17:38

جایزه جلال ستاری همزمان با پایان یافتن هشتمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به سه پژوهشگر حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی؛ شامل «پیتر شومان»، «نینا مالیکوا» و «جمشید ملک‌پور»، اهدا شد.
به گزارش ایرنا، دبیر هشتمین سمینار بین‌المللی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عصر امروز (سه شنبه، ۱۶ آذر) در مراسم اختتامیه با اشاره به اینکه سه پژوهشگر براساس نظر هیات داوران برای دریافت جایزه جلال ستاری انتخاب شده‌اند، گفت: از این سه نفر، دو تن خارجی و یک نفر ایرانی است.
حمیدرضا اردلان افزود: پیتر شومان، نینا مالیکوا و جمشید ملک‌پور به عنوان سه پژوهشگر برتر این دوره از جایزه جلال ستاری معرفی شدند و لوح تقدیر و تندیس جشنواره بیستم را دریافت خواهند کرد.
پیتر شومان، اصالتاً آلمانی است و در دوران جوانی و پس از جنگ جهانی دوم به دلیل درگیری‌های میان آلمان و آمریکا سوار کشتی شده و با آن سفر می‌کند. داخل کشتی مردم مهاجر نان می‌پختند و برای اینکه نان‌ها با یکدیگر ادغام نشوند هر خانواده بر روی نان خود مهری می‌زد. این موضوع در ذهن شومان باقی می‌ماند و زمانیکه گروه عروسکی «نان و عروسک» را تشکیل داد، نان را توسعه داده و میان مخاطبان تقسیم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: شومان در ابتدای ورود به آمریکا از وضعیت سرمایه‌داری در آن کشور پرسش می‌کند و در جنگ ویتنام عروسک بزرگی را می‌سازد و به تیر چراغ برق نیویورک آویزان می‌کند و به مردم جهان می‌گوید در جنگ میان ویتنام و آمریکا، ده‌ها مسیحی به صلیب کشیده شدند. این روایت یکی از دلایل توقف جنگ می‌شود و از این رو شومان فعالیت ضدجنگ با تم عدالت‌جویانه را آغاز کرده و توسط یک جریان در فرانسه شناخته می‌شود. او بیش از یک دهه به سراسر اروپا سفر می‌کند و مکتب خود را که عبارت است از ذهن ساده و عامه فهم برای همه مردم را گسترش داده و تئاترهای خود را اجرا می‌کند.
دبیر هشتمین سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی پیتر شومان را یکی از بزرگان تئاتر عروسکی جهان دانست و اظهار کرد: مکتب او در جهان و ایران اشاعه دارد و او همین لحظه نمایش پارسیان اشیل را آماده اجرا در نیویورک داد. شومان ۱۰ سال پیش به دانشگاه هنر در ایران دعوت شد.
اردلان در ادامه از دکتر محمدرضا اصلانی برای اهدای جایزه پیتر شومان به دکتر محمدمنصور فلامکی به نمایندگی از پیتر شومان دعوت کرد و یادآور شد: از آنجا که شومان بیش از ۸۵ سال سن دارد و اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت چندان مناسبی برای سفر نیست، به ایران نیامد.
دبیر هشتمین سمینار بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از نینا مالیکوا به عنوان دومین دریافت‌کننده جایزه جلال ستاری نام برد و تصریح کرد: در روند جنگ جهانی اول بچه‌های بسیاری بی‌خانواده شده و از این رو تعدادی از هنرمندان تئاتر در مهدکودک‌ها جمع شده و با هنر نمایش، کودکان را سرپرستی می‌کردند. این موضوع بسیار مورد توجه سازمان ملل و تشکیلات جهانی قرار گرفت و از این رو یونیما تشکیل شد.
وی افزود: نطفه این جریان در کشور چک بود و نینا مالیکوا روزنامه‌نگار که در حوزه فلسفه تئاتر درس خوانده بود، آخرین نسل این جریان بود. او بسیار خوشنام و محبوب بود و کمک‌های مردمی بسیاری انجام داده بود. مالیکوا پژوهش‌های بسیار درخشانی در حوزه تئاتر دارد.
در ادامه حمیدرضا اردلان با دعوت از قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، جایزه نینا مالیکوا را به خانم جهان آرا به نمایندگی از او اهدا کرد تا به دست مالیکوا برساند. در پایان مراسم نیز حمیدرضا اردلان از دکتر جمشید ملک‌پور به عنوان سومین دریافت‌کننده جایزه جلال ستاری نام برد و آقای ملک‌پور سخنان کوتاهی درباره جلال ستاری ایراد کرد.
جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد. رویدادی که در گام‌های نخستین خود به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه هرسال برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیش‌کسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا و بالا داشته باشد.
این رویداد از دوره دوازدهم خود با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.
بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از چهاردهم تا بیست و یکم آذرماه ۱۴۰۰ خورشیدی به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *