13:16

این روزها خانه هنرمندان اصفهان شاهد حضور نقاش جوانی است که با ترکیب اسکیس بناهای تاریخی اصفهان و عکس‌های آن تصاویر دیدنی را به نمایش گذاشته است.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، نقاشی‌های محمدسجاد حاجی محمدی که شامل اسکیس های تک رنگ و عکس های رنگی است، دو هنر طراحی و عکاسی از ابنیه و مکان‌های تاریخی اصفهان را نشان می دهد. به همین بهانه به گفت‌و‌گو با این هنرمند جوان پرداختیم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کی نقاشی را شروع کردید؟
محمد سجاد حاجی محمدی طراح و نقاش هستم متولد 25آبان 79 در شهرستان دهاقان، درحال حاضر دانشجوی کاردانی رشته عمران در دانشگاه خوارزمی شهررضا هستم و از دوران کودکی خانواده متوجه استعداد بنده در زمینه نقاشی شدند و با ثبت نام در کلاس های متعدد باعث پیشرفت و بیشتر شدن ذوق و علاقه هنری من شدند.
پس از ورود به دوران تحصیل پایه شرایط شرکت در مسابقات مختلف مانند نقاشی کودک و نوجوان برایم فراهم شد و در تمام این مسابقات موفق به کسب مقام اول سطح شهر و شهرستان شدم.

نقاشی حرفه ای را از چه زمانی آغاز کردید؟
از سن ۱۲سالگی در کلاسهای پیشرفته و آکادمیک تحت نظر اساتید متعدد آموزش دیدم و در تمام این دوران بیشترین علاقه من به سبک اسکیس و سیاه قلم بوده است.

انگیزه و هدف شما از کشیدن این آثار چیست؟
انگیزه بنده از ترسیم این آثار به نمایش گذاشتن ابنیه‌ تاریخی با سبکی نو و معرفی مجدد به دنیا با تلفیق دوهنر طراحی و عکاسی می باشد.

چرا ابنیه را برای اسکیس انتخاب کردید؟
ما می‌دانیم که از زمان صفویه تا به امروز، تعداد زیادی طراحی و نقاشی از بناهای ایران ترسیم شده است که می توان به سفرنامه تصویری پاسکال کوست و اوژن فلاندن اشاره کرد، اما ما به تعداد کمی از این آثار دسترسی و شناخت داریم، هدف من این است که اینگونه آثار بیش از پیش معرفی و دیده شوند.
هر بنا نشان دهنده یک تاریخ گویا هست و این بناها پیشینه و هویت ایران و هنرمندان فاخر آن است، درواقع دلیل این انتخاب خاص، منحصر به فرد بودن بناهای تاریخی از هر نظر می باشد و اینکه من به عنوان یک جوان ایرانی سهم خود را در حفظ و انتشار مجدد آن و انتقال به نسل بعدی ایفا کنم. در واقع برای من مهم بود که بتوانم یک جایگزین کوچک باشم برای منابع خارجی.

برای خلق این آثار چقدر زمان صرف شده است؟ کمی از تجربه برگزاری نخستین نمایشگاه بگویید؟ چه مزایا و سختی هایی داشت؟
برای خلق این آثار بیش از یک سال زمان صرف شده است و این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه انفرادی بنده است با هدف نشان دادن سبک نو و به همت حوزه هنری استان اصفهان و شهرداری اصفهان برگزار گردید، بدون شک مشکلات و چالش های متعددی در پیش روی ما به عنوان نخستین نمایشگاه قرار داشت از جمله تامین مالی و اطلاع‌رسانی و.. اما این چالش ها باعث دلسردی ما نشد چون هدف والاتری مد نظر ما بود، با توجه به اینکه خط و نقش فیروزه اولین تجربه نمایشگاهی انفرادی بنده بوده است با کمک عزیزان با تجربه توانستیم به نحوه احسنت این نمایشگاه را برگزار کنیم.
از مزایای این نمایشگاه این بود که منجر به آشنایی با اساتید فاخر و کسب تجربه برای رشد بیشتر و رفع کاستی‌ها برای دوره های بعدی شد.
مطمئنا آینده را باید با تلاش مستمر ساخت و من تمام سعی خودر را می کنم که بتوانم در راهی که قدم برداشته ام و این نهال هنری که کاشته ام، بارور و مستحکم شود و ریشه های هنری آن به سایر فرزندان هنر دوست ایران انتقال یابد.

سخن آخر؟
از هنرمندان عزیز تقاضا دارم که برای دیده شدن زیبایی‌های استان و سایر هنرهای اصفهان که در حال فراموشی است تمام تلاش خود را به کار گیرند و با سبکی خلاقانه این زیبایی‌ها را به دهکده جهانی ارائه دهند تا اصفهان بیش از پیش شناخته شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *