمی‌توانیم در حوزه آموزش از آن چارچوب‌ها، قوانین و مختصاتی که زنده‌نام حمید سمندریان در حوزه آموزش هنرهای نمایشی و استانداردهایی که برای هنرجویان داشت گامی به عقب برداریم. برهمین اساس تلاش می‌کنیم همواره در راستای توسعه استانداردهای خود نهایت تلاشمان را به کار ببریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای توسعه ساختاری آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان هم‌زمان با رایزنی‌هایی که در دست اقدام است تلاش می‌کنیم اگر بنا باشد سالنی برای اجرای عمومی، یا  گالری و موزه‌ای به نام زنده‌یادان حمید سمندریان و هما روستا احداث کنیم، ابتدا گام خود را در حوزه آموزش محکم برداریم و در ادامه راه به چنین مواردی بیندیشیم.

1 دیدگاه

  • بعد از فوت استاد سمندریان و خانم روستا، مدیریت آکادمی سمندریان به حق به استاد حمید لبخنده سپرده شد و ایشون سالها عمر شریفشان را بی هیچ چشمداشتی وقف زنده نگه داشتن نام استاد سمندریان و ارزشهای ایشان کردند. تلاش و تاکیدشون بر پرورش هنرمندان باپشتکار و با اخلاق و حمایت از هنرجو بود و هرگز نگاه مادی گرایانه به آکادمی نداشتند، چون عاشق آکادمی و هنرجوها بودند و حامی و مشوق اصلی هنرجوها در آکادمی.
    متاسفانه پیش از فوت استاد لبخنده اتفاقاتی افتاد که ایشون بخاطر پایبندی به ارزشهای انسانی و اخلاقی و نام نیک استاد سمندریان، برخلاف میل باطنیشون با دلشکستگی آکادمی را ترک کردند چون نمیخواستند به خواسته هایی تن دهند که آکادمی را از مسیر روشن و درستش که از هنرجو و هنر اصیل و هنرمند متعهد حمایت میکرد و برای حفظ و ایجادش زحمت زیادی کشیده بوند دور میکرد.
    یاد و نام نیکشان در قلبهایی که ایشان و خوبی ها و مهربانی هایشان را میشناسند تا ابد زنده خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *