9:25

گرافیتی که تا مدتها به عنوان وندالیسم و یا رفتاری بزهکارانه از آن یاد می‌شد، امروزه به عنوان هنری قابل احترام درک شده و هنرمندان بسیاری در سال‌های اخیر، به مدد این هنر اعتراض خود را در خیابان‌ها به گوش جهان رسانده‌اند.

به گزارش ایسنا، گرافیتی در عین حال که می‌تواند به عنوان یک رفتار ضد اجتماعی شناخته شود، اما همچنان می‌تواند به عنوان یک هنر بیانی نیز درک شود. گرافیتی به مثابه یک هنر مدت زمان کمی است که ظهور پیدا کرده و تنها ۳۰ سال است که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش حاضر شرحی است از نمادین‌ترین آثار هنری گرافیتی که در خیابان‌های سراسر جهان ظاهر شده‌اند.

غول بوستون
«غول بوستون» که یک اثر گرافیتی محسوب می‌شود، در پارک میدان دیویی در بوستون واقع شده است. این اثر که توسط دو برادر دوقلو ـ اوتاویو و گوستاوو پاندولفو ـ از کشور برزیل خلق شده است، قطعه‌ای موقتی بود که به عنوان بخشی از نمایشگاهی برای موسسه هنرهای معاصر بوستون ساخته شد.
این اثر گرافیتی عظیم ۷۰فوت مربع را به خود اختصاص داده است و شخصیت بزرگ و زرد رنگی را به تصویر می‌کشد که به نظر می‌رسد خود را بین ساختمان‌هایی که او را احاطه کرده‌اند، قرار داده است. برادران پاندولفو که با نام Os Gemeos شناخته می‌شوند، به طرز ماهرانه‌ای منحنی‌های بوم غیر متعارف خود را به تصویر می‌کشند و اگرچه این اثر آنان جنجال‌هایی را برانگیخت، اما فوق‌العاده محبوب بود.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«غول بوستون»

اقوام
اثر گرافیتی «اقوام» توسط ادواردو کبری در سال ۲۰۱۶ خلق شده است. این اثر که در ناحیه بندری شهر ریودوژانیرو در برزیل واقع شده، برای المپیک ۲۰۱۶ ریو خلق شده است. این شاهکار که خلق آن حدود دو ماه زمان برده است، مساحتی نزدیک به ۳۰۰۰۰ فوت مربع (هر فوت معادل است با سی و نیم (۳۰.۵) سانتی متر) را پوشش می‌دهد و در واقع رکورد جهانی گینس را برای بزرگترین هنر گرافیتی در جهان شکسته است.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«اقوام»

بنفش باید حکومت کند
«بنفش باید حکومت کند» نام اثر گرافیتی متعلق به شپرد فیری است که در سال ۲۰۱۴ خلق شده است. این اثر گرافیتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد، برای یادآوری بیست و پنجمین سالگرد چیزی که بعداً اعتراض باران بنفش برای جنبش ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی نامیده شد، ایجاد شد.
این قطعه با ارتفاع ۱۰ طبقه و بیش از ۲۰۰۰ فوت مربع، مشرف بر پل نلسون ماندلا است.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«بنفش باید حکومت کند»

نقاشی‌های دیواری فیس‌بوک
دیوید چو در سال ۲۰۰۵ «نقاشی‌های دیواری فیس‌بوک» را خلق کرد. این اثر گرافیتی که در دفتر مرکزی فیس‌بوک در کالیفرنیا قرار دارد، به درخواست رییس اصلی فیس‌بوک خلق شده است.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«نقاشی‌های دیواری فیس‌بوک»

توتوموندو
«توتوموندو» یک اثر گرافیتی است که در سال ۱۹۸۹ توسط کیت هرینگ خلق شد. این اثر که در کشور ایتالیا قرار دارد، دارای چهره‌های نمادینی است که در هم تنیده و به هم پیوسته‌اند تا نماد وحدت و صلح جهانی باشند.ا ین اثر هرینگ همچنین بزرگترین نقاشی دیواری در اروپا محسوب می‌شود که حدود ۱۸۰متر مربع وسعت دارد.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«توتوموندو»

پرتاب‌کننده گل
بنکسی که یک هنرمند تأثیرگذار در حوزه گرافیتی محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۳ «پرتاب‌کننده گل» را خلق کرد. این اثر که در کشور ایتالیا قرار دارد، یک فرد شورشی‌ را به تصویر می‌کشد که آماده است به جای بمب، یک دسته گل پرتاب کند. این تصویر بنکسی به قدری محبوب و شناخته شده است که روی تی‌شرت‌ها به صورت چاپی تکثیر شده و همچنین در کتاب «مجموعه آثار بنکسی» در سال ۲۰۰۵ نیز نمایش داده شده است.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«پرتاب‌کننده گل»

دختر بادکنکی
بنکسی در سال ۲۰۰۲ «دختر بادکنکی» را خلق کرد. این اثر که در لندن واقع شده است، دختر جوانی را نشان می‌دهد که موها و لباس‌هایش به سمت جلو کشیده شده و به سمت بادکنک قلبی شکلی می‌رود که در باد شناور است. در سال ۲۰۱۴، این نقاشی دیواری از مغازه‌ای که در شرق لندن ساخته شده بود حذف شد و به قیمت ۵۰۰۰۰۰ پوند فروخته شد. همچنین در سال ۲۰۱۷، یک نظرسنجی نشان داد که این اثر هنری مورد علاقه مردم بریتانیا است. همه این دستاوردها متعلقق به شخصی است که معروف‌ترین هنرمند گرافیتی کار محسوب می‌شود، هویتی ناشناخته دارد و بیش از هر کس دیگری موانع پیش‌روی این هنر را شکسته است.

معرفی چند نقاشی دیواری معروف در دنیا
«دختر بادکنکی»

* تصاویر این گزارش از وبسایت thecollector برداشته شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *