11:53

فیلم‌هایی چون «سکوت بره‌ها»، «اتاق» و «تل ماسه» از بهترین اقتباس‌های سینمایی هستند که موفق شدند دو رسانه هنری ادبیات و سینما را به بهترین شکل ممکن به هم پیوند بزنند.

به گزارش ایرنا، اقتباس سینمایی پلی جذاب میان دو رسانه هنری مختلف است و روشی محبوب برای جذب مخاطب و معرفی نویسندگان کمتر شناخته شده به خوانندگان. این سبک از فیلمسازی همچنین روشی آسان برای نگارش فیلمنامه‌های موفق است. هرچه باشد، خوانندگان علاقه دارند نسخه هالیوودی داستان‌های موردعلاقشان را تماشا کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی مووی وب در مطلبی بهترین اقباس‌های سینمایی تاریخ سینما را معرفی کرده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

تل‌ماسه (۲۰۲۱)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

تل‌ماسه یک مجموعه علمی تخیلی است که در سال ۱۹۶۵ به قلم فرانک هربرت، نویسنده آمریکایی، منتشر شد. این فیلم بارها سوژه اقتباس‌های سینمایی قرار گرفته است. جدیدترین مورد از این اقتباس‌ها در سال ۲۰۲۱ با بازی تیموتی شالامه و کارگردانی دنی ویلنوو روی پرده رفت. این فیلم در بین دیگر اقتباس‌ها، بهترین و مثبت‌ترین نقدها را دریافت کرده است. تل ماسه دنی ویلنوو تنها نیمه اول رمان هربرت را جلوی دوربین برد و حالا تماشاگران بی صبرانه در انتظار نیمه دوم داستان هستند. دنباله تل ماسه اواخر سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد.

درخشش (۱۹۸۰)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

فیلم درخشش که براساس رمانی از استیون کینگ ساخته شد، یکی از چند اقتباس سینمایی از رمان‌های کینگ است که راه را برای ژانر وحشت مدرن هموار کرد. این فیلم که به کارگردانی استنلی کوبریک و بازی جک نیکلسون، شلی دووال و اسکتمن کراترز در سال ۱۹۸۰ روی پرده سینماها رفت و نقدهای خوبی گرفت. این فیلم در عرض چند سال طرفداران پروپاقرص خود را پیدا کرد اما کینگ با وجود اعتراف به قدرت کارگردانی کوبریک از طرفداران این فیلم نبود و می‌گفت نتوانسته انتظاراتش را برآورده کند. بی علاقگی سلطان وحشت به فیلم درخشش باعث شد در سال ۱۹۹۷ شخصا برای ساخت یک مینی سریال از داستانش آستین بالا بزند.

دفترچه امیدبخش (۲۰۱۲)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

فیلم دفترچه امیدبخش براساس رمانی از متیو کوییک به کارگردانی دیوید او. راسل ساخته و در سال ۲۰۱۲ اکران شد. این فیلم که یکی از فیلم‌های راسل در دوران اوج کار کارگردانی او بود، نقدهای مثبتی گرفت و به دلیل بازی خوب جنیفر لارنس و بردلی کوپر مورد تحسین قرار گرفت. از آنجایی که حق اقتباس این کتاب قبل از چاپ آن خریداری شده بود بنابراین ساخت فیلم به محض انتشار کتاب آغاز شد. راسل بیش از ۲۰ بار فیلمنامه این اثر را بازنویسی کرد بنابراین اختلافات قابل توجهی بین رمان و فیلم وجود دارد.

اتاق (۲۰۱۵)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

فیلم اتاق براساس رمانی محبوب به همین نام از اما دون اهو، در سال ۲۰۱۵ روی پرده رفت و با اقبال تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شد. این فیلم به کارگردانی لنی آبراهامسون و بازی بری لارسون ساخته شد و فیلمنامه آن قبل از چاپ رمان توسط خود دون اهو نوشته شده بود. نویسنده درخواست چند کارگردان برای اقتباس سینمایی اثرش را رد کرده بود تا این که آبراهامسون نامه‌ای ۱۰ صفحه ای در تحسین کتاب اتاق و تمایل خود برای اقتباس سینمایی آن برای او فرستاد. دون اهو پس از آن که با آبراهامسون روی فیلمنامه اتاق کار کرد، نقش مدیر اجرایی تولید را نیز برعهده گرفت تا انسجام داستانش را حفظ کند. فیلم اتاق به یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ تبدیل شد و چهار نامزدی برای جوایز اسکار به دست آورد.

من را با نامت صدا کن (۲۰۱۷)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

فیلم من را با نامت صدا کن به کارگردانی لوکا گوادانینو با بازی تیموتی شالامه و آرمی همر در سال ۲۰۱۷ اکران شد. این فیلم براساس رمانی از آندره آسیمن ساخته شده است که در سال ۲۰۰۷ به بازار کتاب آمد. پیتر اسپیرز و هاوارد روزنمن، تهیه کنندگان این فیلم، نسخه اولیه رمان آسیمان را قبل از چاپ آن خواندند و فورا برای خرید حق اقتباس آن اقدام کردند. پس از سالها کار، این فیلم بالاخره به سرانجام رسید و به محض اکران با تحسین منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد. آسیمن حتی اعتراف کرد که فیلمنامه این کار از خود رمان هم بهتر شد.

سکوت بره‌ها (۱۹۹۱)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

سکوت بره‌ها یک فیلم روانشناختی ترسناک است که در سال ۱۹۹۱ به کارگردانی جاناتان دم و بازی جودی فاستر و کلاریس استارلینگ براساس رمانی از توماس هریس ساخته و اکران شد. برای این فیلم که به عنوان یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما شناخته می شود، تاکنون یک دنباله و دو پیش درآمد ساخته شده است. فیلمنامه‌نویس این فیلم، تد تالی، از این که فیلمبرداری کار با چه سرعتی پس از نوشتن اولین پیشنویس فیلمنامه آغاز شد، غافلگیر شده بود. این فیلم پس از اکران رفته رفته محبوبیت پیدا کرد و به یک باره با موج تحسین و تمجید منتقدان و تماشاگران روبه‌رو شد.

اینک آخرالزمان (۱۹۷۹)

نگاهی به بهترین اقتباس‌های سینمایی تاریخ

فیلم اینک آخرالزمان در سال ۱۹۷۹ به عنوان فیلمی ناتمام با الهام از رمان دل تاریکی جوزف کنراد اکران شد. در زمان اکران این فیلم، باورها برای این بود که هیچکس نمی‌تواند رمان کنراد را به یک اقتباس سینمایی درست و درمان تبدیل کند. این چالشی بود که جان میلیوس، فیلمنامه نویس آمریکایی، تصمیم گرفت به جان بخرد.

فیلم اینک آخرالزمان به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و بازی مارتین شین و مارلون براندو ساخته شد. این فیلم با رمان کنراد تفاوت‌های فاحشی دارد و ماجراهای آن به جای آفریقای قرن نوزدهم در جریان جنگ ویتنام می‌گذرد با این حال درون مایه داستان دست نخورده باقی مانده و جوری به آن پرداخته شده که مخاطبان مدرن بتواند با داستان ارتباط بیشتری برقرار کنند. وقتی این فیلم سرانجام تکمیل شد، تحسین و تمجیدها از آن بیشتر شد و امروز از طرف منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما معرفی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *