10:35

یک پژوهشگر موسیقی درباره راه هایی که به ادامه جریان صحیح موسیقی در کشور در ایام سوگواری و مناسبت های مذهبی می‌انجامد، گفت: قبلا طی طرحی بیان کرده بودیم که می‌توان در ایام سوگواری بجز مداحی، خیلی از نوحه‌ها و نغمات مذهبی را همراه با سازهایی همچون ترومپت، دهل، نی و دمام که در این نوع مناسبت‌ها استفاده می‌شوند و البته سازهای ایرانی اجرا کرد. همچنین می‌توان با استفاده از موسیقی‌ الکترونیک، فضاسازی‌هایی مناسب محرم و عزا خلق و اجرا کرد.
متین رضوانپور ـ پژوهش‌گر موسیقی و خواننده موسیقی آیینی ـ که کارهایی را در زمینه موسیقی مذهبی هم دارد، در گفت وگویی با ایسنا خاطرنشان کرد: در طرح پیشنهادی ما همچنین عنوان شده بود که در ایام سوگواری، کنسرت‌های مذهبی مانند سوگواره‌ها را با حضور اقوام ایرانی که انواع و اقسام نغمات مذهبی را همراه با ساز می‌نوازند، مویه خوانی دارند و یا همچون بختیاری‌ها کرنا و دهل می‌نوازند، برگزار شود.
ولی این پژوهشگر موسیقی در ادامه می‌گوید که باوجود پیشنهادها و راه‌حل‌های مختلفی که برای ادامه جریان برگزاری کنسرت در این سال‌ها ارائه شده، اما چندان به آنها عمل نشده مگر در حد چند جشنواره. اگرچه که اگر حمایت صورت بگیرد، حتی می‌توانیم کنسرت‌های مذهبی توسط خواننده‌های پاپ داشته باشیم.
رضوان‌پور تصریح می‌کند: اگر این راه‌حل‌ها به مرحله اجرا برسند، از آنجایی که بحث امام حسین (ع) از همه مقولات جداست و همه، چه خواننده باشند، چه مداح امام (ع)، چه در داخل کشور و چه خارج از کشور باشند، امام حسین (ع) را دوست دارند، از این موضوع استقبال خواهد شد.
از او سوال می‌کنیم که با توجه به تعداد بالای تولید آثار موسیقی مذهبی و البته انتقادهایی که به کیفیت آنها وارد می شود، آیا ساخت کارهای کمتر ولی باکیفیت و تاثیرگذارتر می تواند در این حوزه راهگشا باشد؟ که پاسخ می‌دهد: کنترل این امر به علت درگیر بودن بخش زیادی از جامعه با آن، کار سختی است و اصلا دست ما نیست. باید عموم مردم را هم در نظر گرفت؛ بخشی از جامعه مداحی‌ها و نوحه‌های کنونی را دوست دارند و نباید آنها را محروم کرد، به شرط اینکه کارها باکیفیت باشند. ولی مسئله مهم این است که در کنار مداحی‌های فعلی، کارهای سنتی و نواحی هم ساخته و اجرا شود تا مردم حق انتخاب داشته باشند و باتوجه به سلیقه خود انتخاب کنند.

او ادامه می‌دهد: البته باید این مسئله را هم در نظر گرفت که تعداد افرادی که امروز کارهای مذهبی و یا سفارشی می‌سازند زیاد است و نمی‌توان آنها را مجبور کرد که کم کار کنند؛ گرچه که ممکن است اگر ۱۰ نفر در این زمینه آلبومی منتشر کنند، از بین آنها تنها یک نفر خوب کار کرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *