9:51

بانی‌فیلم – بهراد داودی: در سال‌های پیش از انقلاب در دهه ۵۰ به خصوص، یکی از دلخوشی‌های جوانان و نوجوان ورزش دوست، تماشای مسابقات مشت زنی محمدعلی کلی با حریفانش بود؛ مسابقاتی که غالبا در ساعات ۴ یا ۵ امداد به شکل مستقیم از تلویزیون ملی پخش می‌شد.
جدای از علاقمند بودن یا نبودن به ورزش، شاید یکی از دلایل تماشای این مسابقات، مسلمان بودن محمدعلی کلی بود که انگیزه بیدار شدن در صبح زود و تماشای این مسابقات برای ایرانیان بود!
یکی از مهم‌ترین مسابقه‌های کلی، مبارزه او با جورج فورمن بوکسور سنگین وزن آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) در کشور آفریقایی زییر برگزار شد.
سایت magnumphotos عکس‌هایی از آن مبارزه حساس محمدعلی و جورج فورمن را منتشر کرده با شرحی که می‌خوانید:

«مسابقه بوکس معروف به “غرش در جنگل” که بین محمدعلی و جورج فورمن در سال 1974 انجام شد، توسط “عباس” ‌عکاس مگنوم ثبت شد در زمانی که او در حال کار در زئیر بود؛ کشوری که اکنون به جمهوری دموکراتیک کنگو معروف است.
در پاییز 1974 ، بزرگترین رویداد ورزشی جهان در کشوری در آفریقا برگزار می‌شد. زئیر باید میزبان یک مسابقه بوکس در پایتخت خود کینشاسا بود. مسابقه‌ای بین محمد‌علی‌ 32 ساله قهرمان سابق سنگین وزن جهان که در سن بازنشستگی بود با جورج فورمن مبارز جوان‌تر و قهرمان وزن سنگین که قدرت او در رینگ باعث شده بود بسیاری او را شکست‌ناپذیر توصیف کنند.
علی در سن 22 سالگی و در آغاز مسیر قهرمانی‌اش با پیروزی بر بوکسور معروف سانی لیستون توانست عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد، اما به دلیل خودداری از رفتن به جنگ ویتنام توسط مقامات دولت آمریکا از ادامه انجام مسابقات بوکس محروم شد.»
دیگر عکس‌های magnumphotos را ببینید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *