17:38

کارگردان «هایلایت» گفت: اتخاذ سیاست‌های متناسب با جبران خسارات کرونا باید اولویت سازمان سینمایی در دولت سیزدهم باشد.
اصغر نعیمی، نویسنده، کارگردان، منتقد و از اهالی مطبوعات در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهمترین اولویت‌ها و اقدامات رئیس جدید سازمان سینمایی اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی که نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا به دلیل پاندمی کرونا به وجود آمده است، اصلی‌ترین وظیفه‌ رئیس جدید سازمان سینمایی، رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان و فیلمسازان است؛ از سینماگرانی که در عرصه تولید مشغول به کار هستند تا دست‌اندرکارانی که در عرصه پخش و کارکنانی که در سالن‌های سینما فعال بوده‌اند و به خاطر کرونا بیکار شدند.

وی تأکید کرد: البته توجه به این مسئله تنها منحصر به سازمان سینمایی نیست. هر مدیری در جمهوری اسلامی باید جبران خسارات وارده از ویروس کرونا را مدنظر خود قرار دهد و طراحی هر برنامه‌ای بدون در نظر گرفتن خسارت این بیماری مهلک، از واقع‌بینی و مفهوم به دور است. توجه به جبران آسیب‌هایی که کرونا به اهالی سینما وارد کرده، برنامه‌ای ضروری است که رئیس سازمان سینمایی باید در اولین قدم آن را در دستور کار خود قرار دهد.
کارگردان فیلم سینمایی «هایلایت»، در ادامه بر لزوم اعتمادسازی میان مدیران و سینماگران تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایطی که سازمان سینمایی در دوره قبل داشته، شکاف و بی‌اعتمادی میان مدیران سینمایی و سینماگران به وجود آمده است. شاید بتوان گفت که یکی دیگر از مهمترین مسائلی که رئیس سازمان سینمایی باید مدنظر خود قرار دهد، پر کردن این شکاف و ایجاد و احیای اعتماد متقابل بین سینماگران و مجموعه مدیریت سینمایی است.
وی همچنین اضافه کرد: در دولت جدید نیازمند مدیرانی هستیم که نگاه بازتری نسبت به مسائل داشته باشند. به خصوص در زمینه‌های نظارتی باید اعتماد بیشتری به هنرمندان شود. در دولت قبلی چندان شاهد این اعتماد نبودیم؛ بنابراین یک جدایی بین اهالی سینما و مدیران سینمایی به وجود آمد. مدیران سینمایی در وهله اول باید این وفاق و همدلی را بین مجموعه سیاستگذاران سینمایی و اهالی سینما به وجود آورند.
نعیمی اظهار کرد: دلیل اصلی این بی‌اعتمادی ضعف مدیران سازمان سینمایی و مداخله نهادهای خارج از سینما و تأثیر نهادن روی تصمیماتی است که اتخاذ شده و به مرور و در نتیجه این تصمیمات، هویت و در واقع منش اهالی سینما تضعیف شده است. در دوره قبل سازوکار‌های نظارتی به جای اینکه در جهت ایجاد اعتماد و برون‌سپاری به صنوف باشد، بیشتر به سمت یک فضای نظارتی و کنترلی پیش رفت.
کارگردان سریال «یاور» تصریح کرد: هر زمان کنترل و نظارت روی سینماگران بیشتر شود، نشان دهنده این است که مدیران سینمایی اعتماد لازم را به سینماگران ندارند و تلاش می‌کنند از طریق کنترل، دیدگاه‌های خودشان را پیش ببرند و تحمیل کنند.

نعیمی در پایان اظهار کرد: شخصاً انتظار دارم که سازمان سینمایی هم به سینماگران اعتماد بیشتری داشته باشد و هم در جهت ایجاد و اجرای عدالت در تمام زمینه‌های فیلمسازی حرکت کند. این اصلی‌ترین دغدغه است؛ اما همانطور که پیش‌تر گفتم مهمترین اقدامی که فوراً باید چاره‌اندیشی شود، اتخاد سیاست‌های متناسب با جبران خسارت‌های کرونا و آسیب‌هایی است که این عارضه به تک تک اهالی سینما زده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *