18:33

محمدمهدی اسماعیلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم معرفی شده است.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ در کبودرآهنگ همدان است. وی از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران است.
اسماعیلی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه شهید مطهری تهران آغاز و در رشته حقوق مدرک کارشناسی دریافت کرد. دکتر اسماعیلی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته روابط‌ بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، عضویت هیأت علمی دانشگاه تهران و همچنین مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران از سایر سوابق علمی ایشان است که می توان به آن اشاره کرد.
اسماعیلی از فعالین فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمی نخبۀ جبهۀ انقلاب است؛ دکتر اسماعیلی فعالیت‌های فرهنگی جدی خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چند نشریۀ فرهنگی‌اجتماعی در دهۀ هفتاد آغاز کرده است؛ وی از جملۀ مدیران تحول‌گرای راهبردی سازمان صداوسیما در جایگاه‌های مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکز افکارسنجی سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانۀ سازمان صداوسیما به عنوان یک ساختار فرهنگی‌ اجتماعی پویا و نویدبخش تحول رادیو و تلویزیون بوده است.
اسماعیلی بعد از سال‌ها فعالیت فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای، در دولت‌ نهم به‌ عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و سپس در دولت دهم به‌ عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد. راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی در استان اصفهان، سازماندهی و پیشتیبانی از اهالی فرهنگ، تشکل‌ها، مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری از جملۀ مهم‌ترین اقدامات او در دورۀ مسئولیت در استانداری اصفهان بود؛ الگوی اقدامات فرهنگی‌، هنری این معاونت در همان سال به‌عنوان سند الگوی فعالیت‌های فرهنگی‎هنری و اجتماعی در وزارت کشور تدوین و به همۀ استان‌های کشور ابلاغ شد؛ مهدی اسماعیلی جزو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در زمان وزارت دکتر صفارهرندی و عضو هیئـت مؤسس مؤسسات فرهنگی مهم و پویایی چون مؤسسۀ طلوع حق، مؤسسات پایش و افکارسنجی فرهنگی‌اجتماعی و مراکز رسانه‌ای مؤثری بوده است.
در زمان تولیت آیت الله رئیسی در آستان قدس رضوی، دکتر اسماعیلی به‌ عنوان مشاور فرهنگی همچنین رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس فعالیت‌های فرهنگی خود را ادامه داد. با انتخاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به‌ عنوان رئیس قوۀ قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب، اسماعیلی به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه و همچنین نمایندۀ ایشان در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد.
تسلط محمد مهدی اسماعیلی بر منظومۀ فکری فرهنگی و سیاسی مقام معظم رهبری وی را به چهره‌ای آشنا در هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های فرهنگی جبهۀ انقلاب همچنین در بین اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور تبدیل کرده است. به‌طوری که با طراحی و برگزاری بیش از هفتاد دورۀ کارگاه‌های دانش‌افزایی برای اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در طول این سال‌ها و در جمع‌های مختلف جوانان از جمله در اردوها، نشست‌ها و همایش‌های دانشگاه‌ها، با بیش از صدها مقالۀ علمی و سخنرانی‌های مختلف نقش بسزایی در تبیین مبانی گفتمان فرهنگی‌، فکری و سیاسی انقلاب اسلامی، حضرت امام ره و مقام معظم رهبری داشته است.
معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از سیصد اثر مهم در حوزۀ تاریخ با کادرسازی و به‌کارگیری از ظرفیت‌های اهالی پژوهش و قلم، راه‌اندازی همایش‌های چندگانه و اثرگذار مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی در حوزۀ کتاب و ادبیات، عضو هیئت مؤسس و شورای سیاست‌گذاری جایزۀ ادبی شهید اندرزگو، مشاور عالی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همچنین تألیف چندین اثر روایی‌تاریخی، پژوهشی و سیاسی و نگارش مقالات فکری، فرهنگی و سیاسی بسیاری، از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و فکری دکتر محمدمهدی اسماعیلی در طول این سال‌ها بوده است.
از جمله سوابق دکتر اسماعیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوابق اجرایی-فرهنگی
معاون فرهنگی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری دولت نهم
مدیر کل نظارت سیمای صدا و سیما
مدیر کل برنامه ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما
مؤسس قرارگاه فرهنگی استان اصفهان
معاون سیاسی، امنیتی و فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان

مسئولیت های علمی
معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
رئیس پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی با حکم آیت الله رئیسی
مدیر گروه جامعه شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
مدیرمسئول فصلنامه جستارهای انقلاب اسلامی
سردبیر نشریه برداشت اول مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری
سوابق عضویت در مجامع و شوراهای فرهنگی
عضو شورای پژوهشی مرکز موسیقی صدا و سیما
دبیر شورای تحقیقات سازمان صدا و سیما
نماینده سازمان صدا و سیما در شورای هنر
نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان
رئیس کارگروه فرهنگی شورای برنامه ریزی توسعه اصفهان
رئیس کارگروه خانواده شورای برنامه ریزی توسعه اصفهان

اهم کتب
اندیشۀ سیاسی آیت الله خامنه ای
اگر پهلوی ادامه می یافت
رجال ایرانی قرن چهاردهم
جنگ جهانی علیه سوریه


اهم مقالات علمی

بررسی انتقادی دگردیسی «حجاب چادر» در بازنمایی تلویزیونی: مطالعه معناشناختی دو سریال «آخرین گناه» و «بی صدا فریاد کن»
شناسایی پیشایندها و پسایندهای سیاست‌گذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین
تأملی در جریان نوسلفی‌ها؛ محمد العریفی و تأثیر خطابه در نفوذ آراء
تعامل جنبش های اصلاحی جهان اسلام؛ اخوان‌المسلمین و نهضت اسلامی ایران از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۹
عدالت، عقلانیت و معنویت سه ضلع حکمرانی در تفکر رهبر معظم انقلاب
عقلانیت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خامنه ای
تحولات استراتژیک فرهنگ و مدیریت در فرایند جهانی شدن
تأثیر جهانی شدن بر تحولات فرهنگی در کشورهای منطقه خلیج فارس
مبانی اندیشه ای در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر سیرۀ علمی و عملی امام خمینی (ره)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *