8:45

حدود ۲۲ سال پیش در چنین روزهایی بود که عالم هنر جلیل ضیاء‌پور که به‌ عنوان «پدر نقاشی مدرن ایران» شناخته می‌شود را برای همیشه از دست داد. به مناسبت سالروز درگذشت این هنرمند نگاهی به تابلوهای نقاشی‌هایش خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، هر هنرمند شیوه‌ای در خلق اثر دارد که به‌عنوان سبک شخصی او شناخته می‌شود. عده‌ای شیوه‌هایی شبیه به هم را در پیش می‌گیرند که همین باعث می‌شود تا آنان پیرو یک سبک مشترک باشند.

جلیل ضیاء‌پور اما به دلیل داشتن یک شیوه‌ی شخصی و به دور از تقلید به‌عنوان پدر نقاشی مدرن ایران شناخته می‌شود. آثار این هنرمند به دلیل دارا بودن مضامین اصیل ایرانی، ساده‌سازی در فیگورها، پای‌بندی به سطوح سنتی به همراه خطوط هندسی، آگاهی بر ترکیب‌بندی و به طور کلی شیوه‌ی خاص نقاشی‌اش معروف است.

نقاشی‌های جلیل ضیاءپور دارای شیوه‌ای شخصی است و به دور از تقلید، که به اذعان بزرگان این رشته از هنر هر کدام نه تنها پشتوانه ملی فرهنگی، بلکه ثروت ملی محسوب می‌شود.

جلیل ضیاءپور به دلیل استفاده از اشکال هندسی و هنر تزئینی که برگرفته از دست‌مایه‌های ایرانی است و نیز تقسیم‌بندی‌هایی که به روش کوبیسم انجام داده و برای نخستین بار طرح نوینی را در هنر مدرن ایران رقم زده است، به عنوان پدر هنر نقاشی ایران مشهور است.
در ادامه تعدادی از تابلوهای این هنرمند را مشاهده خواهید کرد که در سایت رسمی جلیل ضیاء‌پور قرار دارند.

نگاهی به آثار پدر نقاشی مدرن ایران

نگاهی به آثار پدر نقاشی مدرن ایران

 

نگاهی به آثار پدر نقاشی مدرن ایران

 

نگاهی به آثار پدر نقاشی مدرن ایران

 

نگاهی به آثار پدر نقاشی مدرن ایران

 

نگاهی به آثار پدر نقاشی مدرن ایران

جلیل ضیاء‌پور یکی از مهم‌ترین نقاشان معاصر ایران بود که تلاش‌های قابل توجهی در زمینه مبارزه با مقلدان شیوه‌های گذشته، مدرنیست‌های بی‌ریشه برگشته از خارج، واپس‌گرایان توده‌ای و پی‌گیران روش کهنه اروپایی کرد.

نگاهی به نقاشی‌های این هنرمند نشان می‌دهد که هنر نقاشی وقتی که آگاهانه و در عین حال به ‌صورت علمی و با دانش در خدمت نقاش باشد، می‌تواند ضمن حفظ فرهنگ و نشان دادن زیبایی‌ها و قابلیت‌های آن، رنگی از روزگار و نشانی از تجدد و نو بودن را به همراه خود داشته باشد.

این هنرمند سه‌شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۷۸، در سن ۷۹ سالگی در تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *