19:26

مدتی است که سرویس‌های نمایش آنلاین در ایران، انیمیشن‌ها و آثاری نامناسب را در پلتفرم‌های خود قرار می‌دهند که در دسترس سنین مختلف قرار دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سال‌های اخیر انیمیشن‌های غربی زیادی به صورت سریالی یا سینمایی منتشر شده اند که مروج خشونت و یا مسائل غیراخلاقی دیگری از جمله همجنسگرایی بوده اند. انیمیشن‌هایی که در قالبی کودکانه سعی در آسیب به قشر کودک جوامع داشته اند. البته آثاری هم هستند که به صورت انیمیشنی ساخته شده اند، اما موضوعات و محتوای آن‌ها کاملا مخصوص بزرگسالان است. مدتی است که سرویس‌های نمایش آنلاین در ایران هم شروع به انتشار محصولات آمریکایی در پلتفرم‌های خود کرده اند.
«خانه بزرگ»، «خانه پر سر وصدا»، «ریک و مورتی» و «عشق، مرگ، ربات ها» نمونه آثاری هستند که بر خلاف قالب کارتونی و انیمیشنی محتوایی مربوط به بزرگسالان دارند و تماشای آن‌ها برای کودکان اصلا مناسب نیست. با این حال سرویس‌های نمایش آنلاین، این آثار را به طور کامل در پلتفرم خود در دسترس قرار داده اند و تنها به ذکر محدوده سنی این آثار بسنده کرده اند. اما شیوه نمایش این آثار در آمریکا چگونه است؟
در ایالات متحده، انجمن تصاویر متحرک آمریکا از سیستم درجه بندی برای آثار سینمایی استفاده می‌کند. در این درجه بندی، آثار به پنج دسته تقسیم شده اند که از درجه عمومی تا ممنوعیت کامل برای سنین زیر ۱۷ سال متفاوت است، اما این درجه بندی تنها مخصوص آثار سینمایی نیست و محصولات شبکه‌های تلویزیونی نیز در شش درجه مختلف طبقه بندی می‌شوند. این رتبه‌بندی خانواده‌ها را راهنمایی می‌کند تا به راحتی برنامه‌های مناسب افراد خانواده خود را انتخاب کنند. سرگرمی‌های دیگری مثل بازی‌های یارانه‌ای و حتی موسیقی نیز چنین درجه بندی‌هایی دارند.
به طور خاص به انیمیشن سریالی «عشق، مرگ، ربات ها» اشاره می‌کنیم که هر قسمت آن داستانی مجزا دارد. یکی از قسمت‌های این انیمیشن لحظاتی دارد که ترویج همجنسگرایی است. در صفحه IMDb مربوط به این سریال به تفکیک کشورها، رده سنی لازم برای تماشای سریال آورده شده که بیشتر آن‌ها بالای ۱۸ سال را توصیه کرده اند. آمریکا نیز به عنوان کشور تولیدکننده این اثر، بالاترین درجه موجود آثار تلویزیونی را برای این سریال در نظر گرفته. همینطور به نکاتی که می‌تواند برای کودکان آسیب زننده باشد به تفکیک موضوعات به والدین گوشزد شده است. این در حالی است که این آثار در پلتفرم‌های ایرانی می‌تواند در دسترس کودکان در هر سن و سالی قرار بگیرند.
مورد دیگر انیمیشن «ریک و مورتی» است که از شبکه «ادالت سویم» آمریکا پخش می‌شود و همانطور که از نام شبکه پیداست مختص به بزرگسالان است. در صفحه مرتبط با این سریال در IMDb علاوه بر ذکر محدودیت‌های بالای سنی، لیست بلند بالایی به عنوان راهنمای والدین آورده شده و به نکاتی از جمله خشونت که تماشای آن می‌تواند به کودکان آسیب بزند اشاره کرده است. این سریال هم به طور کامل در پلتفرم‌های ایرانی در دسترس قرار دارد.
با کنار هم گذاشتن این مسائل می‌بینیم که حتی کشور‌های تولید کننده این آثار به مخاطبان خود قبل از تماشا کردنشان هشدار‌های لازم را می‌دهند و محدودیت‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده اند و راه پیدا کردن این سریال‌ها و آثار سینمایی به پلتفرم‌های ایرانی بدون هیچ نظارتی جای تعجب دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *