19:24

تابلوی جدید خیابان عاطفی سابق در تهران حاوی نام استاد نجف دریابندری که با تصمیم شورای شهر تهران در خرداد ماه سال جاری تغییر یافته بود، بعد از دوماه تعویض شد.

اعضای شورای پیشین شهر تهران در ۳۰ خرداد سال جاری (۱۴۰۰) و در طی سیصدوسومین جلسه شورای شهر تهران بررسی صورت‌جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران را در دستور کار خود قرار دادند و نام تعدادی از معابر عمومی تهران را به نام شهدا و نیز بزرگانی از عرصه فرهنگ و هنر از جمله نجف دریابندری، نویسنده و مترجم نامدار ایران زمین تغییر دادند؛ اما تعویض تابلوی خیابان استاد نجف دریابندری تا چند روز پیش انجام نشده بود که بالاخره این اقدام رقم خورد و نام یکی از بهترین مترجمان ایران بر این تابلو نشانده شد.

نام نجف دریابندری بر خیابانی در تهران نشست

نجف دریابندری، مترجم و نویسنده در روز نخست شهریور ۱۳۰۸ در آبادان به دنیا آمد. آشنایی با ابراهیم گلستان و حضور در گعده‌های نویسندگان و شاعران در تهران او را به ترجمه آثار بزرگ ادبیات جهان از جمله وداع با اسلحه و پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی سوق داد. او در رژیم پهلوی سال ها را به دلیل فعالیت‌های سیاسی در زندان و تبعید گذراند. پس از این دوره تمام فعالیت های او به ترجمه آثار مهم جهان گذشت. در کارنامه او انبوهی از ترجمه های درخشان از کتاب های ادبی و رمان به چشم می‌خورد. نوشتن کتاب مستطاب آشپزی که با همکاری همسر خود، زنده یاد فهیمه راستکار انجام شد، نام او را نزد مخاطبان اهل کتاب بلندتر ساخت. دریابندری در روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در تهران درگذشت.

خیابان استاد نجف دریابندری (عاطفی غربی سابق) در منطقه ۳ تهران حدفاصل خیابان ولیعصر و نلسون ماندلا  قرار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *